Stella Kardunn skrev 2010-09-30 08:28:39 följande:
Man mäter S-progesteron värdet, vilket görs med ett blodprov runt dag 19-21 i cykeln (om man har "normal" cykel vill säga). Är det över 20 indikerar det att man har haft ÄL, är det högre indikerar det en kraftigare ÄL osv. Enligt min läkare är det inte ovanligt att "normala" kvinnor ligger uppåt 80 på ett sånt test. När man äter Pergotime kan man tom få värden över 100, hur bra eller dåligt det är med ett sånt värde har jag dock ingen aning om. Jag kom aldrig över 80 på dubbel kur.
Söker du på Pergotime och S-progesteron här på FL finns det massor av trådar i ämnet, bland annat en som heter "pergopinglorna" med flera fortsättningstrådar.
Man ska ha försökt så länge som krävs för att få starta utredning vanligen, men det är ju såklart upp till läkaren att bestämma.
Pergotime är dessutom ett av de hjälpmedel som distribueras och följs upp väldigt olika beroende på vilken läkare du går hos.
Vissa rekommenderar varannan månad, vissa varje. Vissa tar S-progesteron värde ofta, vissa inte. Vissa får göra göra VUL varje månad, vissa inte osv i all oändlighet.
Ok, vi får väl se vad mon läkare säger när jag ska dit om två veckor igen. Jag tror att han skulle ta prov då.
Men vad menas egentligen med "kraftig ÄL"? Känns ju som att antingen släpper ägget eller inte....?
Det kan alltså hända att om man ligger lite lågt, fast över 20, så kan man få Pergo för att "boosta" ÄL?