Dantanyang skrev 2012-02-12 18:17:06 följande:
Jag blev förbannad och ledsen av de du skrev att din gravidglädje rann nort, att det var orättvist och inte som du tänkt dig. Skärp dig!!! Jag är född med läppspalt och jag kan informera dig om att vi är fullt normala. De enda som hänt är att våra ansiktshalvor inte möttes exakt på mitten när vi bildades som foster. Dessutom bor vi i ett land där vi direkt får korrektionsoperation. Att leva med läppspalt är typ som att ha utstående öron eller vara vänsterhänt. Tänk på det. Och passa på att sätt saken i perspektiv. Läs gärna också om operation smiles verksamhet och kanske rent av sjänk en slant till dem som inte har det lika enkelt som vi med läppspalt i sverige.
Sorry Dantanyang, men du har fel. Riktigt fel.
Visst får du känna dig arg och ledsen - men ditt inlägg hjälper VERKLIGEN inte den förälder som är med om det. Och därigenom hjälper du INTE barnet det handlar om!
En av de viktiga delarna av landets LKG-centrum är kuratorsstödet som föräldrarna kan få. Detta för att vissa föräldrar reagerar med sorg och oro på ett besked om att barnet har spalt - det är bra mycket normalare än vad du verkar ha förstått. Jag och min man reagerade inte så, men vi blev åtskilliga gånger avpejlade om vi kanske behövde det här kuratorsstödet ändå. Synnerligen vettigt är vad det är, och jag har sett föräldrar till barn med Downs syndrom reagera så, föräldrar till barn med en vanskapt hand, föräldrar till barn med för många tår OCH föräldrar till barn med spalt - så det ÄR en rätt vanlig reaktion.
Det är däremot väldigt viktigt att få hjälp med den reaktionen, så att man sedan verkligen tar till sig sitt barn. För, som sagt, om det BARA är fråga om läppspalt, så är det ingen big deal.
MEN - du har inte full koll heller på att inte det här föräldraparet också fick besked om att det också kunde vara ett symptom på olika syndrom med mycket värre problem. Att gå och oroa sig för det medan man är gravid kan nog ta bort väldigt mycket gravidlycka.