• Pipan09

Trauma?

Hur kan man förutsätta att det är skönare att bajsa och kissa i en blöja än på en potta? Hade det varit det så hade vi väl alla haft blöja? Jag tänker att målet inte är att barnet är torrt, utan att det ska slippa obehag i stjärten i mesta möjliga mån.

Min mamma gav mig också en kommentar i går när vi pratade i telefon. Samtidigt hade min fru lagt ner min dotter på skötbordet för att ta av blöjan. Hon var trött och skrek i höga skyn för hon hatar att ligga ner. Jag sa att de tar av blöjan för att hon ska gå på pottan, det är därför hon skriker. Min mamma sa då genast att vi inte får sätta henne på pottan om hon inte vill.

För det första så har min 10 månader gamla dotter gått på potta/handfat sedan hon var 3 v. Det är inget som hon funderar kring som något onormal precis -det är ju något som man gör, precis som äta, klä på sig och allt annat. Jag brukar inte låta henne sitta och skrika på pottan de gånger hon inte känner för att gå, då antar jag att jag satte henne fast hon inte behövde. Men om jag inte pottade henne så skulle hon likväl skrika när jag la henne på skötbordet. För just nu vill hon sitta och stå - inte ligga. Jag tvivlar på att min mor skulle tycka att jag skulle strunta i att byta blöja på henne, för att hon blir ledsen då.... Blev irriterad men kom inte på så mycket att säga förrän efter samtalet. För övrigt så har min mor inte visat något negativt mot att vi EC-ar henne, men jag tror att hon tänker som man tänker runt äldre barn, som inte har det som en vana redan från början, utan där det faktiskt kan bli prestationskrav och trauma.

Svar på tråden Trauma?