Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

    Varning för film!!! The human centipede.

    Jag har sett hela, den berörde mig inte ett dugg och blev oerhört långtråkig efter ett tag, jag lär nog inte se den igen men kan inte låta bli att fundera över hur sjutton de ska få till en hållbar uppföljare med tanke på att denna film är tänkt som den första delen av tre...

    Är detta det värsta folk har sett har de inte sett mycket... Kolla in "Irreversible" tex (ingen skräck film men vidrig med en av världens längsta realistiska våldtäktscener) eller "Duplings" (japansk film om en kvinna som äter aborterade människo foster för att hålla sig ung)
    Eller varför inte "Caligula"? Det finns filmer som slår denna med hästlängder, tycker inte den var speciellt vidrig öht eftersom man inget får se direkt av hur de sitter ihop och i övrigt som sagt blev den rätt långtråkig. Doktorn var en rätt cool onding dock och lyfter filmen en aning. Med tanke på all uppståndelse kring denna film blev jag ytterligt besviken när den inte hade mer att komma med faktiskt...

  • Plutteli
    idiblon yes skrev 2010-06-09 12:07:36 följande:
    Och jag som tyckte att de satt alldeles för långt ifrån varandra och att han gott kunde satt ihop många fler människor! Och jag som ville ha mer närbilder på vad som hände med maten, och ett längre förlopp på det hela, och se hur de levde hela sitt liv som sådana, och så ville jag se dem ha sex på något vis och undrade hur de skulle lösa det!

    OSV! I oändlighet! Snacka om att de kastade bort ett suveränt koncept!
    Min sambo blev mest besviken över att han bara sydde fast deras mun vid röven på den andre, han hade sett framför sig att läkaren ändrade om hela deras anatomi liksom så att deras tarmar skulle sitta ihop i ett matsmältningssystem istället osv. Så han var också väldigt besviken över att de gjorde det för enkelt för sig som han tyckte...
  • Plutteli
    Gorgoroth skrev 2010-06-11 09:22:40 följande:
    Lyckligtslut - Tror inte det är så jättemånga som sett det i förhållande till vanliga skräckfilmer?
    Det är ju svårt att göra en skräckfilmer som chockerar idag. Och enligt mig är fortfarande Saló den filmen som är den absolut råaste och kallaste filmen som gjort. Och Saló är inte ens en skräckfilm utan en politisk drama film. Ingen skräckfilm kan skapa den stämningen som den lyckats med.
    Kan ju finnas en orsak eller flera till att två av de kvinnliga skådisarna efter att filmen spelats in goes bananas och mördar reggisören pga alla saker de blev utsatta för i filmen
  • Plutteli
    Gorgoroth skrev 2010-06-11 10:52:15 följande:
    Vilket inte stämmer då Passolini blev mördad av en kille som inte hade med filmen att göra.
    Wtf! Min sambo har farit med osanning, dags att ta fram piskan tror jag...
  • Plutteli
    Jordkvinna skrev 2010-06-11 11:50:36 följande:
    Det otäcka med filmen är vetskapen om smärtan. Färska, utdragna tänder, annan persons uppfläkta slemhinna/hud fastklamrad i ansiktet med alla infektioner, blod, bajs, var och slem som går in och ut ur munnen, att kräkas in i en tarm genom såren av de utdragna tänderna och smärtan av de starka vätskorna genom de sargade slemhinnorna, de förstörda knäna de tvingas använda, att inte kunna andas, att bli förnedrade och fråntagna sin person, sitt värde och lära sig apportera tidningar och få piskstraff (som om det är så farligt i sammanhanget). Det "bra" med filmen är läkarens psykologi, att skända, invalidera, förvalta tre människor i en total beroendesituation och dessutom njuta sadistiskt.
    Det är raffinerat och.... avancerat. Snyggt. Att tjejerna placeras bakom mannen (de blir bajsätarna), det finns flera raffinerade, kontroversiella detaljer.

    Det är tufft!
    Javisst, men jag måste säga att jag tycker Saw filmerna har mer att komma med faktiskt än denna film och de har lite samma tema fast ändå verkligen inte. (Svårt att förklara min tanke gång just nu)
  • Plutteli
    Stealth skrev 2010-06-11 11:58:37 följande:
    fattar vad du menar. Man får se mer.

