Inlägg från: Tottelina |Visa alla inlägg
  • Tottelina

Att bo i invandrartät förort.

Oh lala vilken trevlig tråd, härlig läsning.. herregud.

Ja du ts, jag bor numera i ett blandat område och känner mig inte speciellt uppjagad över det faktumet. De problem som finns här finns överallt i samhället där människor bor nära varandra och där inte alla är mångmiljonärer.

Ska man dra parallellen "invandrartätt område> problemområde"? Känns uttjatat och okonstruktivt som bara sjutton..

٩๏̯͡๏)۶
  • Tottelina
    Glasbit skrev 2010-06-10 20:46:12 följande:
    Lilla Tanten : Så är man från england är man inte invandrare?
    Det är ju aldrig engelsmän som avses i de här patetiska trådarna när man talar om invandrare.
    LillaTanten skrev 2010-06-10 20:42:37 följande:
    Jag bodde under många år i ett sådant område och hade aldrig problem med invandrarna. De som störde var den "svenska" familjen under mig där tonårsdottern dagligen fick raseriutbrott och rök ihop med sina föräldrar, ofta med gap, skrik och smällande dörrar till långt in på natten och (den engelske) pianoläraren tvärs över svalen som övade timme ut och timme in...

Nu bor jag i hyreshus igen efter många år i villa och i det här huset bor nog 80% med "osvenska" efternamn men i den lägenhet där det låter mest bor en ensamstående bäbismamma med ett "-sonefternamn" och det är inte enbart bäbisen som låter...
    Känner igen det där. Här har vi typ 50/50 svenskar och invandrare, inte full segregation alltså men de grannar som stör de stör så in i helvete och det är varken invandrade muslimer eller britter...
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Tottelina
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 11:04:13 följande:
    Grattis?
    Man behöver väl inte säga någonting?

Vilka frågor i tråden har jag vägrat att svara på? Ställ dem gärna så svarar jag.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Tottelina
    Jojjo841212 skrev 2010-06-11 11:07:00 följande:
    Jag hade inte det, men min anledning är inte att det just är invandrartätt, utan att jag vill helt enkelt inte bo i någon fattig förort med kriminalitet. Här i Thn så har vi en förort eller vad man ska kalla det, stadsdel kanske, där det bor massa invandrare men också massa svenskar, och där är det massa brott hela tiden, de sätter eld på bilar, skjuter raketer in i äldreboenden, misshandel...Min kille blev rånad där..usch.

Problemet med den stadsdelen e ju att den e fattig typ..och många av invandrarna har typ inget jobb, alltså har de råd att bo där, för det e låg hyra...bor massa soc-svenskar där med.

Hm.

Vet inte vad jag vill säga, förutom att förorter överhuvudtaget, inte tilltalar mej.
    Googla lite på socioekonomiska faktorer. Typ. ;) Så du har lite rätt alltså, det är ju därför det är som det är.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Tottelina
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 12:29:56 följande:
    Ok. Ja, det förklarar lite varför du klarat dig utan påhopp. Om man bor i en förort när nästan alla känner till alla så är det nog enklare. Men åk in till Sthlm och gå själv förbi ett gäng invandrarungdomar en kväll så ska du se att du är en erfarenhet rikare.
    Vad är en av Sveriges största städer om man får fråga?

Vet inte varför det skulle vara lugnare i just din förort. Kan inte svara så vad som gjorts rätt där. Men jag kan säga att det finns ingenstans i Sthlm där man skulle kunna ha en gemensam gräsklippare utan att den skulle vara snodd dagen efter.

Vad menar du med VI gick fel? Vi svenskar eller? Varför måste vi bära ansvar. Ska inte dom som beter sig illa bära ansvar? Eller är det som i klippet ovan, dom hade ju ingen lokal att vara i och då är allt ok? Även tända eld på skolbyggnader, men just det, det var ju riktat mot polisen... Visste inte att polisen gick i skolan fortfarande...

Känns faktiskt inte som du kan uttala dig riktigt om hur det är att leva i tex Rinkeby eller Rosengård eftersom där du bor är allt frid och fröjd. I Sthlm är det knappast så att man inte sätter sig bredvid en invandrare på bussen eller tunnelbanan, då blir du stående.

