Inlägg från: Anova |Visa alla inlägg
  • Anova

Att bo i invandrartät förort.

Jag har bott i en stockholmsk "invandrarförort" i över 20 år, nu bor jag i norrland och det kan komma gånger då jag längtar tillbaka riktigt mycket just pga stämningen i förorten. Vet inte om jag skulle vilja flytta tillbaka helt, men det beror nog mest på att jag inte vill bo i en förort eller större stad och inte pga "invandrare och problemen i dessa invandrarförorter".

• Anova
    071001 skrev 2010-06-10 10:23:02 följande:
    Stinky, jag vet precis vad du menar!! Inte är det en vacker sk dialekt inte. Jag har klarat mig utan brytning och du kan inte ens gissa att jag spenderat 25 år i Tensta.
    Om du nu har bott i Tensta i 25 år så bör du ju också veta att Tensta såg definitivt inte ut som Tensta gör idag för 25-30 år sedan. Jag kan inte erindra mig om att någon som jag känner som är svensk och som bott i västerort bröt särskilt mycket.
  • Anova
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 10:20:10 följande:
    Ser ingenting fel med det, man gör det som är bäst för sina barn. Folk pratar om att man ska inbjuda sina barn i andra kulturer, uppmana till mångfald osv. Och det är jättefint men jag kan förhoppningsvis ge mina barn det utan att bo i ett invandrartätt område...

hur har du planerat att göra det?
    Jag är jätteglad att jag är uppväxt i förorten och skulle inte tveka att bo där om jag hade barn just pga de skäl du nämner. Hade jag vuxit upp t.ex. norrland hade jag inte haft samma chans.
  • Anova
    Stinky skrev 2010-06-10 10:31:48 följande:
    Det är visserligen sant, men det är ändå anmärkningsvärt att svenska barn tar efter den s.k. Rinkeby-dialekten, då den inte är något att sträva efter.
    Rinkebysvenskan (eller snarare miljonsvenskan) är en sociolekt, inte en dialekt. Och det är väl flera undergrupper till denna sociolekt, som är just kopplad till social grupptillhörighet, t.ex. vilket modersmål man har. Har en god vän som pratar "miljonsvenska" med viss finsk brytning (uppväxt  i just Rinkeby), det är inte mycket som skiljer hans språk från en person som är uppväxt i en mindre svensk stad och som har finska som modersmål. Sen vet jag inte om han verkligen ska jobba på att få bort det finska t.ex. betoning.

Visst är det för jäkligt då svenskar försöker efterlikna miljonsvenska, som om det vore något att sträva efter? Jag har mött sådana personer i norrland..
  • Anova
    071001 skrev 2010-06-10 10:33:16 följande:

Anova, såklart jag vet det! Vilket "bevisar" att det är värre nu i just den förorten iaf. Dock känner jag ett fåtal svenskar som faktist anammade en brytning redan då i unga år, 70-talister menar jag.

okej, jag känner 70-talister som bryter på sina modersmål jag också.. Men för det är de inte uppväxta i västort, de kan lika gärna vara uppvästa i Brattnicksele i Västerbotten.
    Gick du i Tensta Gymnasium? (jag gjorde det) Där tycker jag att det var lite folk som bröt i mitten av 90-talet..
    Men precis som jag skriver ovan så är "rinkebysvenskan" en sociolekt och inte en dialekt. Det är ju så att man tar intryck av sina vänner och pratar som de man umgås med, det förekommer över allt.
  • Anova
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 10:34:49 följande:
    Jag har vänner från andra kulturer, vi reser osv.
    Går det verkligen att ersätta med att barnen på ett naturligt sätt möter andra kulturer i vardagen?
  • Anova
    071001 skrev 2010-06-10 10:41:35 följande:
    Anova, jag är också glad över min uppväxt i förorten. (Fick f ö en känsla av att du tvivlade på den med uttrycket "om du nu har bott där") Den var fantastisk på många sätt utöver det här med andra kulturer. Dock känner jag inte mig trygg där längre och kan således inte tänka mig att bo där.
    Varför skulle jag tvivla att du bott där? Men konstigt nog har vi inte samma erfarenheter, men jag är ju inte uppväxt direkt i Tensta.
    Var bor du nu? (du behöver ju inte säga exakt, men typ av samhälle är jag mer ute efter).
  • Anova
    071001 skrev 2010-06-10 10:50:20 följande:
    Visst jag gick i Tensta Gymnasium, gick ut -93. Jag håller fortfarande med dig men det finns såklart undantag som alltid.
    Okej, jag gick ut -97 så jag är något yngre. Det finns det undantag.. Men jag tycker inte att det är lika tydligt bland 70-talisterna som du gör.  
  • Anova
    071001 skrev 2010-06-10 11:00:17 följande:
    Nej nej, säger inte att det är lika tydligt bland 70-talisterna men jag känner ett gäng iaf.

