Inlägg från: j 3 n N y |Visa alla inlägg
  • j 3 n N y

8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte

Du kan få höra om min lata tjej om du vill Hon har aldrig varit grovmotorisk av sig, vände sig sent och väldigt sällan (var liksom ingen aktivitet som hon gillade, att rulla runt), har aldrig ålat, hasat på rumpan eller krypt. När hon var runt 10-13 månader fick vi gå runt med henne och hålla henne i händerna och när hon var nästan exakt 13 månader tog hon sina första egna steg. Dagen efter så kröp hon för första gången och började även sätta sig upp och dra sig upp till stående själv. Allt på en gång! Vi var också hos läkaren på bvc för att kolla upp henne men allt var ok! Och nej, hon är inte särskilt tidig med talet heller (21 månader nu och pratar en del ord som man förstår men bubblar massor på eget språk).

Så försök att inte oroa dig (lätt att säga, själv låg jag sömnlös många nätter). Alla barn är olika!

• j 3 n N y

Man blir jättestressad! Jag hade bestämt mig för att INTE jämföra mitt barn med andras men ändå sitter man och gör det för sig själv. En kille i min mammagrupp gick när han var 10 månader, och då kunde min dotter fortfarande falla bakåt ibland från sittande Men alla barn ÄR olika, det vore konstigt annars.

• j 3 n N y
    anna777 skrev 2010-06-08 20:34:13 följande:
    Om du ska locka med något framför henne så måste det vara något VÄLDIGT intressant, tex nappen..... så började minstingen åla framåt, i desperat sökande efter nappen....

Annars tror jag faktsikt inte att påtvingat magläge eller mycket magläge gör att man kryper snabbare. Jag vet att det hetsas på BVC om magläge men efter två barn, två mammagrupper och många vänner med barn så har jag gjort min egen statistiska undersökning..... ...... mycket magläge verkar inte påverka nämnvärt. Sitta i gåstol verkar däremot påverka så att barn kryper senare. barn som blir mycket bruna i sjal/sele verkar blir väldigt starka i bål och nacke. Men men, detta är bara mina funderingar. 

Min lillebor kröp när han var ett år och gick vid 18 mån,  nu spelar han basket på hög nivå  
    Min dotter brydde sig aldrig om att bli lockad att ta sig framåt över huvud taget. Det hon inte nådde sket hon i Och hon har aldrig suttit i en gåstol, babybjörnen har använts max fem gånger och magläge ratades hårt.

TS - hoppas du har fått massor med bra argument för att inte oroa dig. Tror inte att det är något fel alls på din dotter, hon är bara inte redo att ta motoriska kliv just nu. Det kommer, njut av tiden och försök (ursvårt, jag veeet!) att inte oroa dig
Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte