• scaniae

Bäst Träning vid PCO-S ??

Jag undrar vilken träning som är den bästa för oss med PCO-S / PCO ?

Styrketräning främjar tillväxten av manliga hormoner (har jag hört).

Vilken träning har ni provat / märkt / hört / läst / sett som ger BÄST och SNABBAST effekt för att gå ner i vikt om man har PCO-S ??

• Svar på tråden Bäst Träning vid PCO-S ??
  • Vårflickan84

det här har jag också funderat lite över... jag har inte övervikt, men träning och motion ska vara bra för oss med pcos ju. jag började powerwalka minst trettio minuter/5ggr i veckan. har gått ner 4kg hittills. och det räcker nästan. känner mig nöjd. men kommer fortsätta.
    dock har jag lagt om kosten lite ockå. har inte ätit socker på flera månader. inge godis och kakor. inge vitt bröd eller vitt ris. mer frukt och grönt.
    hur mycket har du tänkt gå ner? hur träna du nu?

• scaniae

Jag kan allt om mat redan men för mig räcker inte det, jag måste röra på mig också men jag vet inte hur.
    Innan höll jag på med styrketräning för att jag hade ont i ryggen och för att det var kul men eftersom jag har enorma mängder manliga hormoner slutade jag med det.

Jag är sugen på nån träning som är till för oss med PCO / PCO-S precis som att mat med lite socker passar oss.

Jag äter ingen frukt, inga växter som växer under marken, massor av fröer, nötter, bovete, parboiled ris, grönsaker. Jag har alltid nånting med skal på till maten eller om jag inte råkar hitta något sådant så har jag något hårt, tex nötter, har märkt att paranötter är bäst på att hålla blodsockret i schack.

Om jag ska nånstans har jag alltid med mig min egen mat och nötter och fröer.

Men min kropp tar tillvara på ALLT så jag skulle behöva nån form av motion som tar bort fettet och helst även håller det borta när det väl försvunnit.

Jag är kontorsnisse och har långt till jobbet så jag sitter Väldigt mycket.

• BuoBä

Hm, producerar kroppen verkligen mer manliga hormoner för att man styrketränar??

Min gyn sa däremot att kvinnor med PCO som regel har lättare att bygga musker, pga hormonsammansättningen. Enligt henne ser man oftare PCO hos kvinnliga elitidrottare än i "normalbefolkningen", men inte för att de tränar utan för att de haft fördel pga PCO och därför kommit till elitnivå.

Men det här är som sagt vad hon sa, inget jag forskat i precis.

• Puchiko
    BuoBä skrev 2010-06-16 17:40:29 följande:

Hm, producerar kroppen verkligen mer manliga hormoner för att man styrketränar??

Min gyn sa däremot att kvinnor med PCO som regel har lättare att bygga musker, pga hormonsammansättningen. Enligt henne ser man oftare PCO hos kvinnliga elitidrottare än i "normalbefolkningen", men inte för att de tränar utan för att de haft fördel pga PCO och därför kommit till elitnivå.

Sa min gyn oxå när jag fick diagnosen..
  • scaniae
    BuoBä skrev 2010-06-16 17:40:29 följande:

Att kvinnor med PCO-S har lättare att bygga muskler visste jag redan och det beror på att vi har fler manliga hormoner. Jag sjäkv har redan muskler och jag behöver inte anstränga mig ett dugg för att få de. Min man tränar benen som in i men ändå har jag större och starkare benmuskler än vad han har.
    Att det finns massor av elitidrottande kvinnor med PCO-S visste jag redan. Jag har sett en föreläsning med Paulun och en annan läkare jag ej minns namnet på som nämnde just detta.
Svar på tråden Bäst Träning vid PCO-S ??