Inlägg från: skuggspel |Visa alla inlägg
  • skuggspel

8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte

Jag har en tjejkompis vars son är bara några månader äldre än min och hon sa själv att hon hade hur svårt som helst att inte "tävla". Nu kan han åla, nu kan han krypa osv.. Min son vände sig inte, kröp inte, ålade inte.. Jag blev lite orolig men började svara när hon och  folk i allmänhet frågade om han kunde ditten och datten att; nej, han är inte så snabb men du ska se att han lär sig innan han blir tonåring..Skrattade lite och det fick stopp på frågandet.  Det fick liksom stressen att släppa för mig, att då gick det inte att jämföra längre.

När sonen sedan var 10 månader började han gå. Innan han börjat åla. Innan han börjat krypa. Sedan kröp han lite ibland men rätt snart sprang han. Och hoppade jämfota... Jag började få höra att han är väldigt tidig motoriskt. Hmmm.. Så det kan ändras. Nu fyller han två år i veckan och har precis upptäckt det där med tal, oftast är han fullkomligt obegriplig dock.
    Min tävlande vänninnas son kan fortfarande inte springa eller hoppa. Eller klättra. Han kan dock prata som ett rinnande vatten.
    Barn är så olika.
    Men vem vet, jag kan ju självklart inte säga hur det är med ditt barn. Jag kan bara tala om hur det varit för oss. Om du bör eller inte bör oroa dig kan jag faktiskt helt ärligt inte heller ha en susning om men jag hoppas att det inte är någon fara!

Mvh

Svar på tråden 8 månader snart, vänder sig inte - kryper inte