Inlägg från: Prinsessan Zelda |Visa alla inlägg
  • Prinsessan Zelda

Färga håret på 6-7 åring?

jag har nyligen färgat håret rosa på dottern som är 3 år. Det är sådan färg som går ur efter 8-10 tvättar. Den är inte stark som permanent hårfärg.

Jag tycker det bara är en kul grej och hon tyckte det blev jättefint. Nu är det inte så jätteskrikig rosa färg då hon har mörkblont hår från början.

Men varför inte liksom. vad är fel med det. det tvättas bort och är lite roligt.
    Vanligtvis brukar vi använda sprayfärg som går ur efter en tvätt. Men nu provade vi en som håller lite längre. Dock gör vi nog inte om det då färgen inte blir som den ska om man inte har jätteblont hår.

• Prinsessan Zelda

skulle inte färga håret på barnen med permanent färg, jag bara säger det finns mellanting

• Prinsessan Zelda
    Jezamine skrev 2010-06-08 19:37:18 följande:
    Det är så man baxnar när man läser detta.När mina tjejer började högstadiet så tonade de första gången sitt hår.Skulle väl aldrig drömt om att sätta ens en toning i håret på en 3 åring som jag såg någon gjort.
    Hannah76 skrev 2010-06-08 19:50:21 följande:
    Varför vill man inte längre att barn ska vara barn?

Trodde det var föräldrars uppgift att sätta gränser oc låta barn ta ett steg i taget. Om man får göra allt när man är 6 år - vad har man då kvar sen?
    jag tycker det är jätteviktigt att barn får vara barn. att en tre åring får prova att färga sitt hår rosa för att hon är inne i en älska rosa period är väl om något barnsligt. Hon klär ju ut sig och har roligt. att inte få prova nya saker och ha kul låter mindre "barnsligt". Precis som min 5 åring fick låta håret växa långt för han ville prova det. och båda provar nagellack i diverse skrikiga hemska färger. Jag låter de få utvecklas och prova saker i sin egen takt. Däremot får de inte bestämma allt de vill. Men sånt som jag tycker är oskyldigt... varför inte liksom. vad är det som är hemskt med att klä ut sig. Min son har även fått ha klänning på sig när han ville prova det. Och mycket rosa och lila och blommigt. Nu vill han inte det längre dock...
  • Prinsessan Zelda
    SaramedM skrev 2010-06-09 09:23:14 följande:
    du skämtar eller hur?

en 3 åring???
    ehh. nej...
  • Prinsessan Zelda

är detta verkligen så himla farligt. det går ju bort efter några tvättar... ha ha. fattar inte att man tycker det är så hemskt. jag tycker inte det är vackert med dottern gör

Isabel med rosa hår

• Prinsessan Zelda

alltså färgen är ju inte skadlig. den tvättas bort. en sån burk som man köper på tex punkt shop.

• Prinsessan Zelda
    SaramedM skrev 2010-06-09 09:41:17 följande:
    ja jag tycker det faktiskt
    Barn ska vara barn och inte miniatyer av vuxna
    men att ha rosa hår tycker jag är att vara barn om något...
  • Prinsessan Zelda

att springa omrking med skrikigt rosa kläder med fjärilar och hjärtan på. att ha tex rosa hår. att ha blinkande skor på sig. att springa runt och busa. att inte bry sig om vad "alla andra" tycker. 

det tycker jag är att vara barn.

• Prinsessan Zelda
    Hannah76 skrev 2010-06-09 09:49:40 följande:
    Att  säga nej till att färga håret betyder inet att man  hindrar dem från att utvecklas och exprimentera. Gränser är inte skadligt för barn, tvärtom. Och jag drar mina gränser vid tex färga håret (mer än med tillfällig sprayfärg), ta hål i öronen osv. Men annars har vi rätt lika syn på det hela =)
    n
    jag håller helt med. gränser är väldigt viktigt för barn. och det är vi vuxna som sätter gränserna. sen sätter vi ju alla lite olika gränser såklart, utifrån vad vi själva tycker. 
    Jezamine skrev 2010-06-09 10:01:24 följande:
    Ni som tonar håret på små barn.Är det uppmärksamhet på er själva ni söker få genom barnen? Uppmärksamhet ni saknar men ej fått?
    Avstängd tills vidare
    nej. jag är en sån person som kräver väldigt lite uppmärksamhet faktiskt. Jag förstår inte varför man måste gå på personer bara för att man har olika uppfattning. Och låta så himla negativa och trista om allt.

Jag tycker faktiskt inte att det blev så fint med rosa i håret. ha ha. blir inte någon mer gång, förutom med spray då. Men det är ju just det, att man kan väl få prova saker, även om de är lite tokiga.
    det är ju skillnad med sånt som är permanent, som ta hål i öron, tatuera sig, permanent hårfärg, stympa könsorgan osv. Men allt är väl inte svart och vitt hela tiden? INte för mig i alla fall.  Jag försöker att inte döma andra så mycket. Tänk om alla skulle sluta vara så dömmande mot andra, då skulle det inte spela nån roll hur man såg ut...
  • Prinsessan Zelda
    humilis skrev 2010-06-09 11:18:10 följande:
    för att du är hans mamma och du bestämmer? Duger inte det som förklaring?
    det duger om man lever i en diktatur...
  • Prinsessan Zelda
    Prinsessan Zelda skrev 2010-06-09 11:19:36 följande:
    det duger om man lever i en diktatur...
    alltså det är självklart att det är den vuxna som bestämmer det mesta. men att säga att barn ska lyda bara för att man säger det... det ställer jag mig tveksam till. Jag vill inte att mina barn ska lära sig lyda utan att ifrågasätta. Jag vill de ska lära sig tänka efter själva och göra sina val efter eget huvud och inte andras. Sen så betyder inte det att de får göra allt vad de vill, men de får en förklaring och oftast kan de förstå det med.

det handlar inte bara om att sätta gränser, utan hur man gör det med..
  • Prinsessan Zelda
    Utlandssvensk skrev 2010-06-10 22:14:23 följande:
    ... och som tycker att deras barn är fina som de är...
    jag förstår inte det här med att de inte skulle vara fina som de är bara för att de färgat håret. Såklart man tycker sina barn är fina som de är. det är lite fjantigt tycker jag att skriva att föräldrar som färgar sina barns hår eller låter de ta hål i öronen osv inte sina barn är fina som de är. Det gör väl alla. Snacka om härskarteknik.

Barn är ju inte dumma. Och om de ser sin mamma färga håret, sminka sig, raka benen, måla naglar, använda smycken osv, så lär de sig nog mycket mer om "hur man ska se ut" . Som vanligt bryr sig barn mer om vad man gör än vad man säger. SEn betyder ju inte det att de ska göra likadant. Men barndomen handlar ju också om att förbereda sig inför vuxenlivet. Och det är ju därför barn leker "mamma pappa barn", klär ut sig, trotsar, testar gränser osv. Att färga håret tillfälligt ser jag som en del i att klä ut sig. Däremot skulle jag inte vilja färga håret med permanent färg pga kemikalierna osv. Men att prova på att tona håret nån gång tycker jag inte gör så mycket. Att göra det hela tiden skulle jag inte gå med på.
Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?