Vilken inriktning/pedagogik väljer du helst?
Vilken inriktning/pedagogik i förskolan tilltalar dig mest?
Vilken inriktning/pedagogik i förskolan tilltalar dig mest?
Ingen aning, vet inte ens skillnaden..... Därför har jag inte röstat.
Reggio Emilia. Om det görs på rätt sätt och inte bara är en tjusig ettiket som inte efterlevs.
Vi valde en montessoriförskola med grönt flagg, jag röstade på montessori.
Något jag gillar med montessori är att barnen får lära sig klara saker själv och vara aktiva. Jag är lärarstudent och har dessutom läst estetiska ämnen och har blivit riktigt allergisk mot den pedagogik som (i alla fall här ) är rådande där allt ska vara så fint och organiserat - men allt görs av pedagogerna. Ungarna får måla lite på ett papper varav pedagogerna klipper och klistrar ihop det fint (skräckexempel från min sons förra förskola utan särskild pedagogisk inriktning). Då montessori bl a bygger på devisen att barnen ska få hjälp att klara av saker själva så smittar det även av sig på aktiviteterna. Varför ska pedagogerna måla, torka golven eller dammsuga - när barnen kan göra det?
Reggio Emilia hade varit ett starkt alternativ om det funnits en seriös sådan i närheten, den som finns här verkar också ha fallit in i "fin-fällan" och gör allt för mycket av barnens "jobb".
Ur och skur! Utomhus slår allt.
Här är kortfattade beskrivningar av de fyra pedagogikerna i TS.
Freinet Célestin Freinet föddes 1896 i Frankrike och har utformat en pedagogik som kallas verklighetspedagogik eller arbetspedagogik. Han har ifrågasatt den traditionella skolans auktoritära undervisning och ville skapa en skola där elever får uttrycka sig fritt, ges möjlighet att utveckla sin fantasi och skaparlust.
Eleven får erfarenhet genom experiment, undersökande arbetssätt och direktstudier av verkligheten. Handens och intellektets skolning ses som lika viktig. I Sverige finns det lärare som arbetar efter Freinets grundtankar.
Montessori Maria Montessori var Italiens första kvinnliga läkare och kom i sitt arbete i kontakt med mentalt störda och socialt missgynnade barn. Hon blev snart övertygad om att barnens problem var av pedagogisk snarare än medicinsk art och att deras tillstånd kunde förbättras genom intellektuell stimulans. Hon började praktisera sina idéer även på helt friska barn.
Utgångspunkten är att barn är nyfikna och fulla av upptäckarglädje men att barns intressen varierar med ålder och mognad. Maria Montessori fann att barn under olika mognadsstadier är speciellt mottagliga för olika slags kunskap. Montessoris idé om inlärning handlar, liksom inom Waldorfpedagogiken, om att gå från det konkreta till det abstrakta. Det material som används i förskole- och skolverksamhet ska stimulera till såväl praktiska som intellektuella och sinnetränande övningar.
Reggio Emilia Ett pedagogiskt arbetssätt som bygger på en stark tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet samt en övertygelse om att alla barn föds intelligenta, med en stark inneboende drivkraft att utforska världen. En pedagogik som enligt förespråkarna ständigt förnyas och utvecklas, med barnens behov som utgångspunkt och i takt med det moderna samhällets snabba förändringar.
Reggio Emilia har inget pedagogiskt program som man bara kan ta över. Däremot kan man inspireras av grundtankarna för att utveckla dem i sin egen verksamhet, utifrån sina egna förutsättningar.
Waldorf Waldorfpedagogiken vill utveckla hela människans tankar, känslor och vilja. Teoretiskt, konstnärligt och praktiskt arbete integreras så långt som möjligt. Pedagogiken har sin grund i Rudolf Steiners antroposofi och bygger på att inlärningen börjar med det konkreta, hantverksmässiga, för att sedan successivt gå mot det mer abstrakta, eller som man formulerat det "Den som kan röra fingrarna smidigt, blir också rörligare i tanken."
www.tryggabarn.nu/barn/Page3855.html
Mina barn går på en förskola med MTI, Motorisk Träning för Inlärning.
"Att röra sig och leka är från början lika naturligt som att äta, sova och andas. Rörelsen har stor betydelse för barnens naturliga utveckling, bl.a. för att det krävs en rad samordningar av nerver och muskler och en intensiv hjärnverksamhet. Rörelseträningen påverkar den emotionella och neurologiska utvecklingen, vilket i sin tur utvecklar den kognitiva utvecklingen."
Montessori, helt klart.
Det har varit en fullträff för vår son och för oss med. Det sägs att Montessori passar alla barn, men inte alla föräldrar...
Inget för föräldrar som vill gullifiera barnen ner till bebisnivå och låta dem höra: "Det där kan inte du..." men definitivt en pedagogik som passar dem som anser att barn mår bra av att få prova själva.
En klar bonus är att sonen numera utför ryggmassage på mamma.
(Han blir två i september.)
Ur och Skur
"Att röra sig och leka är från början lika naturligt som att äta, sova och andas. Rörelsen har stor betydelse för barnens naturliga utveckling, bl.a. för att det krävs en rad samordningar av nerver och muskler och en intensiv hjärnverksamhet. Rörelseträningen påverkar den emotionella och neurologiska utvecklingen, vilket i sin tur utvecklar den kognitiva utvecklingen."