• mantaray

Obehandlad scharlakansfeber?

Hej,

I lördags fick min dotter prickar på nacken, armarna och magen och vi trodde det berodde på den nya solkrämen. Men prickarna är kvar och igår fick vi veta att det är några på dagis som har scharlakansfeber. Har varit hos distriktssköterskan idag för att testa men min 3-åriga dotter bet ihop så det var helt omöjligt att ta ett prov. Eftersom vi inte kunde ta prov så kan vi ju heller inte ge penicillin.

Dock kunde sköterskan se att tungan såg fin ut och halsen var inte röd eller svullen. Dottern har heller inte haft någon feber eller kännt sig sjuk, bara prickig.

Sköterskan sa att det kan ta upp till 2 veckor innan prickarna försvinner och att det kan smitta så länge. Läser man lite på nätet står det att obehandlad scharlakansfeber kan smitta ända tills händer och fötter har flagat vilket kan ta 2-4  veckor.

Är det någon annan som har haft scharlakansfeber med enbart prickar och hur lång tid tog det innan prickarna försvann?

• Svar på tråden Obehandlad scharlakansfeber?
  • LillaFlingan

men.. har hon haft feber då??

• YokohamaNr2

Jag skulle nog gå tillbaka till doktorn för att ta ett prov för med antibiotikan så är barnet smitt fritt efter två dagars behandling. Min son hade scharlakansfeber i April, men han hade lite feber och var lite hängig också. Prickarna försvann så fort han började äta pencilin. Däremot blev han sjuk direkt efter pencilinkuren igen.

• mantaray

hon har inte haft någon feber alls, är lika pigg och glad som vanligt... förutom prickarna..

vet inte hur jag ska få henne att ta ett prov i halsen när hon biter ihop och sprattlar som en galning, vi försökte i en halvtimme i går att få till ett halsprov men det gick inte... tips på hur man gör tages tacksamt emot...

• YokohamaNr2

Oj vad svårt, har ni läst  Totte går till doktorn? kanske kan vara något?

men å andra sidan, kan du vara hemma så länge med henne och hon är pigg så kanske det inte behövs. Vi var tvugna att ta antibiotika hela familjen för att streptokockerna är så smittsamma och det var risk att det går runt runt i familjen, på vuxna brukar det tydligen bli halsfluss istället.

• mantaray

Hon har redan haft 2 penicillinkurer under våren så jag vill ju helst slippa det. Får väl bara hoppas att vi övriga i familjen inte blir sjuka.

Distriktssköterskan sa att det smittar som mest innan prickarna kommer och det är ju nu 5-6 dagar sedan och ännu har ingen annan i familjen blivit sjuk.

Ska kolla upp den boken, tack för tipset

• morriis
    LillaFlingan skrev 2010-06-08 14:58:41 följande:
    men.. har hon haft feber då??
    De kan tyvärr ha det utan att ha feber :(
  • mantaray

Hon har inte haft några andra tecken förutom prickar, ingen röd tunga eller röd hals.

Svar på tråden Obehandlad scharlakansfeber?