Inlägg från: enny signatur |Visa alla inlägg
  • enny signatur

Att bo i invandrartät förort.

Jag bor i vad ni nog klassar som ett invandrartätt område och här trivs jag (minus bekymer med en granne). Jag har velat flytta hit i många år, det är helt enkelt det område jag tror är trevligast på väldigt många sätt.

Hellre bor jag i rinkeby än på östermalm... Hellre i rinkeby än i edsbn osv.
    Saker är kanske lite vad man gör dem till, men jag gillar inte homogenitet 

• enny signatur

Jag har inte märkt något av det otrevliga som påstås ske här. Jag kan lätt gå förbi ett gäng med "invanderare" som ni så fint kallar dem. Enda händer inget eller så pratar vi lite, inte mer med det. Jag förstår inte varför det skulle vara någon skillnad i stockholm (jag bor i uppsala). Jag har många gånger gått förbi invandrar gäng där utan några trubbel, aldrig med några trubbel. Min make har sprungit omkring mitt i natten i rinkeby och han upplevde inte heller något mer än folk som varnade för att gå på vissa ställen.

Att tända eld på skolor, ja det kanske inte är det smartaste men frågan är ju varför det sker. Jag tror inte på straff, jag tror på att försöka förebygga. Sluta lägg ner alltidg, fixa ställen folk kan vara på utan alkohol och som int ekostar massa pengar. se till så folk får kontakt med varandra, man slår inte sina vänner...

• enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 12:52:17 följande:
    Det är klart det är logiskt. Finns många invandrare som inte har några som helst problem att integreras i det nya landet. Finns många som inte VILL intrigeras och hellre vill leva som i deras hemland. Dom vill att Svenska samhället skall anpassa sig efter dom istället för att anstränga sig själva för att anpassa sig till sitt nya land. Samhället kan inte gå på knäna för att göra det så bra som möjligt för alla. Alla måste ta sitt eget ansvar.

Min pappa immigrerade hit på slutet av 60-talet med inte ett skit förutom kläderna på kroppen. Inte fan satte han sig och hoppades att nån skulle lösa allt åt honom. Han pluggade svenska, skaffade sig skitjobb och sakta men säkert byggde sig ett nytt liv i hans nya hemland.
    hur menar du med att de inte vill integreras? Inte assimileras snarare...
  • enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:05:24 följande:
    Jaha, och om han hade sprugit på fel områden i Rinkeby då? Vad hade hänt då? Man kan väl knappast proklamera att ett ord är trygg att vistas i så länge man inte går på "fel" ställen. Tänk om man inte har nån som varnar en?

Menar såklart inte att varje gång man går förbi ett gäng invandrare så blir man attackerad, men det händer, och det händer ofta tyvärr. Sen vet jag inte om det beror på hur man ser ut, om man ser rädd ut eller om man säger hej och ler. Har en vän som var ute och gick med sin barnvagn. Helt plötsligt började dom följa efter henne. Hon tyckte det var obehagligt och började gå fortare, dom gick också fortare. Till slut började hon springa och dom sprang efter. Hon hann precis komma in och dra igen porten innan dom hann fram och tog tag i dörrhandtaget. Ska det behöva vara så? Är det ok då menar du? Menar du att det inte sker för att det aldrig hänt dig personligen?

Så en lokal där ungdomarna kan husera skulle resultera i mindre stökigheter? Man klagar på dåligt med pengar, men var finns logiken i att elda upp byggnader och tvinga dit kravallpoliser och brandmän? Som om det inte kostar pengar? Som om det inte gör saker värre??
    Nu var det inte så att han inte gick på de gatorna mig veterligt, min poäng var snarare att folk varnar men att det är de som skrämmer upp.

Nej så klart jag inte tycker det verkar trevligt, men grejen är att vi inte vet vad so hänt om de kommit fram, så det handlar mer om vad din kompis trodde.
    Jag har blivit förföljd av en bil en gång, den körde efter oavsett hur jag gick typ. Tillslut stack jag hem (bodde alldeles i närheten), obehagligt som tusan. När jag kollade upp bilen sen var det en civilpolis.

Att man råkar ut för olika saker beroende hur man beter sig är inte så konstigt väl? Om jag är trevlig och hjälper någon så är det mindre risk att jag får trubbel med den än om jag armbågar mig förbi i kön.

Min poäng är inte att man ska bränna skolor, men däremot att man inte ska skylla problemen på de som gör det utan faktiskt försöka ta hand om det hela poch åtgärda det redan innan. Det finns en orsak att det sker och det vi vill är väl att det upphör?

Ja det kostar pengar när skolor brinner ner, polisen och brankåren kommer osv, men de pengarna läggs ju inte annars där heller...
  • enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:35:23 följande:
    Lägg ner med daltandet. Vadå inte skylla på dom som gör det. Vem fan ska man annars skylla på? Alla dom resterna invånarna som INTE gör liknande saker? Varför lyckas dom undvika att "råka" tända eld på en skolbyggnad med dessa 50-talet killar inte lyckas? Ramlade dom med tennstickan eller? På alla ställen. Var det någon som höll en pistol mot deras huvuden och sa tänd på annars skjuter jag.

Ja, ok, så du menar att det ungdomsgänget som jagade henne kanske ville fråga vad klockan var, eller var dom civilpoliser kanske. Du tror inte sånt kan hända eller? Du tror inte ett gäng ungdomar kan jaga en ensam mamma för att råna henne? Även om det inte alltid är fallet så skulle du nog också bli jävligt rädd i en sån situation.

Jag går gärna runt och är trevlig mot folk. Finns ingen anledning att vara otrevlig, som du skriver blir bemötandet annorlunda då. Däremot vill jag inte känna mig tvungen att skicka iväg ett leende för att inte riskera att råka illa ut. Har jag en dålig dag vill jag gärna kunna ha det.

Hur vet man var dom pengarna skulle kunna läggas på annars. Om inte dom där jävla idioterna till fotbollshuliganer krävde miljontals kronor vid varje derby så skulle dom pengarna också kunna användas till annat. Men vad ska man prioritera då? Sjukvård? Cancerforskning? Barnomsorg? Eller en fritidsgård? Finns många fickor att stoppa pengarna i. Dessa ungdomar tar nog del av dessa pengar också. Klart folktandvården blir sämre när deras och våra pengar slösas på jävla dumheter.

Om jag uppfattade dig rätt så varnades din man för att han skulle skrämmas upp? Varför skulle han skrämmas upp om där inte fanns någon fara?
    Vaddå lägg ner med daltandet? Ok, vi börjar i en annan ändr. Tror du dessa ungdomar har samma chans som genomsnittsvensken? 
    Resten av invånarna inte gör samma sak, ja folk hanterar problem på olika sätt, men vissa slår det hårdare på. Om jag inte får en endaste minut med en mattelärare gör det inte så mycket, för jag har andra som kan hjälpa mig med samma sak. Men jag har vänner där det slår väldigt hårt för att de faktiskt inte får den hjälp de behöver. Grejen är att för vissa slår det hårdare att inte ha någonstans dit de kan gå än för andra, för de har fler alternativ. 
    Jag är uppväxt i en liten by och visst försökte någon tända på skolan där med vad jag minns. Och inte var det några invandrare som tände på saker... Inte heller de som hoppade sönderpostbilarna...  På mitt gymansieum vet jag inte vem som tände på skolan.... 2½ brand per skoldag sades det på nyheterna ang rinkebybranden...
    Varför tror du saker brinner? Är ditt mål att straffa? Mitt är att få bot på problemet. Att få bort problemet är att förstå problemet först och främst.
    Du kan inte se att den som ständigt diskrimineras, har ont om pengar, ser sina föräldrar nekas jobb för att de har "fel" namn, som behöver kämpa men inte får den hjälp som den behöver osv. faktiskt tillslut tröttnar? Om samhället inte finns där för en, tror du att man per automatik bara vill följa samhällets regler då?

• enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:40:57 följande:
    Men va fan, man måste väl lära sig språket om man flyttar till ett nytt land. Om man ska bosätta sig där och skapa sig ett liv där, få ett jobb.

