• Pyris

Ni som har gift er i kyrkan

När jag och min hade väl bestämt oss för att vi skulle gifta oss, så hade vi skilda åsikter om VART vi skulle gifta oss.
    Han tyckte vi kunde göra det i rådhuset med så lite människor som möjligt, medans jag ville ha ett ordentligt (enligt mina ögon sett) kyrkligt bröllop med våran släkt och våra vänner. Hela kittet..

Vi gifte oss till slut i kyrkan .
    Något han säger idag att han är verkligen glad att han gjorde. Han ångrar det inte en sekund och att han tyckte det var en mäktig upplevelse.

Detta hör jag ganska ofta tycker jag. Kvinnan vill kyrkan, medans mannen vill rådhuset, men det slutar med kyrkan iallafall.

Hur var det för er?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ni som har gift er i kyrkan
  • La Lola

Jag; rådhuset
    Maken; kyrkan

Det blev kyrkan.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Menhir

Vi hade ett ordentligt bröllop med släkt o vänner i rådhuset och det var vi överens om.

Annars tror jag din analys är korrekt i många fall, även jag känner flera par där kvinnan velat gifta sig i kyrkan medan mannen vill ha det borgerligt (men lika "stort" vad jag vet).

Jag har faktiskt bara varit på ett kyrkbröllop, våra vänner verkar ena sig om borgerlig vigsel till slut, kanske ger kvinnorna upp för enkelt.

• alvaereva

Jag: borgerligt
    Min man: kyrkligt

Det blev borgerligt... Och kyrkligt!
    Vi kunde inte komma överens så vi gjorde både ock!

• Hannah76

Mannen ville gifta sig kyrkligt, men inte kvinnan.

Vi gifte oss iof först i stadshuset, och sen hade vi en bröllopscermoni i kyrkan. Detta pga att giftemålet i den kyrka min partner tillhör inte lbir lagligt.

Jag hade kunnat strunta i hela bröllopsgrejen.

• Fru Höstlöv

Jag röstade mannen kyrkan, men inte kvinnan, fast jag också ville gifta mig i kyrkan.
    MEN, inte på det sätt du (TS) ville gifta dej i kyrkan.
    Jag hade kunnat gifta mig i sakristian iförd jeans med bara vi, prästen och vittnen, (som i stadshuset ungefär) men för min man var det viktigt med klänning, finkläder mm.

• Lilla Morran

Vi var överens om kyrkligt - eftersom vi båda är troende och det viktigaste i vigselakten var att lova inför Gud och att få vårt äktenskap välsignat på ett tydligt sätt...

• bangkok

Gifte mig i kyrkan första gången - jag ville men inte mannen.
    Andra gången hemma i trädgården - borgligt- båda var överrens - ville gifta oss men utan hela "konkarongen" - lyckat och trevligt med alla vänner och släkt närvarande utan att det blev stelt, en rolig fest helt enkelt.

• Clobberella

Mannen tyckte det skulle vara kyrkligt, jag sa ok, men det ska vara DEN kyrkan och DEN prästen. Och så fick det bli.

• Trynträ

Vi var överens om kyrkan båda två. Borgerliga bröllop är ju jättetråkiga när de sker i rådhuset och liknande. Tar ju typ fem minuter så är det över. Inge romantiskt alls ju. Hade hellre gift mig på stranden eller i nåt annat land om jag inte gift mig i kyrkan men aldrig i rådhuset.

• Houdini

Första gången i kyrkan med allt där till för exetr ville ha det så inte jag, jag ville gifta mig i svenska kyrkan i Hamburg där min farmors Far var präst. Om jag var tvungen att gifta mig i kyrkan alls.

Och nu ska jag gifta om mig och det blir kyrkvigsel med alla tillbehör igen, för sambon vill ha det så

Svar på tråden Ni som har gift er i kyrkan