• pållan

Pergo fast man har ÄL?

Kan man få pergo fast man har ägglossning? När jag testar med ÄL-stickor får jag inte utslag varje gång, men jag har regelbunden mens. Ska snart ta första blodprovet dag 21 för att kolla om jag har haft ÄL den här månaden. Men antar att jag sedan måste kolla ett antal månader i rad för att få veta hur ofta man har ÄL och sedan göra VUL för att kolla hur många äggblåsor man har osv? Får man bara pergo om man inte har ÄL alls, eller kan man också få det för att hjälpa till om man har svag eller oregelbunden ÄL? Har läst inlägg här men alla verkar få/tycka olika. Om det finns minsta chans att det skulle hjälpa så skulle jag så klart vilja prova!

• Svar på tråden Pergo fast man har ÄL?
  • helena29

Jag undrar också!!! På mitt första besök så prarade min gyn redan då om att jag skulle få provera och sedan pergotime för att min mens inte satts igång. Men då var ju pergo slut...Men nu har mensen kommit....
    fast han pratade aldrig om att vi skulle kolla i flera månader om jag haft Äl eller inte.
    Så jag undrar också om man kan få pergo trots att man har ÄL ibland?
    Någon som vet vad nästa steg i utredning är? Efter de tagit blodprover och allt ok och sedan om man får pergo och det inte hjälper? Hur länge måste man prova pergo innan man kan gå vidare med annan behandling??

• Stella Kardunn

Ja man kan få pergotime utskrivet även om man har egen ÄL!

I mitt fall var/är jag regelbunden som en klocka, med okej värden. Men min läkare ville ändå förstärka mina värden för att öka chansen.

• helena29
    Stella Kardunn skrev 2010-09-29 15:21:22 följande:
    Ja man kan få pergotime utskrivet även om man har egen ÄL!

I mitt fall var/är jag regelbunden som en klocka, med okej värden. Men min läkare ville ändå förstärka mina värden för att öka chansen.
    Kanske finns hopp då. Hur länge hade du försökt att bli gravid?
  • Stella Kardunn

Vi hade försökt länge, men när vi väl kom igång med pergo var det för att jag hade ca 30 ostimulerad (allt över 20 räknas som att man har egen ÄL) men att det inte är ovanligt med värden uppåt 80, så jag låg på den lägre delen av skalan. Tyvärr var det inte lösningen för oss, men det visste vi inte då.

• helena29
    Stella Kardunn skrev 2010-09-29 21:56:26 följande:
    Vi hade försökt länge, men när vi väl kom igång med pergo var det för att jag hade ca 30 ostimulerad (allt över 20 räknas som att man har egen ÄL) men att det inte är ovanligt med värden uppåt 80, så jag låg på den lägre delen av skalan. Tyvärr var det inte lösningen för oss, men det visste vi inte då.
    Vad är det för skala då? Vad är det som mäts?
    Tog det lång tid innan di fick utskrivet pergo?
  • Stella Kardunn

Man mäter S-progesteron värdet, vilket görs med ett blodprov runt dag 19-21 i cykeln (om man har "normal" cykel vill säga). Är det över 20 indikerar det att man har haft ÄL, är det högre indikerar det en kraftigare ÄL osv. Enligt min läkare är det inte ovanligt att "normala" kvinnor ligger uppåt 80 på ett sånt test. När man äter Pergotime kan man tom få värden över 100, hur bra eller dåligt det är med ett sånt värde har jag dock ingen aning om. Jag kom aldrig över 80 på dubbel kur.

Söker du på Pergotime och S-progesteron här på FL finns det massor av trådar i ämnet, bland annat en som heter "pergopinglorna" med flera fortsättningstrådar.

Man ska ha försökt så länge som krävs för att få starta utredning vanligen, men det är ju såklart upp till läkaren att bestämma.

Pergotime är dessutom ett av de hjälpmedel som distribueras och följs upp väldigt olika beroende på vilken läkare du går hos.

Vissa rekommenderar varannan månad, vissa varje. Vissa tar S-progesteron värde ofta, vissa inte. Vissa får göra göra VUL varje månad, vissa inte osv i all oändlighet.

