• inga76

PCO:are - har ni haft missfall? Vad vet vi om PCO/missfall?

Jag fick MA i mars efter att ha blivit gravid på trippelkur Pergo. Nu är jag gravid igen och förstås rätt orolig att det ska hända igen.

Om jag förstått saken rätt samvarierar PCO också med en ökad risk för missfall. I någon studie jag såg var missfallsfrekvensen otäcka 75% bland PCO:are (vilket man trodde bla berodde på att övervikt, diabetes etc är vanliga hos oss med PCO).

Min kompis som också har PCO hade ett missfall innan hon fick sitt första barn, men sedan har det gått bra (nu har hon två). Hon menar att det inte är ovanligt vid PCO, att man först får missfall men att kroppen sedan "ställer in sig" på graviditet och att missfallsrisken minskar.

Någon som vet något om detta med missfall och PCO? Hur har det varit för er andra PCO:are - har ni haft missfall, och hur har det gått sedan?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden PCO:are - har ni haft missfall? Vad vet vi om PCO/missfall?
  • jayne doe

Enligt det jag har läst är det inte själva pco:n i sig som ökar missfallsrisken utan som du skriver övervikten och diabetesen. Sen får man ju komma ihåg att mf tyvärr är vanligt, även bland kvinnor som inte har pco. Får man mf är det ju inte nödvändigtvis så att det beror på pco:n. Mf är ju aldrig ens eget fel utan beror på ett icke-livsdugligt embryo/foster något som tyvärr blir vanligare i takt med att vår livsstil påverkar ägg och spermier.

Min första graviditet slutade i mf i vecka 6. Min andra graviditet förlöpte helt utan problem och jag fick en fin liten bebis.

Grattis till graviditeten! Du ska se att det går fint den här gången.

♥L♥
  • inga76

Tack för svar! Roligt att det gick bra för dig!

Jo, man hoppas ju att det ska gå bra med graviditeten den här gången... men samtidigt är det svårt att tro det. Jag fattar knappt att jag är gravid. Mf kan ju bero på så många olika saker. Vi övervägde faktiskt privat mf-utredning i våras, fast vi bara haft ett, för tänk om det är något fel som gör att det här kommer att hända igen... Men våra läkare avrådde och vi avstod. Hoppas att det var ett klokt beslut.

• jayne doe

Det var säkert ett klokt beslut. Det finns ju inget som säger att det kommer hända igen. Min andra graviditet gick fint trots både övervikt och metabolt syndrom. Jag tror inte att mitt första mf hade med pco.s-en att göra, det var ren och skär otur.

Jag förstår att det är svårt att tro på att det ska gå bra. Själv var jag ett nervöst vrak tills sparkarna började. Jag löste det genom att göra vul i vecka 8 för att se hjärtat och sen köpte jag faktiskt en angelsounds för att kunna lyssna av hjärtat. Behövde inte använda den så mkt, men bara vetskapen om att den fanns gjorde mig lugnare.

♥L♥
  • inga76

Jag har svårt att tänka att mitt MA inte hade något alls med PCO:n att göra. Det kan ju inte precis vara någon optimal hormonell miljö att växa till i, med så höga androgener... Och så funderar jag på frågan om ifall Pergon kanske drev fram ett moget ägg av något som egentligen inte var av bra kvalitet... Men det är klart, det kanske hade blivit MA även om jag inte hade haft PCO! Och man kommer ju ingen vart med att älta det.

Jag går på Sahlgrenska och de erbjuder vul i vecka 7+, så jag ska dit den 29:e och visa upp mig. Tacksam för den möjligheten, det ska bli skönt att få det gjort, oavsett resultat.

• Vårflickan84

nämen grattis Inga76!! gravid igen =) vi fick ju missfall samtidigt där i mars, minns jag.
    jag har inte försökt något efter det... har inte orkat. men denna månad tänkte vi kanske kanske kanske försöka igen...
    tog du pergo igen denna gång?

har också läst att PCO har högre missfallsrisk... men samtidigt är det många PCO:are som får missfall och sen blir gravid och får flera barn. så vi får tänka positivt =)

• inga76

Hallå vårflickan! Tack så mycket! Ja, det är ju helt vrickat att det gick så himla fort - det här var vårt första försök efter MA. Trippelkur Pergo var det den här gången också. Hur är det för dig, har du egen ÄL nu?

Förstår att ni inte orkat försöka, men hoppas att ni snart får upp energin igen! Mf är ju för jävligt, men nu vet vi i alla fall att vi inte dör av det, även om det känns så när man är mitt i. Så ja, vi får tänka positivt som du säger!!

• KälskarT

Jag har PCO och har endast varit gravid en gång och det slutade i missfall. Så som min gynekolog sa var att missfall så tidigt som mitt (v. 6) inte beror på något man själv gjort så som övervikt, dåliga matvanor etc. Han menar att så tidigt missfall beror på att något gått fel med ägg/befruktning etc.

• Dahlia79

Jag har pcos och har fått fyra missfall och förlorat en son som föddes förtidigt. Dessutom gjort 8 ivf...
    Om missfallen beror på min pcos vet jag inte....

• Eiralicious

Får vi med PCO-S nån slags statlig hjälp för o bli gravida eller?
    För jag o min man har försökt i flera år...

• inga76

Ja, absolut, det kan man få. I Göteborg är det självremittering - man hör av sig till reproduktionsmedicin och så får man komma dit för utredning och behandling. På många håll ska man ha försökt i ett år innan man kan få hjälp, så ni bör ju verkligen vara berättigade när ni kämpat så länge! Lycka till!

• Linabollis

Jag har PCO och fick missfall först o på första försöket efter att missfallet gått ur kroppen blev vi med barn och har nu en liten dotter på 6 månader...

• CoolJen

Jag har fått ett barn, ett mf och ett ma

Ska snart ge mig in i den jobbiga processen igen...

• LillaMy3

Såg en föreläsning på wikipedia med en Jan Holte som är läkare på Carl von linnékliniken. Han sa det att det oftast inte är de olicystiska ovariena i sig ger missfall, utan allt det andra som oftast hänger ihop med PCO. Dvs ôvervikt och sånt. Vill minnas att han också sa att hormonnivåerna är mer balanserade under en graviditet så det är inte så höga androgener då, om man har det annars... Men sök på den på wikipedia!!

• inga76

LillaMy3 - tack för tipset!! Den är ju så himla bra den där föreläsningen! Har sett den tidigare men mindes inte vad han sade om missfall och hade inte tänkt på att kolla heller. Lägger in länk här för den är verkligen sevärd om man har PCO: media.medfarm.uu.se/media443.

• Dahlia79
    LillaMy3 skrev 2010-06-13 19:01:06 följande:

Såg en föreläsning på wikipedia med en Jan Holte som är läkare på Carl von linnékliniken. Han sa det att det oftast inte är de olicystiska ovariena i sig ger missfall, utan allt det andra som oftast hänger ihop med PCO. Dvs ôvervikt och sånt. Vill minnas att han också sa att hormonnivåerna är mer balanserade under en graviditet så det är inte så höga androgener då, om man har det annars... Men sök på den på wikipedia!!

Jag har Holte som läkare på Linné och till mig har han sagt "otur". Jag har pcos och extra fett på magen men han tror inte att det är det som är problemet utan att vi bara haft otur...
  • Vårflickan84

hur ska man bli av med fettet på magen? lite knepigt...

Svar på tråden PCO:are - har ni haft missfall? Vad vet vi om PCO/missfall?