Inlägg från: Rhoda Horswunce |Visa alla inlägg
  • Rhoda Horswunce

Färga håret på 6-7 åring?

Jag tycker det är helt ok, jag. Fast jag tror inte jag gör den där kopplingen mellan utseende och personlighet som många andra gör. För mig är barnets hår bara en sak, precis som barnets tröja eller barnets skor är saker, och jag tycker inte att det spelar någon roll vad dessa saker har för färg, medan andra verkar se det som håret är en del av barnet (någon här över skrev att de tycker att det skickar signaler om att barnet har fel hårfärg. För mig är det lika dumt som säga att man inte kan köpa ett par röda byxor till ett barn som har bruna byxor på sig).

• Rhoda Horswunce
    AnnaKanna skrev 2010-06-08 20:56:42 följande:
    Jag funderar mest över vilken självbild barn får när de så att säga "inte duger som de är"?
    Jag tänker precis tvärt om där. Om ditt barn säger "mamma, får jag färga håret", och du säger "nej, för du är så fin precis som du är", så ger du ju barnet uppfattningen att att "du" är det samma som "din kropp", att håret och själva barnet hänger ihop. Vad händer med självkänslan om man redan vid så tidig ålder lär barnet koppla ihop de två sakerna? Jag tror det gör betydligt mer skada än om man bara säger "ja, det får du" eller "nej, det får du inte".
Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?