• Yumba

Gastroskopi- livrädd

Har fått tid för gastroskopi för att kolla om jag är gluten eller inte.

Jag är LIVRÄDD! Bokstavligt talat livrädd. Får ont i magen bara
    att tänka på det.

Jag kan inte ens använda tungskrapa utan att spy.

Får man sövas?

Är beredd på att skita i det annars, vågar verkligen inte.
    Dra ut alla mina tänder, hugg av mig mina tår, fingrar m.m men gå
    inte ner med en slang!!!

• Svar på tråden Gastroskopi- livrädd
  • DreamBear

Yumba: Jag har inte följt tråden, men undrar: bad du om att bli nedsövd? Eller?

• Yumba

När jag ringde så sa dem att de inte gör det. Hon jag pratade med var jätteotrevlig men skulle iaf skriva det i min journal.

När jag kom dit träffade jag en annan och hon frågade på en gång om jag ville bli nedsövd.

Ska du göra gastro? Ring innan och säg till att du vill bli sövd.
    Tänk på att du inte får köra bil efter.

Totalt tog allt 1h och 15min.

hade jätteont i halsen efter men det försvann efter två timmar.

Hade aldrig klarat det utan att ha blivit sövd.

• DreamBear

Yumba: Jag är under utredning för magbesvär så jag anar att det kommer att bli undersökning med kamera från båda hållen någon gång i framtiden. Något jag fasat för, och troligen inte skulle klara av. Men om man får sova så känns det lättare. Ska kräva det.

• Tiffany

Hej på er alla!

Jag är relativt ny här, är en tös på 23år som har haft problem med min mage under många många år..
    Har genomgått både endoskopi och koloskopi, men både min ändtarm och tjocktarm såg bra ut..
    Jag har haft svart avföring till och från i några år och hade extrema smärtor för några år sen, vilket också kommer och går.. Det som jag stör mig mest på är att när jag kommer in till sjukhuset och berättar alla mina symtom "Uppkördhet, illamående, svart avföring, diarrer till och från, smärta osv.. ger dom antingen mig något smärtstillande eller skickar en remiss till röntgen MEN DET DOM INTE FATTAR och aldrig verkar fatta är att OM det inte visade någonting på DEN röntgen kan dom väl bara inte sluta att utreda mig? :( Jag har GÅNG på GÅNG fått ringa läkarna och krävt att de tar min mage på allvar, jag är ständigt trött och får sömnattackar, magenb svullvar upp för ingenting och då vill jag bara sova eller vika mig dubbelt.. otroligt smärtsamt och jobbigt liv detta, och inte en enda läkare i detta land som tar mina problem på allvar, så man kan ju börja undra om läkarna fick lära sig nåt mer i skolan än att bara behandla problem..
    Nu har jag ringt IGEN bett dom att ta mig på allvar, jag vill knappast springa på toa dygnet runt och ha smärtor som heter duga eller svart avföring.. jag tar inga tillskott eller liknande.

Och denna gång ska jag KRÄVA en gastroskopi och förhoppningsvis hittar dom något då, men jag är samtidigt livrädd.. och jag vill bli nersövd, jag är glad att det gick bra för dig Yumba..

men känns som om jag nästan skulle kunna gå igenom vad som helst för att få bli smärtfri.

• LyckligtSlut
    Yumba skrev 2010-06-29 13:05:46 följande:

Nu är det gjort!!

De sövde ner mig! Hur gulliga som helst. Hade jag vetat att det skulle gå till så här så hade jag sluppit må dåligt och vara orolig.

Fruktansvärt ont i halsen men nu är det borta!

Resultat var gluten. De kan iofs inte säkerställa förrän provsvaren kommit men utifrån
    vad han såg så tyckte han att jag skulle börja med glutenfritt på en gång.

