Inlägg från: Ennyone |Visa alla inlägg
  • Ennyone

8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte

Känner mig lite vilsen.
    På 6 månaderskontrollen fick vi en remiss till läkaren för att vår dotter inte vänder sig.
    Alltså, hon har vänt sig. Men inte mer än ca 6-7 gånger på 4 månader.
    Därför fick vi en remiss.

När vi kom till läkaren tyckte han att allt verkade ok.
    Hon kan sitta stadigt (möjligen falla bakåt någon gång ibland).
    Men alltså inte vända sig, krypa eller dra sig upp mot sittande/stående ...
    Hon verkar inte ett dugg intresserad.

Bör jag vara orolig? Känns inte som om läkaren tog det speciellt seriöst.
    Fler som känner igen sig i detta?
    Har hört att barn som inte är så tidiga i motoriken är tidiga i tal.
    Men där händer det inte heller allt för mycket, hon är långt ifrån att säga mama och papa osv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-09 07:09
    Tack så jätte mycket för alla svar!
    Känner mig betydligt mycket lugnare nu!
    Har en liten fråga till bara ...
    När började era barn "dra sig själva upp mot sittande position" och hur?

• Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte
  • Ennyone

Ja, du har säkert rätt.

Men man kan ju inte sluta att oroa sig :/
    Mest över att hon inte vänder sig om ..
    för vänder hon sig inte om hur ska då det andra färdigheterna komma fram ..

Fler som känner igen sig?

• Ennyone

När började han säga mamma och pappa?

• Ennyone
    sjögurka 79 skrev 2010-06-08 10:31:55 följande:
    Du kan få höra om min lata tjej om du vill Hon har aldrig varit grovmotorisk av sig, vände sig sent och väldigt sällan (var liksom ingen aktivitet som hon gillade, att rulla runt), har aldrig ålat, hasat på rumpan eller krypt. När hon var runt 10-13 månader fick vi gå runt med henne och hålla henne i händerna och när hon var nästan exakt 13 månader tog hon sina första egna steg. Dagen efter så kröp hon för första gången och började även sätta sig upp och dra sig upp till stående själv. Allt på en gång! Vi var också hos läkaren på bvc för att kolla upp henne men allt var ok! Och nej, hon är inte särskilt tidig med talet heller (21 månader nu och pratar en del ord som man förstår men bubblar massor på eget språk).

Så försök att inte oroa dig (lätt att säga, själv låg jag sömnlös många nätter). Alla barn är olika!
    Jo , jag försöker verkligen .. men det är svårt :/
    Har försökt inbilla mig att hon kanske ska hoppa över krypandet och börja gå direkt istället.
    Men saken är att när jag håller henne i händerna så tar hon inte ett steg, stel som en pinne.
  • Ennyone
    miatilda090920 skrev 2010-06-08 10:45:04 följande:
    jag blir så stressad är folk jämför deras barn, när dom kan krypa, gå, säga dittan och dattan.

det här är mitt första barn så jag hr inget att jämföra med, men är det inte olika vad gäller barn?
    Ja det är ju just det, alla i min föräldragrupps bebisar kan redan krypa och gå nästan ,
    så man blir ju lätt det - stressad.
  • Ennyone
    Dallandra skrev 2010-06-08 11:11:58 följande:
    Min dotter är 1 år och hon har aldrig vänt sig. Hon började dock att sitta stadigt innan hon var 6 månader. men jag oroade mig för hur hon skulle lära sig att sitta, krypa o.s.v när hon inte kunde vända sig om. Men hon löste det ändå och nu kryper hon omkring och står stadigt utan att hålla i sig. Vi blev inte skickade på någon kontroll, läkaren sa vi 6 månaders kontrollen att det är inte alla barn som vänder sig om.

Jag förstår din oro och tycker att du ska prata med bvc om din oro.
    Ja, det är dom tankarna jag också har haft, hur hon ska kunna lösa "krypdelen" utan att hon vänder sig om .. Har pratat med bvc och hon förstod min oro, därav hon skickade remiss till läkaren. Men läkaren viftade mest bort det .. och ja, han kan ha rätt .. det kanske inte är något att oroa sig för.
    Flickan och kråkan skrev 2010-06-08 11:19:41 följande:
    Men alltså hon vänder ju sig, eller? Min äldsta vände sig inte alls förrän han var nästan 7 månader. Till mage vände han inte förrän han var 8 månader. Totalt tror jag inte han rullade fler gånger än din dotter, det var liksom inte vidare intressant. Ville inte ligga på mage eller rygg. Började krypa från sittandes när han var 9 månader. Han har varit lite småsen med det mesta. Inte onormalt, men lite senare. Han började exempelvis gå när han var 15½ månad. Han var inte tidig med talet heller. Sa egentligen ingenting förutom mamma och pappa förrän han var 2 år. Nu är han snart 2½ år och pratar i femordsmeningar så det har lossnat rätt rejält. han har förstått väldigt bra hela tiden, så nu pratas det om månskäror och vinröda bilar.

