Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Att bo i invandrartät förort.

Matillin skrev 2010-06-09 16:12:26 följande:
    Jag har funderat på det och förstår att det finns en stor problematik bakom att ungdomar som i rinkeby nu beter sig som dom gör.
    Men att jag tycker synd om dom och förstår deras agerande till viss del gör inte att jag vill bo bredvid dom.
    Hur kan du förstå dem? Kom inte dragandes med det gamla tjatat om utanförskap nu, det är inte legtimt att skada andra människor och egendom bara för att man är arbetslös. De flesta arbetslösa håller inte på så.
  • jaghopparhögt
    Pimpinellan skrev 2010-06-09 17:29:49 följande:
    Du glömde alternativet "har bott där och vill aldrig mer tillbaks!". Så är det för mig. 7 helvetiska år av socialfall,våld,inte kunna gå ut efter 20.00,knarkarkvart ovanför mig m.m. Det är inte mänskligt att bo så. Inte konstigt alls att det blir motsättningar och våld! 15000 ihopträngda i betongbunkrar,fiender blandat med soc.fall. Nä,nånstans blev det fel på 60-70-talet när dessa getton byggdes. Riv skiten och börja om!
    För vilka pengar?
  • jaghopparhögt
    Pimpinellan skrev 2010-06-09 17:44:52 följande:
    Pengar finns-de bara satsas på fel saker.
    Jag är inte så säker på det jag, vad skulle det vara för saker?
  • jaghopparhögt
    alvaereva skrev 2010-06-09 17:55:23 följande:
    Jag är uppvuxen i en invandrartät förort. Bodde där tills jag var 18 år.
    Vill inte bo i en igen.

Jag har nemas broblemas med att bo med folk med olika ursprung och nationalitet (det är snarare att föredra pga mångfald och roligheter!), men i de flesta invandrartäta förorter har folk med olika problem, kriminalitet, missbruk osv klumpats ihop i slitna, fula, trånga hus, där så mycket pengar går åt till alla problemgrejer att det inte finns några kvar att satsa på barnomsorg, skola, utemiljöer osv. och det vill jag inte bo ihop med igen.

Skulle det finnas ett område med alla möjliga olika kulturer blandade, där det fanns fina boendealternativ, bra barnomsorg, låg kriminalitet, bra mataffärer och utan folk med missbruksbroblem skulle jag gärna vilja bo där!
    Låter lite som en utopi tyvärr.
  • jaghopparhögt
    Roze skrev 2010-06-09 18:09:47 följande:
    Nej, men det verkar som att dom flesta välutbildade svenska herrar har en gemensamt kultur att vilja skada andra...Obestämd
    Kan du ge exempel?
  • jaghopparhögt
    Roze skrev 2010-06-09 18:12:26 följande:
    -  gratis språkundervisning?

- bostadsbidrag?

och en hel massa andra bidrag som gärna kunde tas bort och dom pengarna kunde satsas på andra saker som bör fixas?!
    Är inte språkundervisning en bra sak?
  • jaghopparhögt
    Roze skrev 2010-06-09 20:14:56 följande:
    Ingen annan land har gratis språkundervisning om jag inte har fel ( Rätta mig gärna ). Jag tycker det ÄR sveriges lat-system som är roten till utlänningarnas utanförskap men det är vad jag tycker. SFI borde man få bekosta själv eller lära sig språket på ett annat sätt. Vad gör man i andra länder? Dom pengarna kunde istället gå till att rusta upp alla förorter som håller på att rasa ner.
    jaghopparhögt skrev 2010-06-09 18:50:27 följande:
    Kan du ge exempel?
    www.aftonbladet.se/nyheter/article7071748.ab

www.sydsvenskan.se/sverige/article863750/Poli...

www.expressen.se/Nyheter/1.1716411/polisman-v...

Har fler på lager om du vill ha...
    Jag fattar inte? Pga några fall så är alla välutbildade svenskar onda? Rätt korkat tänkt.
  • jaghopparhögt
    Queenie70 skrev 2010-06-09 23:52:41 följande:
    Hur tycker du vi ska ta itu med den brottskultur som frodas bland männen?
    Låsa in brottslingar i fängelse och ha rejält med poliser på gatorna.
  • jaghopparhögt
    paddeln skrev 2010-06-10 00:24:02 följande:
    bor i och vill flytta...
    älskar min lägenhet, men hatar grannarna och området. är vaken just nu pga grannar då de inte fattar att man säker volymen på tv:n och detta sker flera ggr i veckan. sen har jag miljoner andra saker att gnälla över som gör att området dras ner och får ett dåligt rykte med.
    Prata med grannarna, störningsjouren, prata med hyresvärden.
  • jaghopparhögt
    Queenie70 skrev 2010-06-10 00:39:35 följande:
    Jag vet faktiskt inte om jag har lust att betala för det med MINA skattepengar, då tycker jag det är bättre för alla att karlarna får ett eget land där de kan leva precis som de själva vill.
     Jag lägger hellre pengarna på våra gamla damer och små flickor, skola och äldrevård.
    Nu pratar du bara strunt. Försök hålla en seriös debatt.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.