Bra! Skönt att de fick svar också. Ska också göra det snart då jag är sängliggande pga magsår. Är också lite rädd:(
    PMS året runt :(
  • LyckligtSlut
    Tiffany skrev 2010-09-06 03:10:54 följande:
    Hej på er alla!

Jag är relativt ny här, är en tös på 23år som har haft problem med min mage under många många år..
    Har genomgått både endoskopi och koloskopi, men både min ändtarm och tjocktarm såg bra ut..
    Jag har haft svart avföring till och från i några år och hade extrema smärtor för några år sen, vilket också kommer och går.. Det som jag stör mig mest på är att när jag kommer in till sjukhuset och berättar alla mina symtom "Uppkördhet, illamående, svart avföring, diarrer till och från, smärta osv.. ger dom antingen mig något smärtstillande eller skickar en remiss till röntgen MEN DET DOM INTE FATTAR och aldrig verkar fatta är att OM det inte visade någonting på DEN röntgen kan dom väl bara inte sluta att utreda mig? :( Jag har GÅNG på GÅNG fått ringa läkarna och krävt att de tar min mage på allvar, jag är ständigt trött och får sömnattackar, magenb svullvar upp för ingenting och då vill jag bara sova eller vika mig dubbelt.. otroligt smärtsamt och jobbigt liv detta, och inte en enda läkare i detta land som tar mina problem på allvar, så man kan ju börja undra om läkarna fick lära sig nåt mer i skolan än att bara behandla problem..
    Nu har jag ringt IGEN bett dom att ta mig på allvar, jag vill knappast springa på toa dygnet runt och ha smärtor som heter duga eller svart avföring.. jag tar inga tillskott eller liknande.

Och denna gång ska jag KRÄVA en gastroskopi och förhoppningsvis hittar dom något då, men jag är samtidigt livrädd.. och jag vill bli nersövd, jag är glad att det gick bra för dig Yumba..

men känns som om jag nästan skulle kunna gå igenom vad som helst för att få bli smärtfri.
    Jösses. Jag skulle kunnat ha skrivit det där själv... Jag bad och bad och bad om remiss för gastroskopi när jag låg inne akut förra veckan. De skulle remittera det till min vårdcentral. Hoppas de gör det. Ska kolla imorgon att det kommer fram.

Har precis som du. Bunden vid toaletten sedan flera år tillbaka, svart avföring när som helst, kräkningar, kan inte ens dricka vatten utan att hosta upp det, svullen mage, inget jobb längre, hemma utan sjukpenning eller bidrag, beroende av andra hela tiden. Ont ont ont.

Berätta gärna vad du får för resultat för då kollar jag samma sak när jag får svar!
    PMS året runt :(
  • Starkast
    Tiffany skrev 2010-09-06 03:10:54 följande:
    Hej på er alla!

Vilken jobbig situation. Jag förstår att du är jättearg och besviken på sjukvården!
    Men jag tror att det även finns komunikationsmissar. Alla läkare är inte särskilt bra på att berätta och förklara, precis som om det är den självklaraste saken i världen att patienterna redan ska veta saker som för dom i sitt yrke är självklara.
    Antar att du har tagit blodprover?
    Man kan se väldigt mycket på prover och är de bra är det inte säkert det finns motiv för läkaren att gå vidare med undersökningar. Allt handlar ju om pengar och budget hela tiden. Med andra ord måste läkaren kunna motivera sitt beslut.
    Konstigt kan man tycka, när man sitter där med ett upp och ner vänt liv fylld av bl.a smärtor och en negativ livskvalitée.

Hoppas du kommer vidare!
  • Houdini

Jag vet inte var ni bor, men jag vet att jag kan beställa tid på ett ställe i Eslöv för gastroskopi utan remiss.

Kollaupp privatläkare är mitt tips.