Lillebror är mycket tidigare motoriskt. Däremot tycker jag inte han förstår alls lika bra. Snart 14 månader är han.

Barn är olika och de har sin egen agenda. Jämför inte utan njut av att ha världens underbaraste barn bara för att hon är hon
    Hon har väl vänt sig 7 gånger sedan hon var 4 månader ungefär.
    Men under sista månaden har hon inte rört en fena ..
    Men du säger att han började krypa från sittandes när han var 9 månader,
    kunde han dra sig upp till sittandes position själv då?
    De gör hon nämligen inte heller , utan hon ligger där hon ligger tills hon blir arg
    och när jag sätter henne så sitter hon där hon sitter tills hon blir arg.
  • Ennyone
    knäppisen skrev 2010-06-08 13:09:46 följande:
    Lägg henne på mage på golvet så har hon ju krypläge nära. Hon protesterar kanske men du får ladda upp med lite positiv energi, roliga leksaker och bus så står hon kanske ut en stund i alla fall. Och om hon inte vill ligga på mage så får hon ju vända sig. Hon kan ju bevisligen eftersom hon gjort det några gånger

Eller så lockar du henne från sittande till krypläge. Lägg leksaker framför henne som hon får sträcka sig efter. Hjälp henne lite på traven i början om det behövs. 
    Ja, har testat lite sånt faktiskt , att locka henne från sittandes alltså.
    Men hennes vilja är dock inte så stark verkar det som, för om föremålet är för långt bort - så ger hon upp :/ :)

Har fått för mig också att om hon inte kan sätta sig upp själv så kommer hon inte kunna krypa från sittandes heller .. men jag kanske är helt ute och snurrar? :)
  • Ennyone
    Nikki81 skrev 2010-06-08 12:07:17 följande:
    Hejsan!!
    DU behover inte vara orolig. Som de flesta redan skrivit sa ar barn sa otroligt olika. Min son var ocksa den sista i min mammagrupp med att krypa och ga. Jag var lite stressad over att han inte vande sig vid 6 manader, nar de andra mammorna pratade om hur deras bebisar vande sig i somnen t.o.m. Jag forsokte fa honom att vanda sig med nagra ovningar BVC hade gett mig. Men gav upp tillslut. Han var inte intresserad. Han ville bara sitta. Han satt fran och med att han var 5 manader (och ganska stadigt fran 6 manader). Men dock var det det anda han ville gora efter det tills han var nastan 9 manader. Jag laste nagonstans att barn som sitter tidigt ser allt sa bra sa de ar inte lika intresserade av att forflytta sig. Om det ar sant eller inte vet jag ej. : ) 

Men vid 8,5 manad sa borjade han ala och vid 9 manader krop han och da kom aven rullandet. Sedan krop han pa tills han borjade ga vid 14 manader. Nar han val borjade ga sa var han ganska stadig och innom nagon vecka sa krop han inte langre. Till skillnad mot nagra av mina vanners barn som borjade ga vid 9-10 manader. De gick/krop mycket langre. Sa barn ar som sag valdigt olika.

Nu ar min son 19 manader och springer, klattrar, rullar, aker rutchkanor, sager sakert en 80 ord sa allt det dar oroandet i onodan. Men det ar latt att vara klok i efterhand. : ) Hur som helst, forsok att inte tanka pa det sa mycket. Lat honom fa gora saker i sin takt. Han KOMMER att lara sig att rulla, krypa och ga tids nog! : ) 
    Håller tummarna på att det stämmer in på min dotter också :)
  • Ennyone
    allakantralla skrev 2010-06-08 15:58:59 följande:
    Jag tror inte du behöver vara orolig, men slår ändå ett slag för hur stor inverkan magläget kan ha. Ha henne på mage i all möjliga sammanhang, och öva ålning därifrån. Inte för att stressa fram ett krypande, utan för att det är bra för henne att vara fysiskt aktiv.

Jag har en hel drös med maglägestips om du vill ha. Och kan fö säga att min son tog sina första steg i januari, men har inte ärt sig gå förrän nu. Det kan verkligen ta tid. 
    Ja alla tips mottages gärna :)
    Ska försöka ha henne på mage så ofta jag kan/hon vill.
  • Ennyone
    Candra skrev 2010-06-08 19:57:04 följande:
    Haha, förlåt, men jag önskar nästan att min dotter aldrig skulle ha lärt vända sig, för det var ett helvete att vända henne tillbaka hela tiden innan hon lärt sig att vända sig från mage till rygg också.
    Det är ingen fara ska ni se En i min släkts barn varken satt eller kröp, en dag reste han sig plötsligt och traskade iväg.. Där kan man tala om överraskning Då var han typ 13 månader har jag för mig.
    Haha jaså? Häftigt ...
    Ja, jag oroar mig säkerligen i onödan ..
    Att man aldrig kan låta bli att jämföra :/
Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte