Roze skrev 2010-06-10 20:55:36 följande:
Då kan jag citera så kan du läsa istället.
" Ovanåkers kommun har den sämsta grundskolan i hela länet. Det visar en undersökning gjord av Lärarnas Riksförbund som bygger på statistik från Skolverket och Statistiska Centralbyrån, från 2008. De man har tittat på är bland annat lärartäthet, resultatet i de nationella ämnesproven och andelen elever som har gymnasiebehörighet då de går ut nian.
Ovanåker ligger också illa till jämfört med riket, Då kommunen hamnade på en 266:e plats bland landets 290 kommuner. "
Det var nog ingen som fattade vad du ville med din länk. Som så ofta så är det lite Magnus, Brasse och Eva med dig och man ska gissa vem/vad som inte passar in i bilden. Enligt dig. Sen när man gissar så blir det FEL FEL FEL då du sitter inne med kunskaper eller definitioner som ingen annan gör.
Nåväl...
Ok så grundskolan i Ovanåker (ca 700 invånare) är inte något vidare. Skam åt dem! Vill du med detta det bevisa att man inte har problem i skolan i invandrartäta områden eller? Eller skulle det bevisa att det endast är skolans fel och absolut inte har med elevsammansättningen att göra?
Många klagar på SFI, att den inte funkar eftersom man i samma grupp sätter in elever med extremt olika bakgrunder, allt från analfabeter till akademiker. Finns det då ingen möjlighet att det skulle kunna vara likadant i grundskolan? I en klass finns det 30 elever med vitt skilda bakgrunder. En del har börjat den svenska grundskolan när de var riktigt små, andra har börjat på mellan- eller högstadiet. En del kan svenska, andra inte. En del är studievana när de börjar i den svenska skolan, andra är mer eller mindre analfabeter. Hur kan man förvänta sig att undervisningen ska fungerar i en sån klass?