Är kanon att det fungerar så bra som det gör där DU bor. Men det är en raritet. Vet som sagt inte vad det beror på. Kanske har dom en lokal?? Kan spela biljard någonstans och då behövs det inte tändas eld på byggnader...  Det är ju kanon att det finns ställen där det faktiskt funkat med olika folkgrupper och religioner. Dom flesta ställen i världen funkar det inte. Frågan är hur man ska hitta dom rariteterna då.
    Men herregud..

Jag bor i sthlm har ta mig fan inga problem med vare sig delade gräsklippare eller att sätta mig bredvid en invandrare på tunnelbanan!

Ja vart gick det fel? Var gjorde vi fel? Är det inte vi svenskar som sätter upp reglerna i vårt land, som skapar den integration (och segregation) som råder i detta land eller hur tänkte du?
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Tottelina
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 12:42:01 följande:
    Skämtar du eller? Vi som sätter upp reglerna? Jo det är det tamefan, vi har även poliser som ser till att dom följs. Men vad ska man göra om folk väljer att bryta mot dom givna reglerna och dessutom kastar sten på dom som försöker skapa ordning.

Bor du i ett hyresområde där det finns en gemensam gräsklippare som står kvar?? Det vill jag se.

Nej, menade inte att man inte kunde sätta sig bredvid invandrare. Jag svarade på nått som hon skrivit innan om att folk inte vågar sätta sig bredvid invandrare vilket inte stämmer i Sthlm.
    Nej. Jag skämtar inte ett dugg.

Du tycker alltså det är logiskt att skylla integrationsproblemen på invandrarna själva rakt av?

Nej vet du, jag tänker inte skriva ut min adress på internet. Men alright, jag är trött och detta är helt klart lite för okonstruktivt redan nu.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Tottelina
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 12:52:17 följande:
    Det är klart det är logiskt. Finns många invandrare som inte har några som helst problem att integreras i det nya landet. Finns många som inte VILL intrigeras och hellre vill leva som i deras hemland. Dom vill att Svenska samhället skall anpassa sig efter dom istället för att anstränga sig själva för att anpassa sig till sitt nya land. Samhället kan inte gå på knäna för att göra det så bra som möjligt för alla. Alla måste ta sitt eget ansvar.

Min pappa immigrerade hit på slutet av 60-talet med inte ett skit förutom kläderna på kroppen. Inte fan satte han sig och hoppades att nån skulle lösa allt åt honom. Han pluggade svenska, skaffade sig skitjobb och sakta men säkert byggde sig ett nytt liv i hans nya hemland.
    Är du säker på att du skiljer på integration och assimilering nu? För övrigt är det lite tråkigt ton här, känns inte så värst produktivt faktiskt.

Så din pappa var en mönsterinvandrare medan alla andra invandrare är rena rama skiten?
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Tottelina
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:10:38 följande:
    Anser att dom går hand i hand. Eller?

Nej, det menar jag verkligen inte. Som du kan läsa OM i det inlägg du svarade på så står det att det finns många invandrare som inte har några problem att komma in i samhället. Är dom då "mönsterinvandrare" påstår du? En raritet? Eller är det dom som inte anstränger sig som är "dåliga"? Hur förklaras det att vissa inte har några problem med att lära sig svenska och skaffa jobb medan andra kan bo här i 20 år och knappt kan göra sig förstådda? Är det samhällets fel då eller? Hur kommer det sig att samhället lyckas med vissa och andra inte? Är det då verkligen integreringen som felar eller är det inställningen?
    Förlåt? Du menar att du anser att integretion och assimilering går hand i hand? Var gärna lite tydlig när du skriver så vi slipper onödiga missförstånd.

Jag tycker inte dessa tu går hand i hand överhuvudtaget, och ingen människa som är införstådd i vad de innebär skulle säga att de går hand i hand.

Förstår du inte att människor är annorlunda? Olika? Alla lär sig inte lika snabbt, alla har inte samma vilja, intresse. Det finns många faktorer som påverkar.
    Gamla tanter och gubbar lär sig knappast ett språk flytande. Unga arbetsföra människor som inte vill leva på soc väljer nog att hellre arbeta än leva på inga pengar alls när de sitter i en sfi klass på 45 pers.

Man måste nog tänka lite lite liiite längre än typ "ah men min pappa klippte sig och skaffade ett jobb för 40 år sen, varför gör inte alla andra det nu?"
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Tottelina
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:17:58 följande:
    Finns många som inte VILL integreras i det nya landet. Inte assimileras heller.
    Försöker en gång till.

Begriper du skillnaden?
    ٩๏̯͡๏)۶
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.