• helena29
    Stella Kardunn skrev 2010-09-30 08:28:39 följande:
    Man mäter S-progesteron värdet, vilket görs med ett blodprov runt dag 19-21 i cykeln (om man har "normal" cykel vill säga). Är det över 20 indikerar det att man har haft ÄL, är det högre indikerar det en kraftigare ÄL osv. Enligt min läkare är det inte ovanligt att "normala" kvinnor ligger uppåt 80 på ett sånt test. När man äter Pergotime kan man tom få värden över 100, hur bra eller dåligt det är med ett sånt värde har jag dock ingen aning om. Jag kom aldrig över 80 på dubbel kur.

Söker du på Pergotime och S-progesteron här på FL finns det massor av trådar i ämnet, bland annat en som heter "pergopinglorna" med flera fortsättningstrådar.

Man ska ha försökt så länge som krävs för att få starta utredning vanligen, men det är ju såklart upp till läkaren att bestämma.

Pergotime är dessutom ett av de hjälpmedel som distribueras och följs upp väldigt olika beroende på vilken läkare du går hos.

Vissa rekommenderar varannan månad, vissa varje. Vissa tar S-progesteron värde ofta, vissa inte. Vissa får göra göra VUL varje månad, vissa inte osv i all oändlighet.
    Ok, vi får väl se vad mon läkare säger när jag ska dit om två veckor igen. Jag tror att han skulle ta prov då.
    Men vad menas egentligen med "kraftig ÄL"? Känns ju som att antingen släpper ägget eller inte....?
    Det kan alltså hända att om man ligger lite lågt, fast över 20, så kan man få Pergo för att "boosta" ÄL?
  • Stella Kardunn

Ja man kan få det för att boosta ÄL precis som du skriver.

Jag är långt ifrån någon expert, men det är väl inte bara att ägget släpper som är det viktiga, utan det gäller att det verkligen är moget, att slemhinnan är tillräckligt tjock för att ägget ska kunna fästa osv. Jag antar att Pergo ser till att kroppen kör igång hela "verkstan" och inte bara lite sådär halvhjärtat släpper ett omoget ägg med en slemhinna som är för tunn för ägget att borra sig in i om du förstår hur jag menar.

• helena29
    Stella Kardunn skrev 2010-09-30 13:27:45 följande:
    Ja man kan få det för att boosta ÄL precis som du skriver.

Jag är långt ifrån någon expert, men det är väl inte bara att ägget släpper som är det viktiga, utan det gäller att det verkligen är moget, att slemhinnan är tillräckligt tjock för att ägget ska kunna fästa osv. Jag antar att Pergo ser till att kroppen kör igång hela "verkstan" och inte bara lite sådär halvhjärtat släpper ett omoget ägg med en slemhinna som är för tunn för ägget att borra sig in i om du förstår hur jag menar.
    Du har nog rätt, det är nog många faktorer som spelar in. Men på vissa fertilitets-sidor står det ju att pergo ger ingen verkan om patienten har egen ÄL. Men det tror jag nog visst det gör.... och jag tror att läakre skriver ut det. En kompis blev inte gravid på ett år, läkaren kollade att hon hade Äl och det hade hon, men hon fick pergo och samma månad blev hon gravid med tvillingar. Så visst tror jag att Pergo kan hjälpa till även om man ägglossar ibland....
  • pållan

Min läkare har nu sagt att om jag inte blir gravid efter andra inseminationsförsöket kommer de att ge mig pergo för att öka ägglossningen. Jag släpper bara ett ägg (VUL visar bara en äggblåsa per ägglossning) per ägglossning, men pergo hoppas vi att jag ska få två äggblåsor och dubblera chansen till befruktning. 

• helena29
    pållan skrev 2010-10-01 12:00:32 följande:
    Min läkare har nu sagt att om jag inte blir gravid efter andra inseminationsförsöket kommer de att ge mig pergo för att öka ägglossningen. Jag släpper bara ett ägg (VUL visar bara en äggblåsa per ägglossning) per ägglossning, men pergo hoppas vi att jag ska få två äggblåsor och dubblera chansen till befruktning. 
    Ska du först äta pergo och sen insemineras? Eller försöka på naturlig väg?
  • pållan

Jag har först gjort två försök i naturlig cykel, två månader i rad, väntar på resultatet av det andra försöket (BIM på onsdag i nästa vecka). Om det inte lyckats ska jag prova med pergo + insemination. 

Svar på tråden Pergo fast man har ÄL?