Torris
Min son (dock inte adopterad) har också väldigt torr hud som kliar ibland och på vintern så blir det lätt eksem av det. Vi har pratat mycket med både läkare och sjuksköterskor som träffar mycket barn med eksem och vi har fått rekommenderat Propyless och även fått det utskrivet på recept.
Rekommendationen är att smörja minst morgon och kväll, men helst ytterligare en gång per dag när det är som värst. Nu när luften inte är så torr längre så smörjer vi en gång per dag och alltid efter bad.
Sluta inte att smörja bara för att ni tycker att det blir bättre utan fortsätt, vi märker nämligen direkt när vi slarvar med insmörjningen för sonen kliar sig.
Vi har testat Weledas produkter också, men de hjälper inte sonen och det tror jag är för att de är ganska starkt parfymerade (jag tycker hela skåpet luktar där vi har flaskan...). Vi använde även Miniderm i början, men slutade snabbt när sonen en gång fick nässelutslag över hela ryggen.
Sen vill jag också rekommendera er att kolla upp tvättmedlet som ni använder. Min son klarar inte av att vi använder sköljmedel för då får han utslag. Sköljmedlet finns ju kvar i kläderna efter tvätten och kan fällas ut när kläderna kommer i kontakt med den varma huden.
Sen är det också så att sedan 1 mars 2008 så får man inte ha fosfater i tvätt medel längre och då har tillverkarna ersatt fosfater med något som heter zeoliter, som är små kristaller och dessa kan också sitta kvar i kläderna och ge utslag. Tyvärr så har vi inte hittat något zeolitfritt pulvertvättmedel i vanliga affärer (inte ens de som påstår sig vara bra för allergiker) utan vi får använda flytande tvättmedel som inte innehåller det alls.
Så förutom att barnen kan ha torr hud så kan även tvättmedel ställa till med en hel del.
Jag hoppas att ni hittar det som fungerar för er och som gör att er dotter slutar klia sig, jag vet hur jobbigt det är att se. Vår son kliar sig mycket på nätterna och det göra att han ibland går småsår.