Inlägg från: Saaaraa |Visa alla inlägg
  • Saaaraa

Att bo i invandrartät förort.

Jag har bott i en invandrartät förort (Botkyrka)i många år, trivs som fisken i vattnet. Flyttade in till Södermalm och bodde där i några år, men vi flyttade tillbaka till förorten igen.

Hellre bor jag i en port med 98% glada utåtriktade invandrare som spelar hög musik på kvällar, hälsar i porten, bjuder hem varandra och är livfulla än att bo i en port där 98%  är tråkiga svenskar som inte ens vågar pipa fram ett hej när man möts i trappen. Visst, området är ju inte lika "fint" men här har vi stora gräsplaner, stora lekparker, hundgårdar och allt man kan tänka sig. På söder fanns det bara bilvägar, cyklister överallt och en kvar till närmsta park typ. För att komma till en vettig park var man tvungen att åka buss.

Jag är uppväxt bland invandrare och nästan alla jag känner har ett annat ursprung än svenskt. Möjligtvis gör det att jag känner mig trygg i deras tillvaro eftersom att jag vet att det inte är någonting farligt med dom. Jag har varit ensam i Rinkbey på natten, vågar åka kommunalt ensam på sena kvällar och har varit i kontakt med både de ena och de andra konstiga gängen här omkring. Jag vet vilka ungdomar som är bråkiga och vilka som är missbrukare. Varför ska jag vara rädd för de? De kommer inte göra mig någonting om inte jag gör de någonting. 

Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.