Ska jag berätta för kollegan eller inte?
Jag har en arbetskamrat tillika vän som också kämpar för att bli gravid. Vi har pratat mycket om allt som har med barnlösheten att göra. Hon har nyss fått veta att det bara är IVF som står till buds för henne och att det kommer att bli aktuellt först framåt mars. Hon hade hoppats hinna före jul så hon blev nog ganska besviken.
Jag vet att hon mår lika dåligt över gravida personer i omgivningen som jag har gjort och att hon kan vara ganska avundsjuk. Samtidigt tror jag att hon skulle bli jätteledsen av att få höra om min graviditet (om den nu håller så länge) efter nyår som först. Om hon hade blivit gravid så skulle jag ha velat veta det tidigt. Och jag är rätt säker på att hon kommer att fråga mig imorgon om min mens har kommit och hur det har gått (hon känner till inseminationen). Vad ska jag då göra? Säga som det är eller ljuga? Problemet i kråksången är att jag tror att om hon nu får veta så kommer hon inte att kunna hålla tyst med det utan prata med minst en annan kollega om det, även om jag ber henne att inte säga nåt till nån. Och jag vill kunna styra över det själv, när och vem jag berättar det för. Så vad tycker ni jag ska göra?