• smulan1981

Babybudget och bra att ha lista?

Halloj!
    Jag sitter å försöker planera upp budgeten lite. Budgeten för det som ska inhandlas till bebis. Det är visserligen långt kvar till dec, men man måste ju planera lite. =)

Vi har inte tänkt att köpa ny barnvagn, skötbord eller säng. 
    Babyskydd, sängkläder och kläder blir nog nytt.

Vad kan det tänkas gå på?
    Vi har inte tänkt att dundersnåla, något mittemellan liksom...=)
    Någon som har erfarenhet? 

Vad är det mer som behövs?.
    Babygym, babysitter, sele, badbalja. 

Det är ju triljoner småsaker som ska handlas, men salvor, blöjor, tvättlappar å sådant räknar vi inte på nu.

Kom gärna med förslag på vad jag glömt., vad som är bra att ha. 
    Tack för hjälpen och kram!

• Svar på tråden Babybudget och bra att ha lista?
  • msfine

Detta är vad jag har köpt...vet inte om allt är med men ca 14 000 + kläder. blöjor och lite annat. Babysitter har jag lånat av kompis och lite annat har jag fått.

Barnrum och transport

Barnvagn, citycross (6785 beställd Skötväska 500:- Fäll Spjällsäng, IKEA, Hensvik spjällsäng 895:- Mobil Madrass, IKEA, Vyssa skönt 399:- 120 x 60 (10 cm hög) Kudde 169:- Täcke, LEN 125x110 79:- Sängkläder x 2 IKEA, Fabler groda 169:-, vitaminer rand 119:-, Dra på lakan 2x79:-, Madrasskydd LEN 49:- Spjälskydd, IKEA kompisar 129:- Filtar 200:- + 149:- Babyskydd 1500 :- Bokhylla, Billy vit 295:- Barnvakt Byrå 500:-

Badrum / till mig / annat

Nagelsax, apoteket 45:- Amningspads 30:- Bindor 30:- Nappar 50:- Blöjor 70:- Barnolja, ACO baby bath oil 50:- Tvättlappar 20:- Våtservetter 20:- Nässug, Apoteket, Otri baby 99:- Minipanodil Amnings BH:ar, tre köpta 800:- Skötbord, IKEA Sniglar 299:- Skötbädd, IKEA, Gullunge 69:- x 2 st Småhanddukar, IKEA barnslig tvättlappar 3st / 39:-, Krama tvättlappar 10st /29:- Termometer 350:- Babysitter Badbalja, IKEA, lättsam 69:- Barnhandduk IKEA, barnlig med huva 89:- + 149:-
  • josen 1

jag ska ha barn nu i augusti och vi har handlat en del och fått en del. jag tänker att man kommer få en hel del kläder, filtar, mobiler mm när bebisen har kommit, då är det ju onödigt att redan ha handlat för mycket!

termometer köpte jag en för rumpan/munnen, den dyra för örat hoppade jag över, vi har en sån på förskolan där jag jobbar och jag tycker inte den är alls bra! svårt att få in den rätt i små öron och blir det inte helt rätt så visar den fel temp.

tror vi har handlat för ca 4000 kr + vagn.

• Sodk

Har med handlet en del å skal ha i okt..tror de er smart at følge med på blocket på de tingene man skal kjøpe brukt! Så kan man kanskje komme over noe billigt!

• Zixi

Vet knappt om jag vågar räkna på hur mycket jag lagt ut änsålänge.... men här är de ungefärliga siffrorna, har inte gjort någon direkt bokföring.

msfine: hoppas att det är ok att jag använder mig av din lista....

Barnrum (hon ska dock bo i vårt rum) och transport

Vagn med alla tänkbara tillbehör: 7000:- Golv och väggskydd till hallen där vagnen ska stå: 600:- Filtar: 2*200= 400:- Sjal: 650:- (vi har dock fått den i present)  Madrassskydd: 2*150= 300:- Säng: (har ej köpt än men den jag vill ha kostar 2000 och sen tillkommer madrass, kudde, täcke, sängkläder etc så totalt blir det nog 3000 "babynest" IKEAS hundsäng Bästis: 79:- Förvaringslådor: 100:- Kläder: (från Tradera i blandade storlekar) 2000:- Petskydd etc: 150:-

Saknar: babyskydd, babysitter
    Har fått tag i gratis: badbalja, blöjhink, skötbord, mobil
    Tänker inte skaffa: babygym, leksaker (det lär vi få)

Badrum / till mig / annat 

Amningspads 100:- Bindor 50:- Nappar (silkon, BPA-free) 200:- Flaskor med tillbehör: 300:- Våtservetter 50:- Amnings BH:ar: 1000:- Skötbädd: 150:- Småhanddukar, IKEA: Näckten 6*5:- Barnslig tvättlappar 2*3st / 39:-, Krama tvättlappar 4*10st /29:- , tot: 224:- Badbaljeinsats: 200:- Huvhandduk: (2st) 150:-

Nu har jag säkert glömt en massa småsaker som kostar men det här är vad jag kunde komma på i nuläget och totalsumman blir då ca 16500 (med säng) och 1350 utan. Oj, det var lite mer än jag trodde..... och mer lär det bli *suckar*

Juli - 2010
  • msfine

Zix, hellt ok. Drar iväg fort. Är säkert en massa små saker som jag har glömmt. Var noga med listan ett tag men har inte fyllt i allt. Har fått en hel del saker och lånat med.

Blir en hel del pengar på kläder också eftersom de behöver måna ombyten.
    Men det drar iväg med vagn, babyskydd och alla andra små saker.
    Vi har handlat en hel del på IKEA vågar inte fundera på hur mycket det skulle ha kostat annars. Tror att det är en bra idé att börja handla i god tid då känner man inte av alla kostnader på samma sätt.

• Zixi
    msfine skrev 2010-06-09 17:30:42 följande:
    Tror att det är en bra idé att börja handla i god tid då känner man inte av alla kostnader på samma sätt.
    Och man kan passa på att köpa när man hittar det man verkligen vill ha eller något till extra bra pris. Om man sparar allt till sista veckorna så blir det ett stort panikköp i en dyr bebisbutik.
    Juli - 2010
Svar på tråden Babybudget och bra att ha lista?