Inlägg från: Nikki81 |Visa alla inlägg
  • Nikki81

8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte

Hejsan!!
    DU behover inte vara orolig. Som de flesta redan skrivit sa ar barn sa otroligt olika. Min son var ocksa den sista i min mammagrupp med att krypa och ga. Jag var lite stressad over att han inte vande sig vid 6 manader, nar de andra mammorna pratade om hur deras bebisar vande sig i somnen t.o.m. Jag forsokte fa honom att vanda sig med nagra ovningar BVC hade gett mig. Men gav upp tillslut. Han var inte intresserad. Han ville bara sitta. Han satt fran och med att han var 5 manader (och ganska stadigt fran 6 manader). Men dock var det det anda han ville gora efter det tills han var nastan 9 manader. Jag laste nagonstans att barn som sitter tidigt ser allt sa bra sa de ar inte lika intresserade av att forflytta sig. Om det ar sant eller inte vet jag ej. : ) 

Men vid 8,5 manad sa borjade han ala och vid 9 manader krop han och da kom aven rullandet. Sedan krop han pa tills han borjade ga vid 14 manader. Nar han val borjade ga sa var han ganska stadig och innom nagon vecka sa krop han inte langre. Till skillnad mot nagra av mina vanners barn som borjade ga vid 9-10 manader. De gick/krop mycket langre. Sa barn ar som sag valdigt olika.

Nu ar min son 19 manader och springer, klattrar, rullar, aker rutchkanor, sager sakert en 80 ord sa allt det dar oroandet i onodan. Men det ar latt att vara klok i efterhand. : ) Hur som helst, forsok att inte tanka pa det sa mycket. Lat honom fa gora saker i sin takt. Han KOMMER att lara sig att rulla, krypa och ga tids nog! : ) 

• Nikki81

Min kompis bror gick inte (utan stod) forrans han var 2,5 ar, han pratade (inte ett ord) forrans han var 3,5ar och hans deras foraldrar var var oroliga for honom. Men det har gatt bra for honom. Under och efter gymnasiet tavlade han i simning pa elit niva och var en valdigt duktig fotbollspelare dessutom. Han fick topp betyg under hela skoltiden och numera jobbar han som lakare! Hennes man borjade inte eller att prata forrans sent. Han sa inte ett ord forrans han var tre men nar han borjade prata sa sa han meningar. Och nu jobbar han som jurist och har fatt olika stipendier for sina insatser. Sa jag antar att nar barn lar sig saker och ting inte behover ha nagon betydelse for hur det kommer att ga for dem i framtiden! : ) 

Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte