• chess1979

katten äter möss och fåglar:-(

min älskade hankatt som är 18månader har blivit utekatt,
    han dödar fåglar och möss och äter sedan upp dom. usch!!!!!

jag har provat att hålla honom inne men det går inte, han blir så ledsen då.
    han kommer bara hem när han skall gå på toa eller äta.

tillsaken hör den att jag skall få en bebis närsomhelst ( är i grav v38)
    jag vill inte ha honom här då tänk vilka sjukdommar han tar med sig in...

vet inte vad jag skall göra..
    tycker så mkt om honom men är rädd om min bebis.

• Svar på tråden katten äter möss och fåglar:-(
  • Monstermamman

Risken att han tar hem sjukdomar är väldigt liten, det behöver du nog inte vara orolig för.

• chess1979

kan dom inte få sjukdomar av att äta fåglar och möss?

• Skogsstjärnan

Det låter ju som en helt normal katt Tror inte du behöver vara rädd, om inte den börjar dra in döda möss och fåglar och gömma dem inne vill säga

Klart det är obehagligt då våra små ögonstenar släpar möss och fåglar till trappan, men tänk på att det är deras instinkter. Katter är ju trots allt rovdjur och var glad att hans instinkter funkar!

Skogis i v. 28 med ett rovdjur hemma

• Monstermamman

Jag har aldrig varit med om det iaf fast jag har haft katt hela livet, har aldrig hört nån som fått det heller. Däremot tycker jag att du ska (om du inte redan har) vaccinera honom nu när han är utekatt.

• chess1979

jo han är vaccinerad och avmaskad xfl.
    då behöver jag inte oroa mig!?

• Pink Rose

Det e väl ingen fara, bara så länge du inte låter honom käka de hemma i hallen? Då kanske det skulle komma in bakterier etc. Katter är ju dessutom väldigt rena och tvättar sig efter de har ätit så jag skulle inte oroa mig.

• Monstermamman

Nej, det är ingen fara!
    Skäll inte på honom om han kommer hem med bytet åt dej heller eftersom han bara vill visa hur duktig han är och att han kan fånga mat åt familjen!

• lövet2

Vår katt är 13 och har alltid varit utekatt och ätit möss och fåglar. Han har aldrig smittat ungarna med något. 2-3 gånger/år måste jag maska av honom, men det är ju inte hela världen.

• chess1979

ok, tack alla nu blir jag lite lugnare han tar inte in dom i huset utan springer och gömmer sig i trädgården.

• TorpSara

Åh, jag som precis är på jakt efter en jagande katt. Vår gamle 17-årige kämpe har slutat jaga, så denna höst har mössen flyttat in på torpet... Så kan vi inte ha det, utan nu får han finna sig i sällskap. Lite orolig för det är jag dock...

Hur vet man att man får en katt som jagar? Är det slump?

• SNULTRAN

Alla katter har jaktinstinkt! Mer eller mindre

• Pernillis

Har inte blivit drabbad av något då vår katt e ute o jagar möss,fåglar osv!!

Svar på tråden katten äter möss och fåglar:-(