Inlägg från: Eshka |Visa alla inlägg
  • Eshka

Att bo i invandrartät förort.

enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 11:47:09 följande:
    För att med mina vänner umgås jag frivilligt. Jag sätter däremot inte mina barn på en förskola ,där det går 10% svenskar, frivilligt. Jag vill att mina barn ska ta det av andra kulturer, inte leva som i andra kulturer och skaffa sig en onaturlig brytning
  • Eshka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 17:51:13 följande:

Tummen upp för vad exakt?
    Har vi setts i någon debatt?

Beautifully Human
    Japp det har vi, men det var längesedan. Sedan brukar jag följa en del trådar och oftast är du också där och diskuterar och jag tycker som Stinky i detta fallet, mest för att jag fått den uppfattningen som han/hon beskrev efter allt jag läst.

Varför undrar du?
  • Eshka
    enny signatur skrev 2010-06-10 17:55:46 följande:
    Jag bor i vad ni nog klassar som ett invandrartätt område och här trivs jag (minus bekymer med en granne). Jag har velat flytta hit i många år, det är helt enkelt det område jag tror är trevligast på väldigt många sätt.

Hellre bor jag i rinkeby än på östermalm... Hellre i rinkeby än i edsbn osv.
    Saker är kanske lite vad man gör dem till, men jag gillar inte homogenitet 
    Jag tycker helt ärligt att det är skitbra att du och en del andra kan trivas vansinnigt bra i Rinkeby t.ex, men en majoritet av denna tråd att dömma skulle inte göra det, en del har förutfattade meningar tyvärr, men jag tror att de allra flesta av oss har personliga erfarenheter av olika invandrartäta områden som inte är bra alls.
  • Eshka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 18:01:14 följande:
    Du har alltså fått uppfattningen att jag tycker att jag är förmer och att jag inte vill ha svenska män med små kukar?
    Tycker det här känns lite taget ur luften faktiskt.
    Du får gärna länka trådarna du pratar om, där du fått denna uppfattning, i min inbox.
    Beautifully Human
    Jag kan inte hjälpa att just den meningen med små kukar var med i helheten av det jag höll med om. Det har jag ju liksom ingen aning om. Men däremot håller jag till 100% med om att du hela tiden vill trycka på att DU minsann trivs i invandrartäta områden, DU har minsann ALDRIG råkat ut för något hemskt eller obehagligt från personer som inte har svenskt ursprung men däremot från svenska, för att ta några exempel.

Nu är det ju så att jag rensar bland mina favoriter lite då och då i takt med att trådarna dör, men jag ska se om jag hinner med detta önskemål vid ett senare tillfälle?
  • Eshka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 11:22:10 följande:
    Och ang att låta barnen få del av andra kulturer, så är vår familj svensk/brittisk/afrikansk/jamaicansk, vi andas multikultur!
    Beautifully Human
    Här känns det som skryt, rent ut sagt. Men det är ju skrivet så jag baserar det på det, helt enkelt. Det är svårt för mig att veta andemeningen, liksom?
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 15:05:56 följande:
    Jaha?
    Och svenska män pissar ALDRIG i princip varsomhelstnärsomhelstsåfortdettryckerpå?
    Beautifully Human
    Här var du bara tvungen att kontra med en fråga om hur SVENSKA, män dessutom, pissar, när det handlade om två äldre kvinnor från början? Varför var du tvungen att kontra med en sådan fråga?
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 15:18:04 följande:
    Jag brukade gilla sådana här diskussioner, som handlar om invandring, integration och samhällsproblem, men numer är de så fruktansvärt löjliga, osakliga, ointelligenta, ostimulerande och inskränkta.

Folk sitter fast i sitt gamla stinkande perspektiv och vägrar, eller kanske helt enkelt inte förmår att tänka längre, jag vet inte vilket av ovanstående det kan vara.

Många har endast sett saker ur ett svenskt perspektiv, såklart det är det enda man förmår sig göra då.
    Jag har bott kring och med invandrare större delen av mitt liv och aldrig blivit kallad svennehora eller liknande.
    Och om ni tror att främlingsfientlighet mellan svenskar och invandrare inte finns så har ni riktigt fel.
    Skillnaden är att den främlingsfientligheten ter sig annorlunda, svenskar gillar som regel inte att stå på gatan och skrika saker, det sker mer på smyg, hemma runt bordet, på fikarasten, vid anställningsintervjuer, på bussen osv, kanske är det en förhoppning att det inte ska synas, inte ska märkas, men nog fan märks det.

Har inget mer att säga för jag kan redan nu förutspå hur den här diskussionen kommer fortlöpa och jag tänker inte ge mig in i den.
    Beautifully Human
    Här är också ett tydligt exempel (enligt mig) att du har en tydlig uppfattning om att ALLA svenskar är rasister lite sådär för husbehov, vi sitter ju vid våra köksbord och i våra soffor och hasplar ur oss det ena med det andra rasistiska dyngan vi kan förmå oss att komma på. Vilket förmodligen inte är det minsta sant, snarare är det så att det är dina egna födomar som gör att du tror att det går till på det viset!