Först bodde jag i Hammarbyhöjden några år och numera bor jag i city, strax bortanför Odenplan.
    Man känner alltid någon

Okej, jag vet inte om jag skulle känna mig säkrare i City, du kanske gör det? (det är inget fel i det) Jag bor själv i norrland nu mera, här är det samma diskussion, folk är rädda att gå ut på kvällarna i fall det skulle hända något.
  • Anova
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 11:06:57 följande:
    De kommer få möta andra kulturer i vardagen; jag har vänner från Libanon, Armenien, Kroatien osv. Och så har vi sommarhus i Norge ;) Jag har växt upp i en håla i Värmland där vi var 100% svenska i skolorna, förutom någon som var adopterad. Och jag har sedan dess lärt mig enormt mycket om olika kutlruer, skaffat vänner från andra kulturer osv. Allt utan att bo i invandrartäta områden
    Hur påverkar sommarhuset dina barns förståelser för annan kultur?
    Dina vänner kanske kommer hem och föreläser för dina barn, men det är inte samma sak att växa upp i en invandrarförort som att ha föräldrar som har vänner som är från andra länder.
    Jag är helt övertygad om att min sambo som är uppväxt i en norrländsk by i inlandet t.ex. aldrig ha mött en jude, aldrig varit inbjuden att fira eid al-fitr, aldrig har ätit etiopiska pannkakor  osv. Det är inte samma sak..
  • Anova
    071001 skrev 2010-06-10 11:10:31 följande:
    Anova, känner mig absolut säkrare i city, men ska jag ut och härja om natten tar jag alltid taxi hem var jag än bor.

Vad gäller det här med att låta sina barn ta del av andra kulturer så blir det ju lite snålt med det på fsk i city, men då får Siri vara med min mamma på fsk hon jobbar på i Tensta titt som tätt. Vi har dock fyra pedagoger på fsk som kommer från andra länder än Sverige.
    Alla är vi olka, jag går alltid, oavsett om jag ska gå hem från korgen här i norrland eller om jag ska ta mig hem från vänner i Husby (mina päron bor i Akalla). Det har jag alltid gjort , har aldrig varit rädd.

Det låter ju jättebra att Siri får vara med på en fsk i Tensta.. Jag tror att det är lärorikt för barn och vilka är inte mer mottagliga och minst dömande om inte barn. Min mamma jobbar också inom barnomsorgen, just nu i Bromsten. Hon är bsk, med specialkompentens i språkinlärning. Hon jobbar på dagis där merparten pratar arabiska (mamma kan inte ett smack arabiska). Jag kan förstå att många barn inom invandrarfamiljer inte lära sig svenska, speciellt då dagis kanske inte altid är ett alternativ som barnpassning (föräldrar eller släkten passar hellre barnen) och då blir språket lidande. Det är ju kulturellt betingat det här med tillsyn av barn. Och det är kanske där vi har problemet med "invandrarsvenskan" nu för tiden.
  • Anova
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 11:18:22 följande:
    Varför ska mina vänner "föreläsa"? Vi besöker dem, de besöker oss. Vi lagar vår mat, bjuder på våra traditioner. De lagar sin mat, bjuder på sina traditioner.

Förstår inte roiktigt vart du vill komma; tror du på fullaste allvar att enbart de som växer upp i ex Rinkeby är de som känner andra kulturer?
    Men kommer det inte mer naturligt om dina barn får fira t.ex. persisk nyår tillsamans med andra persiska barn?

Jag tror att det blir mer naturligt om barnen får lära sin andra kulturer på dagis och i skolan. Det kan man t.ex. inte göra i norrlands inland då barngrupperna näran är helt kulturmässigt homogena.

Du får absolut tro på vilket sätt du vill.. Så länge du lär barnen att vettiga grundvärderingar.
  • Anova
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 11:30:27 följande:
    Och jag tror att de får bäst relation till andra kulturer om de slipper tvingas in i den. Mina barn kommer få möta andra kulturer, de kommer få ta del av andra seder och traditioner. Jag tänker INTE flytta ut till Angered bara för att mina barn ska få fira persisk nyår på dagis. VI är svenskar, att få ta del av och lära sig om andra kulturer är en bonus. Inte alla har den bonusen eller föräldrar som ens bryr sig.
    Du gör precis vad du vill, det är ju dina ungar och jag bryr mig inte om dem... Men jag kan inte se att föräldrarnas vänners traditioner är mindre tvång än att gå på en invandrartät förskola..
  • Anova
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 11:47:09 följande:
    För att med mina vänner umgås jag frivilligt. Jag sätter däremot inte mina barn på en förskola ,där det går 10% svenskar, frivilligt. Jag vill att mina barn ska ta det av andra kulturer, inte leva som i andra kulturer och skaffa sig en onaturlig brytning
    Det är upp till dig, som jag säger jag bryr mig inte vad du gör med dina ungar.
    jag säger bara att man inte kan få del av mångkultur genom föräldrars vänner som genom att växa upp i ett mångkulturellt område.
    Men du får tycka som du vill. Jag lägger mig inte vad du gör med dina ungar för femtielfte gången.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.