Tiffany skrev 2010-09-06 03:10:54 följande:
Hej på er alla!
Jag är relativt ny här, är en tös på 23år som har haft problem med min mage under många många år..
Har genomgått både endoskopi och koloskopi, men både min ändtarm och tjocktarm såg bra ut..
Jag har haft svart avföring till och från i några år och hade extrema smärtor för några år sen, vilket också kommer och går.. Det som jag stör mig mest på är att när jag kommer in till sjukhuset och berättar alla mina symtom "Uppkördhet, illamående, svart avföring, diarrer till och från, smärta osv.. ger dom antingen mig något smärtstillande eller skickar en remiss till röntgen MEN DET DOM INTE FATTAR och aldrig verkar fatta är att OM det inte visade någonting på DEN röntgen kan dom väl bara inte sluta att utreda mig? :( Jag har GÅNG på GÅNG fått ringa läkarna och krävt att de tar min mage på allvar, jag är ständigt trött och får sömnattackar, magenb svullvar upp för ingenting och då vill jag bara sova eller vika mig dubbelt.. otroligt smärtsamt och jobbigt liv detta, och inte en enda läkare i detta land som tar mina problem på allvar, så man kan ju börja undra om läkarna fick lära sig nåt mer i skolan än att bara behandla problem..
Nu har jag ringt IGEN bett dom att ta mig på allvar, jag vill knappast springa på toa dygnet runt och ha smärtor som heter duga eller svart avföring.. jag tar inga tillskott eller liknande.
Och denna gång ska jag KRÄVA en gastroskopi och förhoppningsvis hittar dom något då, men jag är samtidigt livrädd.. och jag vill bli nersövd, jag är glad att det gick bra för dig Yumba..
men känns som om jag nästan skulle kunna gå igenom vad som helst för att få bli smärtfri.
Vilken jobbig situation. Jag förstår att du är jättearg och besviken på sjukvården!
Men jag tror att det även finns komunikationsmissar. Alla läkare är inte särskilt bra på att berätta och förklara, precis som om det är den självklaraste saken i världen att patienterna redan ska veta saker som för dom i sitt yrke är självklara.
Antar att du har tagit blodprover?
Man kan se väldigt mycket på prover och är de bra är det inte säkert det finns motiv för läkaren att gå vidare med undersökningar. Allt handlar ju om pengar och budget hela tiden. Med andra ord måste läkaren kunna motivera sitt beslut.
Konstigt kan man tycka, när man sitter där med ett upp och ner vänt liv fylld av bl.a smärtor och en negativ livskvalitée.
Hoppas du kommer vidare!