Det jag har markerat i ditt inlägg med fetstil är ett bevis där du säger att du aldrig råkat ut för något från någon invandrare.

Som sagt så ska jag försöka hitta fler inlägg från dig, men jag har tyvärr inte den tiden just nu.
  • Eshka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 18:19:56 följande:
    Hela tiden?
    Om en tråd startas om ämnet, har väl jag samma rätt som du har, att uttrycka min åsikt om att bo i invandrartäta områden?
    Läs gärna mitt inlägg om du inte gjort det, jag ser inte överhuvudtaget vad som skiljer mitt inlägg från resterande i tråden.
    Ok, så jag har inte blivit påhoppad av någon som inte har svenskt ursprung, varför ska jag inte få uttrycka det, när andra får uttrycka att de har?
    Var är skillnaden?
    Och VAD har jag råkat ut för, för hemskheter av svenskar?
    Jag blir verkligen lite fundersam här.

Ok, så du kommer med ett påstående, om hur jag är och vilka åsikter jag har, skriver detta i ett offentligt forum, där alla kan läsa att jag minsann inte vill ha svenskar med små snoppar, inte gillar svenskar och tror att jag är viktigare än andra, men kan inte backa upp det?

Ja, jag tar faktiskt rysligt illa upp av det. Du får helt enkelt ta tillbaks det, eller bevisa det.
    Gärna i inboxen, jag förstår inte varför denna tråd kom att handla om detta.
    Beautifully Human
    Givetvis har du lika stor rätt som jag eller någon annan att besvara TS, har jag någonsin påstått motsatsen?

Men diskussionerna som blir från dig och dina motståndare tenderar oftast att spåra ut eftersom du vill känna dig förmer än de du debatterar med och du sätter dig alltsom oftast på högre hästar. (OBS min högst personliga iakttagelse/uppfattning.)

Det var Stinky som kom med påståendet och jag har redan besvarat dig med att jag höll med om det han/hon skrev för det är den uppfattningen jag fått av det jag läst från dig här på FL, inte kan väl jag hjälpa att det där med små kukar stod med? Förstår inte varför du hängt upp dig på det heller för den delen eftersom det inte var det enda det handlade om?

Vad är det jag ska ta tillbaka? Jag står för allt jag skriver här? Men återigen var det inte jag som skrev det där från första början, jag gillade bara det inlägget, och det var minst en person till som gjorde det, varför frågar du inte ut den personen lika mycket?
  • Eshka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 18:46:39 följande:
    Skryt?
    Diskussionen handlade om att låta sina barn få ta del av andra kulturer eller inte.
    Det fanns ett sammanhang. Hur är det skryt?
    Är det skryt om du säger att din familj är finlands/svensk?
    HUR kan det tolkas som skryt?

Joppis påstod att invandrare inte kan uppföra sig eller inte har sunt förnuft eller vad det var (läs gärna inlägget jag citerade, där står det klart och tydligt) så ja, självklart ska jag kontra och ifrågasätta logiken i det hela.
    Om han säger att invandrarkvinnor pissar överallt, får väl jag säga att svenskar gör det?
    Eller?

Jag tycker det framgår tydligt av inlägget att vi jämförde främlingsfientlighetens olika yttranden, att svenskar rent generellt inte är så utagerande i sin EVENTUELLA främlingsfientlighet, utan det handlar mer om ett tyst missnöje.
    Detta är något som personen jag riktade mig mot, själv intygat i flertalet trådar.
    Vi pratade alltså om främlingsfientlighetens och rasismens yttrandeformer, att du sedan tolkar det som att alla svenskar gör så, är helt upp till dig, det var inte det som var ämnet, utan hur främlingsfientligheten yttrar sig.

Jag tycker fortfarande att det hela är helt befängt, med tanke på vad som skrivs om invandrare i tråd efter tråd efter tråd efter tråd efter tråd...

Varför uteblir reaktionerna då?

Hitta gärna fler inlägg, jag ser fram emot det, i inboxen.
    Beautifully Human
    Jag tog det som skryt för att
    A: Du blev inte tillfrågad av vad din familj består av för nationaliteter, men ändå sådär appropå så slängde du ur dig den kommentaren just för att påvisa att din familj är bäst, typ? Jag uppfattar dig så här och blir du ledsen är det inte min mening, men du frågar och jag svarar.
    B: Det tolkas som skryt när man inte blivit tillfrågad helt enkelt.

Du var inte med i just den diskussionen. Du gav ditt sätt att se på saken i ditt första inlägg, när du sedan läser vidare och ser hur andra två dividerar om huruvida barnen tjänar på att bo i multikulturellt område eller ej och om man får ta del av det ändå i form av föräldrars vänner så visade du att det multikulturella fanns i din närmaste familj minsann. Jaha och?

