Inlägg från: Hannah76 |Visa alla inlägg
  • Hannah76

Färga håret på 6-7 åring?

Jag tycker att det är fult med färgat hår på barn.. Tycker man ska vara tonåring.

• Hannah76
    Anatha skrev 2010-06-08 12:02:38 följande:
    Samma här riktigt osmakligt att tona eller färga håret på barn. Ok om det är sprayfärg som kan tvättas bort med vatten.
    Ja sån sprayfärg tycker även jag är ok. Men inte toning eller färg. Dels som jag redan har skrivit- det är fult, dels pga kemikalier och slitage.
  • Hannah76
    TattooMamma skrev 2010-06-08 12:07:18 följande:
    Nu hade ju jag tänkt toning, som går ur. Inte färg.
    Och toning i nån rolig färg tex blå, röd, rosa...
    Och inte hela håret vill jag inte heller...

Mormor till barnen är frisör så hon vet ju vilka färger som är mer "skadliga" äe andra.
    Dottern har redan permanentat håret två gånger..
    Varför?
  • Hannah76
    TattooMamma skrev 2010-06-08 12:09:56 följande:
    Varför inte?

Tjejen ville det, och jag ser inga skäl till varför man inte skulle låta henne göra det.
    Precis som att ta hål i öronen på barn, ok när de kan be om det själva, tycker jag.
    Tycker det är vidrigt, faktiskt..
  • Hannah76
    TattooMamma skrev 2010-06-08 12:16:55 följande:
    Herregud, jag gör det ju inte för att förstöra för barnen...

Som jag skrev så är det inte den vanliga permanentvätskan.

Så ni tycker att jag inte alls ska lyssna på vad barnen vill?
    Då vill jag gärna ha argument till 7-8 åringen varför han inte får, som "alla andra" får.
    Många i hans skola färgar(tonar) håret framförallt nu till skolavslutningen...
    Får barnen alltid allt de vill? Du är väl föräldern? Och föräldraskap går ut på att sätta gränser.
  • Hannah76

Varför vill man inte längre att barn ska vara barn?

Trodde det var föräldrars uppgift att sätta gränser oc låta barn ta ett steg i taget. Om man får göra allt när man är 6 år - vad har man då kvar sen?

• Hannah76

Barn ska absolut få exprimentera med sitt utseende och få uttrycka sig genom det. Men jag tycker det är min uppgift att se till att det sker i olika steg.
    Mina barn får välja sina kläder själva, och har gjort så sen de var väldigt små. De får bestämma själva vilka de frisyrer de ska ha, men jag drar gränsen vid att färga/permanenta håret. Det är något de får vänta med, se fram emot.

• Hannah76
    Prinsessan Zelda skrev 2010-06-09 09:35:40 följande:
    Hannah76 skrev 2010-06-08 19:50:21 följande:
    Varför vill man inte längre att barn ska vara barn?

Trodde det var föräldrars uppgift att sätta gränser oc låta barn ta ett steg i taget. Om man får göra allt när man är 6 år - vad har man då kvar sen?
    jag tycker det är jätteviktigt att barn får vara barn. att en tre åring får prova att färga sitt hår rosa för att hon är inne i en älska rosa period är väl om något barnsligt. Hon klär ju ut sig och har roligt. att inte få prova nya saker och ha kul låter mindre "barnsligt". Precis som min 5 åring fick låta håret växa långt för han ville prova det. och båda provar nagellack i diverse skrikiga hemska färger. Jag låter de få utvecklas och prova saker i sin egen takt. Däremot får de inte bestämma allt de vill. Men sånt som jag tycker är oskyldigt... varför inte liksom. vad är det som är hemskt med att klä ut sig. Min son har även fått ha klänning på sig när han ville prova det. Och mycket rosa och lila och blommigt. Nu vill han inte det längre dock...
    Att  säga nej till att färga håret betyder inet att man  hindrar dem från att utvecklas och exprimentera. Gränser är inte skadligt för barn, tvärtom. Och jag drar mina gränser vid tex färga håret (mer än med tillfällig sprayfärg), ta hål i öronen osv. Men annars har vi rätt lika syn på det hela =)
    n
Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?