Lyckligt slut.  Jag vet vad du går igenom för ett antal år sedan var jag också sängliggande pga magsår så fort jag rörde mig började jag spy.
    Ett tips på vad du kan äta är barnmat blå burkrnat det tål min mage alltid när jag är sjuk. Äter du omeprazol? finns ju receptfritt. du kan äta upp till 80 mg om dagen gör jag när magen är som sämst.
    Ett annat tips jag fått från andra som har besvär är att koka vattnet innan man dricker det, koka och låt det svalna.
    Men drick inte kallt eller varmt helst fisljummet så brukar magen tåla det bättre.

Jag har Crohns som sätter sig i magsäcken så jag får blödande magsår med jämna mellanrum. Så jag har fått lära mig vad JAG tål och inte tål man tyvärr är det ju inte samma för alla.

Jag har gjort mellan 12-15 gatroskopier jag får alltid lugnande de sätter en nål och jag slåss alltid men kommer aldrig ihåg det efteråt så min sambo är alltid med mig. Grejen är att man måste ringa och säga till om lugnande innan så de kan planera efter det. Det tar längre tid nämligen för man måste ju ligga kvar efteråt utan lugnande kan man ju studsa iväg på en gång (obs ironisk om att studsa iväg ;) )

• sirisdotter
    Houdini skrev 2010-09-07 01:02:04 följande:
    Jag vet inte var ni bor, men jag vet att jag kan beställa tid på ett ställe i Eslöv för gastroskopi utan remiss.

Kollaupp privatläkare är mitt tips.

Lyckligt slut.  Jag vet vad du går igenom för ett antal år sedan var jag också sängliggande pga magsår så fort jag rörde mig började jag spy.
    Ett tips på vad du kan äta är barnmat blå burkrnat det tål min mage alltid när jag är sjuk. Äter du omeprazol? finns ju receptfritt. du kan äta upp till 80 mg om dagen gör jag när magen är som sämst.
    Ett annat tips jag fått från andra som har besvär är att koka vattnet innan man dricker det, koka och låt det svalna.
    Men drick inte kallt eller varmt helst fisljummet så brukar magen tåla det bättre.

Jag har Crohns som sätter sig i magsäcken så jag får blödande magsår med jämna mellanrum. Så jag har fått lära mig vad JAG tål och inte tål man tyvärr är det ju inte samma för alla.

Jag har gjort mellan 12-15 gatroskopier jag får alltid lugnande de sätter en nål och jag slåss alltid men kommer aldrig ihåg det efteråt så min sambo är alltid med mig. Grejen är att man måste ringa och säga till om lugnande innan så de kan planera efter det. Det tar längre tid nämligen för man måste ju ligga kvar efteråt utan lugnande kan man ju studsa iväg på en gång (obs ironisk om att studsa iväg ;) )
    Ja, det är säkrast att ringa före VARJE gastroskopi och be om lugnande.  Var naiv nog att tro att det stod i min journal att jag behövde det....    Förstod att lugnande inte gick att improvisera, när sjukhuset inte var förberett på det.  (lärde mig dock vid fjärde gastroskopin att slappnan av hyftsat),
  • Houdini
    Hoppetossan 79 skrev 2012-11-23 20:51:48 följande:
    TS!
    Fick du svar direkt? Jag skulle få svar om 4 veckor sa de...

Inland kan de ge svar direkt beroende på vad de ser och inte ser.
    Men läkare kommer alltid och snackar med mig när jag vaknat upp och talar om vad han såg och sen får jag vänta på svaren av proverna de tog. Jag har cellförändringar i magsäcken så de håller kol så det inte är cancer. Men det finns mycket annat de tar prover på också i magen.

Om två veckor ska jag på det igen, jag har ett magsår som jag har haft nu i mer än ett år och hoppas på att det har vänt nu och att det har blivit mindre i stället för större som det varit alla andra gånger. Jag gjorde nog fem om inte fler gastroskopier mellan november och maj så jag kan detta perfekt nu.
    Har väl gjort mellan 20-30 gastroskopier nu     
Svar på tråden Gastroskopi- livrädd