Egentligen bryr jag mig inte vad du och andra har för outredda saker att ta hand om, men du frågar mig om och om igen om saker som jag känner att jag måste svara på så då blir det onekligen så illa att andra dras med i det hela.

Vad är det som är befängt?

Och för att återkomma till ett tidigare inlägg från dig.
    "Många har endast sett saker ur ett svenskt perspektiv"
    Exakt vad är ett svenskt perspektiv?
  • Eshka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 18:51:05 följande:
    Nej du, jag tycker faktiskt inte att diskussionerna jag delatr i spårar ur, tvärt om så finns det riktigt intressanta givande trådar i politikforumet som jag nästan dagligen deltar i.

Och nej det var inte det enda som inlägget handlade om, men jag har ifråggasatt varje ord av det och det finns fortfarande inga svar.

Du har fortfarande inte förklarat hur jag sätter mig på högre hästar, varför svarar du inte på mitt inlägg som handlade om trådens ämne, istället för detta?
    Beautifully Human
    Jo men nu är jag ju ingen stalker precis och jag befinner mig inte i varje tråd där du också är, det är ju främst sådana här trådar det brukar bli diverse urspårningar i, de som handlar om invandrare.

Vad för svar saknar du? Isåfall får du allt fråga Stinky om det där med små kukar, för som jag redan svarat dig så var det ju olyckligt att just det fanns med bland det jag höll med om eftersom jag har inte den minsta aning om vad du föredrar för storlek?

Varför ska jag svara på ditt ursprungsinlägg? Vi diskuterade inte med varandra när du skrev det och jag såg ingen direkt fråga där? Men för all del, jag är distraherad här från min son också så det kan ju hända att det gått mig förbi?

Som sagt så får jag försöka hitta fler inlägg en annan gång och då ska jag försöka förklara varför jag fått den uppfattningen om att du gärna sätter dig själv på höga hästar. Men nu måste jag avsluta, har en familj att ta hand om också.
  • Eshka
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 19:09:36 följande:
    Jaha och vad?
    Jag förstår som sagt inte alls vad problemet är.
    Jag har redan gett svar på detta i ett tidigare inlägg och orkar inte upprepa mig.

Jag vet själv inte vad jag har för outrett att ta hand om, ingenting trodde jag.

Självklart ser vi saker ur ett svenskt perspektiv, vi är svenskar.
    Vi är födda här, i den svenska kulturen, med våra svenska namn och svenska utseenden. Vi ser saken med våra ögon just för att de är våra.
    Det finns väldigt få invandrare på FL, vilket gör att det blir ett väldigt snedvridet perspektiv.
    Många på FL verkar däremot kanske bo med någon som är född i ett annat land, eller kanske bor utomlands och dessa brukar ha upplevt det andra perspektivet.
    Att heta ett namn man hela tiden måste bokstavera, att ha det svårt med språket, bli kallad liknande skällsord (när svennefitta/hora var på tapeten) och känna det som om man skulle kunna bryta ryggen, utan att aldrig bli accepterad av samhället.

Det finns människor, som mår uppriktigt dåligt över just detta.
    Det perspektivet får man nog bara om man lever med en invandrare eller kanske möter dem i arbetet (lärare, MV osv).

Det var mycket snack om hur svenskar blir kallade svennehoror, jag har aldrig upplevt det (vilket tydligen ogillades) men har däremot upplevt att min dotter blivit kallad negerunge, givetvis ger jag då det upplevda perspektivet, eller hur?
    Inget är bättre än det andra, men poängen ligger just i, att ingen sida egentligen är ett skit bättre än den andra.
    Beautifully Human
    Ja vad vill du att man ska svara egentligen? Grattis, du har en multikulturell familj, men åh så roligt för dig. Eller?

Problemet, om man nu ska kalla det för det, är att du vägrar svara på andras frågor men kräver om och om igen svar på dina frågor, du avgör när och hur du vill svara och anser att vissa saker inte alls är relevanta trots att de visst kan vara högst aktulla för gällande tråd/fråga som ställs= att sätta sig på högre pållar! 

Men nog om detta nu, jag har redan svarat dig så många gånger nu så jag gör helt enkelt som dig och säger att jag orkar faktiskt inte upprepa mig mer!
  • Eshka
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-11 11:43:50 följande:
    Med reservation för att detta eventuellt klassas som rasistiskt av mig men...

"JOHAN" Hahahahaha stor risk..

Rinkeby upplopp:

" target="_blank">

Ja, varför tror dom att allting stänger? Hmm.. Det känns som att man ska förklara för både blinda och döva människor?

Herregud säger jag bara...
  • Eshka
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-16 15:16:13 följande:
    Om man inte vill bo i en invandrartät förort så har man sannolikt en hel del fördomar.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
    Eller så har man bott där och vill inte tillbaka? Det har nada med fördommar att göra i det fallet iaf.

Ursäkta att jag la mig i er diskussion, kände bara för att kommentera det!
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.