• Toker

Ni som varit med vid besiktning av hus på ca 120 kvadrat, hur lång tid tog det?

Som rubriken säger, alltså själva besiktningen, tog den två timmar eller en halv dag? Nu räknar jag då inte med rapportskrivning och sådant utan bara själva besiktningen. Överlåtelsebesiktning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-08 22:12
    Och är det nåt särskilt jag som köpare ska tänka på vid beställd besiktning?

• Svar på tråden Ni som varit med vid besiktning av hus på ca 120 kvadrat, hur lång tid tog det?
  • Klumpedumpe

Inte mer än 2 timmar, minns inte exakt.

• Kazeer

När vårt hus besiktigades i förra veckan tog det drygt 2 timmar.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Kazeer

Angående din tilläggskommentar... Kolla vad som ingår i besiktningen. Jag blev väldigt förvånad, när köparnas besiktningsman inte gjorde några fuktighetsmätningar alls i badrummet. Det gjordes, när vi besiktigade huset inför köpet och även i samband med besiktningen av vårt förra hus.

På det hela taget fick jag ett dåligt intryck av den besiktningsman köparna hade valt men det är ju deras problem. Hoppas bara inte att han var "dyr".

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • TessaS

När vi köpte huset och gjorde en besiktning så gick det på en timma. Han hittade ingenting och tre dagar senare upptäckte hantverkare att oljepannan läckt och mättat grunden med olja...

När vi sålde så tog det tre timmar och var betydligt mer seriöst...

• Gladskit

Vi besiktade vårt hus igår och det tog 2,5h ungefär. Sambon var med (jag kunde inte) och han var tydligen väldigt grundlig, hittade massor med saker som säljarnas besiktningsman missat. Så jag är glad att vi tog dit en egen!

• Knubbe12

Vårt hus besiktigades för några veckor sedan. En nivå 2 av Anticimex. Allt såg fint ut, men besiktningsmannen var riktigt grundlig och höll på i ca 4 timmar.

• Callina

Det finns ju som sagt olika nivåer av besiktningar. I en del ingår håltagning i golvet för att kolla fukt i golv tex men inte i alla. Tror det viktigaste är att att ta en grundlig besiktning ni beställt själva, inte som säljaren har beställt via tex någon som samarbetar med mäklaren.

• SVejsan

Man bör tänka på att som standard brukar inte en husöverlåtelsebesiktning innefatta värme, ventilation och rördragningar, dessutom inte ev skorstens skick, inte heller markförhållanden eller eldragning. Din  undersökningsplikt omfattar däremot även dessa delar, så kolla en del själv eller be någon kunnig kolla upp detta också, ring sotaren osv... Särskilt om du misstänker "hempuleri" )

Svar på tråden Ni som varit med vid besiktning av hus på ca 120 kvadrat, hur lång tid tog det?