Inlägg från: Indianica |Visa alla inlägg
  • Indianica

Färga håret på 6-7 åring?

Jag har funderat på det där. Jag tycker att alla barn har så himla fint hår naturligt, inga gråa strån där inte eller dassig färg Min dotter på 6, vill tona håret, det gör ju jag. Men hon är rågblond och kommer få fina blonda slingor i sommar, så det där med att tona och färga tycker jag bara är dumt, eftersom det är så starka kemikalier och en hjässa på 6 år är känslig fortfarande. Dessutom skulle jag tvingas färga brynen på henne också, eftersom hon har blonda bryn, vilket ser tokigt ut om man i övrigt har mörkt tonat hår.

Jag köper istället sådan sprayfärg och sprayar henne ibland med glitter eller färg. Nu använder jag själv också en slags inpackning med röd färg som jag ska testa på hennes hår vid skolavslutningen (Revlons). Hon är ju blond så det borde bara skifta i rött om hon tar den i håret. Går också bort med tvätten och känns som ett vettigt mellanting till riktig färg/toning.

Det finns en flicka i vårt grannskap som är 8 och har färgat håret sedan hon var typ 6. Jag förfasar mig varje morgon. Nu har hon dessutom två olika färger i håret och slingor,d et ser bara för mycket ut!!! Hon är naturligt blond och ser bara hemsk ut med sina mörka färger och hårda slingor.

• Indianica
    TattooMamma skrev 2010-06-08 12:16:55 följande:
    Herregud, jag gör det ju inte för att förstöra för barnen...

Som jag skrev så är det inte den vanliga permanentvätskan.

Så ni tycker att jag inte alls ska lyssna på vad barnen vill?
    Då vill jag gärna ha argument till 7-8 åringen varför han inte får, som "alla andra" får.
    Många i hans skola färgar(tonar) håret framförallt nu till skolavslutningen...
    Jag tycker det är okej att göra något extra till just skolavslutningen, men helst inget som sitter i permanent anser jag. Det finns många mellanting såsom skumtoning (sitter i 8-10 tvättar) färginpackning (tror jag, inte testat på ofärgat hår än) och färgspray. Jag ska själv fvörsöka få lite rött i dotterns hår och locka det till skolavslutningen. Jag låter henne inte ha nagellack varje dag så varför ska jag låta henne färga håret permanent, så tänker jag.

Mina argument till att inte använda vanlig färg är:

* Min dotter passar bäst i sitt naturliga barnblonda hår.
    * Färg sliter på håret och kan irritera hårbotten.
    * Många toningar är egentligen hårfärger och man får en ful utvöäxt och måste färga om ofta för att inte se för jäklig ut.
  • Indianica
    I have a kid skrev 2010-06-10 02:46:49 följande:
    Då jag var 7-8 år fick jag glatt nöja mig med karmell färg

FÖRSTA gången jag tonade håret  morrots rött då gick jag i  4an
     gjorde det utan Mammas tillåtesle   sen efter det blekte jag å färgade håret hej vilt!
     UTAN mammas tillåtelse!

Men Med min dotter kommer jag vara sträng inte förs en Hon är 13 får hon färga håret
    Men karamellfärg är ju samma sak fast värre tycker jag. Mkt bättre med sprayfärg odyl.
Svar på tråden Färga håret på 6-7 åring?