    FIlmen kändes för kort, man hinner inte sätta sig in i känslolöivet riktigt....
    Nej precis, dessutom känner jag att Läkaren i denna film mer agerar utifrån ren galenskap och skiter helt i offren medan i Saw filmerna så finns det en tanke bakom varje offer och vad denne utsätts för, mannen bakom vill liksom berätta något, få dem att själv tänka till och uppskatta sitt liv. Han säger ju tom. själv att tanken faktiskt inte är att de ska dö utan lyckas rädda sig själva och han blir ju väldigt arg på en av sina medhjälpare som konstruerar en av maskinerna så att kvinnan i den inte kan rädda sig själv trots allt...
    Jag tyckte att The human centipede fick lite för mycket fokus på läkarens galenskap och hans nöje i att förnedra och inte så mycket fokus på hur det faktiskt var för offren. Sen kunde jag inte låta bli att störa mig på att tjejerna skrek konstant, jag fullkomligen hatar sådant i filmer, skit samma om det är realistiskt eller ej jag blir galen på det. (En starkt bidragande orsak till att jag fullkomligen hatar The blair whitch project tex..)
  • Plutteli
    Superbia skrev 2010-06-11 11:59:40 följande:
    Det är väldigt mycket ångest i Saw-filmerna tycker jag. Bli fastlåst i någon bröstkorgsuppslitarmaskin och bara räkna ner tiden tills den ska utlösas, behöva leta efter en nyckel bakom sin sambos öga, bli uppbränd levande. Såna grejer tycker jag känns lite hemska att se.. men det är inget som ger mig men för livet direkt. The ring däremot.. *ryser* 
    Ja det är mycket ångest i Saw filmerna, men det är enligt mig samtidigt en serie med väldigt djupa filmer trots allt blod och ond bråd död. Det finns så fruktansvärt mycket mer i dem som uppdagas mer och mer för varje film (har sett alla hittills och längtar efter nya Saw filmen som kommer i Oktober!)
  • Plutteli
    Jordkvinna skrev 2010-06-11 12:12:34 följande:
    BÄST-BÄST i Saw-filmerna är scenen där läkaren presenterar Jigsaws fall för läkarkandidaterna och han ligger i sängen utmärglad. På bordet över sängen ligger teckningar med fällor och tortyr-redskapen uppritade och alla står runtomkring och ingen ser det.
    hehe, jag vet! När man får veta i slutet på ettan att det är han som är hjärnan bakom allt blir det ju rätt uppenbart, men under filmens gång är det verkligen inte ens första tanke! Tycker filmerna blir ännu bättre allt eftersom när man får veta mer om bakgrunden till hans agerande och så också, om än ganska sorgligt...
  • Plutteli
    Gorgoroth skrev 2010-06-11 12:23:33 följande:
    Det roliga är också att Dr Gordon från första filmen ska komma tillbaka i 7an :) Vilket inte förvånar mig. Misstänker att han har varit med på ett litet hörn i samtliga delar. Jag är övertygad om att han opererade in nyckeln i ögat på en av offren i del 2 och även andra operationer som gjorts.
    Ja, jag ser verkligen fram emot att se vad han kommer ha för roll i 7:an, för att han har haft ett finger med i spelet någon stans är ju uppebart, frågan är bara vad (förutom ev. operationer)...
  • Plutteli
    Mad as snow skrev 2010-06-11 13:01:34 följande:
    Vi snackade om Saló i tråden igår, och i mina ögon är den fantastisk. Det som är smärtsamt med den är överkomligt eftersom det går att finna ett värde i den, till skillnad från den här filmen som TS handlar om. Det känns lite som att "äckligast vinner" nu för tiden (med stor risk för att låta som en upprörd pensionär), och det har jag lite svårt att se värdet i.
    Lite som jag känner kring Saw filmerna, betydligt mer våld och äckel egentligen, men en mycket djupare handling som gör att filmerna ger mycket mer än The human centripede som bara blir långtråkig...
  • Plutteli
    Mad as snow skrev 2010-06-11 17:25:15 följande:
    Jag har inte vågat se Saw-filmerna. Jag vet med mig att jag kommer att må alldeles för dåligt av dem. Men jag har ingen aning om varför jag idealiserar Saló men är livrädd för Saw, det finns liksom inget rationellt i det. Kanske för att Saló är gjord för en herrans massa år sedan och på det stora hela inte är så "farlig" när det kommer till tortyren och förnedringen. Den är mer som en poetisk jävligt konstigt mardröm. Men Saw gör mig typ upprörd utan att ens ha sett dem.
    Du borde ge dig på dem tycker jag, de är suveränt bra och jag längtar verkligen till 7:e filmen. För den som inte gillar rysare/splatter filmer tror jag många bara avfärdar dem som ännu en film med onödigt dödande men Saw filmerna är faktiskt närmare drama filmer med väldigt blodiga inslag. Jigsaw är en väldigt intressant "skurk" och man får märkligt nog sympatier för honom (runt 3:e filmen)...
  • Plutteli
    Mad as snow skrev 2010-06-11 22:03:34 följande:
    Fast det är ju det här med tortyren som jag har sådana problem med. Vad jag än ser som har inslag av det gör mig helt hysterisk. Jag älskar Pan's Labyrint till exempel, men senaste gången jag såg den satt jag och grät i en halvtimme över att människan är så jävla vidrig. Jag såg något klipp av Saw och just den där paniken i ögonen hos något av offren, och jag stod verkligen inte ut. 

    Fattar fortfarande inte varför jag inte har problem med Saló då, men den är av en annars sort på något sätt.  
    Grejen är ju dock att syftet med Saw inte är att offren ska dö, men det är svårt att förlara om man inte ser den
  • Plutteli
    Superbia skrev 2010-06-12 10:10:32 följande:
    American history X är också rätt vidrig, men det är ju något helt annat. Sånt blir jag arg för just eftersom det händer på riktigt.
    Ja den filmen är en av få som verkligen berört mig på djupet. Den är så hemskt just för att den är så realistiskt. "A time to kill" (Svenskt titel "Juryn") är också en film på temat rasism som jag tycker är (om möjligt) nästan ännu bättre än American History X... betydligt vidrigare i sin natur pga det brott som ligger till grund för storyn...
Svar på tråden Varning för film!!! The human centipede.