• pållan

Vad fick ni för hjälp?

Är en 36-årig kvinna, min man och jag har försökt bli gravida i 2,5 år. Han har velat vänta med utredning så det har dröjt, men nu är vi äntligen igång. Har gjort första proverna och undersökningarna (VUL, hormonblodprover och spermaprov). Mina prover är normala och jag har regelbunden mens (fast jag får oregelbunda utslag på ÄL-test, vet inte om det beror på mig eller hur jag testar). Min mans första spermaprov visade på normalt antal spermier, men de var lite långsamma och han hade inga såna där "perfekta" spermier som oftast befruktar ägget. Så nu ska han göra ett till prov och en mera omfattande koll av spermierna innan min gynekolog fortsätter att utreda mig.

Jag försökte få barn med mitt ex också, vi försökte i 1,5 år och det gick inte. Däremot fick han jättesnabbt barn med sin nya fru, så jag misstänker att det är nåt med mig... Känner mig så otålig nu när utredningen äntligen är igång, snart är det sommar stannar väl allt av och min man är så långsam med att lämna nästa prov, han tycker att det är läskigt.

Ni som redan har gått igenom det här, vad är nästa steg? Vad kan man göra om det är hans spermier som är slöa? Och vad är nästa led i min utredning - spolning? Nåt annat? Vissa (men inte alla) verkar få pergo även om de har ägglossning för att öka chanserna? Vad har ni för erfarenheter? Tacksam för alla tips och råd, vill gärna veta hur ni har fått hjälp!

• Svar på tråden Vad fick ni för hjälp?
  • zinna80

Jag undrar också...... Vad gör man om mannens spermier är slöa? Min mans prov visade också på vita blodkroppar bland spermierna. Vad det gäller min ÄL så verkar den inte heller vara på topp och ett av mina hormonprover ska göras om innan beslut tas hur vi ska gå vidare.

Vi har försökt i tre år med en spontangraviditet på vägen som tyvärr slutade i missfall. Eftersom vi lyckades bli gravida så är inte en spolning aktuellt, ett ägg kan ju uppenbart passera.

• Morkullan

Om man har kassa spermier kan man få hjälp med sk ICSI som är en microinjektion där en spermie väljs ut och injiceras direkt i ägget. På så vis hjälper man de få bra spermier som finns att lyckas befrukta ägget. Om detta är det enda problem man har så brukar det gå ganska lätt att lösa.

• Ladycocos

Jag fick även göra en spolning av äggledarna för att säkerställa att problemet inte låg där.
    Jag vet de som fått Pergotime utskrivet för att stimulera även en hyfsat regelbunden ÄL. Ett tips när man testar för att hitta sin ÄL är att testa regelbundet, gärna 2 ggr per dag de aktuella dagarna. Min ÄL är en smula oregelbunden trots Pergo, så jag använder mig att storpack tester från www.planera.graviditet.se för att inte ruinera mig..

Svar på tråden Vad fick ni för hjälp?