• Maddoxito

Bra fästingmedel till katter

Vi har två katter, som samlar på sig massvis med fästingar, Jag är jätte orolig att dom ska bli sjuka, jag har plockat nästan 20 st på bara några dagar på bara en av dom.. Dropparna i nacken funkar inte då ena vår katt blev dålig av det..

Är det någon som testat det "tickande" halsbandet eller pulvret man ska ha i maten ?

Alla råd och tips tackar jag jätte mkt för :)

• Svar på tråden Bra fästingmedel till katter
  • Tamme

Hej.
    Vi köpte ett halsband till vår katt på en djuraffär. Det är ett grönt halsband som innehåller örter och dylikt som håller fästingarna borta. Det funkar kanon. Det luktar dock lite. Inte illa men starkt förmodligen pga alla örter.
    Sedan finns det ultraljud halsband som sänder ljud och stöter bort fästingar.
    http://www.fastinghalsband.se/giftfria_elektroniska_fastingskydd?gclid=CN-speKWkaICFQ8rDgodhicrjg

Lycka till

• Maddoxito

Jag  har hört talas om det, och va iväg till djuraffären men dom sa att dom skulle sluta säljas? så dom va helt bort plockade .. det får nog bli det andra halsbandet..

• Eemma

Min styvmamma kokade ihop massa örter, citron och andra saker själv och sprutade på katten, det var effektivt! Hon hade hittart receptet på nätet, så googla lite så kanske du hitta det!:)

• Cia o krabaten

De gulgröna halsbanden funkade inte alls för oss, fästingarna satte sig precis under halsbandet
    För oss är det Frontline som funkat, dvs dropparna i nacken.
    Du vet att dte finns olika för katter och hundar? Kanske fick du för starkt medel? 

• Maddoxito
    Eemma skrev 2010-06-08 21:22:00 följande:
    Min styvmamma kokade ihop massa örter, citron och andra saker själv och sprutade på katten, det var effektivt! Hon hade hittart receptet på nätet, så googla lite så kanske du hitta det!:)
    Jag ska absolut sätta mig och söka, tack !
    Cia o krabaten skrev 2010-06-08 21:25:14 följande:
    De gulgröna halsbanden funkade inte alls för oss, fästingarna satte sig precis under halsbandet
    För oss är det Frontline som funkat, dvs dropparna i nacken.
    Du vet att dte finns olika för katter och hundar? Kanske fick du för starkt medel? 
    Ja du ser.. måste hitta nånting som funkar.. ja , jag va jätte noga med att kolla så att det va för katter =)
  • Marre79

De örtbaserade fästinghalsbanden togs bort redan förra året. De är olagliga att säljas.

Jag har testat SkudoPet (dock på hund) och han hade bara en enda fästing som kröp på honom, på hela sommaren, så för oss har det fungerat jättebra!

• Maddoxito
    Marre79 skrev 2010-06-09 13:37:28 följande:
    De örtbaserade fästinghalsbanden togs bort redan förra året. De är olagliga att säljas.

Jag har testat SkudoPet (dock på hund) och han hade bara en enda fästing som kröp på honom, på hela sommaren, så för oss har det fungerat jättebra!
    Jag åkte iväg och köpte det idag till katterna, så får se hur det funkar på dom.. Hon på djuraffären sa att det skulle vara jätte bra, hon hade också använt det på sin hund. Så jag håller tummarna.. :)
Svar på tråden Bra fästingmedel till katter