Dallandra skrev 2010-06-08 11:11:58 följande:
Min dotter är 1 år och hon har aldrig vänt sig. Hon började dock att sitta stadigt innan hon var 6 månader. men jag oroade mig för hur hon skulle lära sig att sitta, krypa o.s.v när hon inte kunde vända sig om. Men hon löste det ändå och nu kryper hon omkring och står stadigt utan att hålla i sig. Vi blev inte skickade på någon kontroll, läkaren sa vi 6 månaders kontrollen att det är inte alla barn som vänder sig om.
Jag förstår din oro och tycker att du ska prata med bvc om din oro.
Ja, det är dom tankarna jag också har haft, hur hon ska kunna lösa "krypdelen" utan att hon vänder sig om .. Har pratat med bvc och hon förstod min oro, därav hon skickade remiss till läkaren. Men läkaren viftade mest bort det .. och ja, han kan ha rätt .. det kanske inte är något att oroa sig för.
Flickan och kråkan skrev 2010-06-08 11:19:41 följande:
Men alltså hon vänder ju sig, eller? Min äldsta vände sig inte alls förrän han var nästan 7 månader. Till mage vände han inte förrän han var 8 månader. Totalt tror jag inte han rullade fler gånger än din dotter, det var liksom inte vidare intressant. Ville inte ligga på mage eller rygg. Började krypa från sittandes när han var 9 månader. Han har varit lite småsen med det mesta. Inte onormalt, men lite senare. Han började exempelvis gå när han var 15½ månad. Han var inte tidig med talet heller. Sa egentligen ingenting förutom mamma och pappa förrän han var 2 år. Nu är han snart 2½ år och pratar i femordsmeningar så det har lossnat rätt rejält. han har förstått väldigt bra hela tiden, så nu pratas det om månskäror och vinröda bilar.
Lillebror är mycket tidigare motoriskt. Däremot tycker jag inte han förstår alls lika bra. Snart 14 månader är han.
Barn är olika och de har sin egen agenda. Jämför inte utan njut av att ha världens underbaraste barn bara för att hon är hon

Hon har väl vänt sig 7 gånger sedan hon var 4 månader ungefär.
Men under sista månaden har hon inte rört en fena ..
Men du säger att han började krypa från sittandes när han var 9 månader,
kunde han dra sig upp till sittandes position själv då?
De gör hon nämligen inte heller , utan hon ligger där hon ligger tills hon blir arg
och när jag sätter henne så sitter hon där hon sitter tills hon blir arg.