Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:10:38 följande:
Anser att dom går hand i hand. Eller?
Nej, det menar jag verkligen inte. Som du kan läsa OM i det inlägg du svarade på så står det att det finns många invandrare som inte har några problem att komma in i samhället. Är dom då "mönsterinvandrare" påstår du? En raritet? Eller är det dom som inte anstränger sig som är "dåliga"? Hur förklaras det att vissa inte har några problem med att lära sig svenska och skaffa jobb medan andra kan bo här i 20 år och knappt kan göra sig förstådda? Är det samhällets fel då eller? Hur kommer det sig att samhället lyckas med vissa och andra inte? Är det då verkligen integreringen som felar eller är det inställningen?
Förlåt? Du menar att du anser att integretion och assimilering går hand i hand? Var gärna lite tydlig när du skriver så vi slipper onödiga missförstånd.
Jag tycker inte dessa tu går hand i hand överhuvudtaget, och ingen människa som är införstådd i vad de innebär skulle säga att de går hand i hand.
Förstår du inte att människor är annorlunda? Olika? Alla lär sig inte lika snabbt, alla har inte samma vilja, intresse. Det finns många faktorer som påverkar.
Gamla tanter och gubbar lär sig knappast ett språk flytande. Unga arbetsföra människor som inte vill leva på soc väljer nog att hellre arbeta än leva på inga pengar alls när de sitter i en sfi klass på 45 pers.
Man måste nog tänka lite lite liiite längre än typ "ah men min pappa klippte sig och skaffade ett jobb för 40 år sen, varför gör inte alla andra det nu?"