Tvinga och tvinga. Är det för mycket begärt att man måste lära sig att det inte är ok att skrika hora efter kvinnor som inte har sjal?
    Varför måste man det? Kan du förklara varför alla måste prata samma språk för mig?
    Jag skulle vilja lära mig språket om jag flyttade till ett nytt land ja, för att jag vill kunna kommunicera med de flesta. Men jag vill också här i Sverige göra samma sak, jag vill lära mig arabiska för att faktiskt kunna prata med fler än jag nu kan (och många andra språk med). Jag ser språk som en tillgång. Men vill jag att vi ska kräva att alla ska kunna minst 4 språk i Sverige? Nej. Som skrivet innan, det är inte alla som kan lära sig ett nytt språk tex väldigt gamla människor, folk med funktionshinder av vissa slag osv. 
    pixietails skrev 2010-06-11 14:11:09 följande:
    VARFÖR har du så svårt att tro att det händer? Att invandrare kallar svenska tjejer för horor. Jag har varit med om det, mina kompisar har varit med om det, och jävligt många andra har varit med om det. Tydligen har du haft jävligt tur och blivit bra behandlad av invandrare, men det är många som inte har blivit det. Och ja, det händer "bara så där",

Jag har aldrig gjort någon invandrare något ont,men ändå blivit kallad både det ena och det andra, bara för att jag har gått förbi. Skulle aldrig i mitt liv kalla någon för jävla svartskalle eller liknande.

Du har haft jävligt tur du.
    Visst händer det, men det är knappast något som bara sker bland invandrare. Jag kan inte räkna gångerna jag fått höra sådana saker (både till mig själv och andra) och det är inte majoriteten invandrare som sagt så.
    Det är lustigt att du drar upp det om tur, blir det rimligt om jag säger samma sak till dig? Du har haft tur som inte blivit kallad hora av svenskar.  Låter inte det lite, skumt? 

Och jag hade inte gjort personerna något som slog och sparkade mig varje dag heller, thats sucks. Men problemet var knappast att de var svenskar lika som de du träffat på har varit invandrare. Du hade tyckt det varit lika illa om det varit svenskar väl?
    DU kallar inte någon för jävla svartskalle, bra det, men  problemen är väl inte alltid så tydliga? Fråga en romsk kvinna med typiska kläder hur hon blir behandlad.... säg gärna sedan att det är invandrarna som är problemet.
  • enny signatur
    Argo skrev 2010-06-11 16:55:51 följande:
    Helt ärligt: det bor 32.000 människor i Rinkeby och Tensta tillsammans. Knappt en enda en av dessa är svensk. Förmodligen känner sig samtliga 32.000 mer eller mindre utsatta och diskriminerade.

Att kanske upp mot 100 av dessa innevånare får för sig att de skall bränna skolor, kasta stenar och skjuta smällare på polis och brankår har väldigt lite med diskriminering och utsatthet att göra. Det har istället att göra med deras uppfostran och personliga värderingar. 31900 andra lika utsatta klarar nämligen av att INTE ge sig på polisen.

Det där är ungdomar och män av den klassiska stereotypen som kräver "respekt". De har sett alldeles för mycket på "Scareface" med Al Pacino.

Problemet löses genom att de växer upp.
    Ja det är stor del invandrare i de områden du nämner, det är också hög andel arbetslöshet och låga inkomster. Manväljer vad man fokuserar på...
    Ja visst låter en stor andel bli, det var det väl ingen som sa något om? Jag påstod att de flesta klarar av att hantera det på andra sätt, men vissa kan inte det och då blir det dåliga följder för alla.
    Du ser att probleme tär uppfostran, inte något annat? Inte att framtidsutsikterna generellt är klart sämre eller något sådant?

• enny signatur
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 21:15:45 följande:
    Jag pratade inte om genomsnittssvensken utan om andra i samma område som lever under samma omständigheter och INTE beter sig på samma sätt. Visst, alla är olika. Men klarar vissa av att bete sig så ska man inte tycka synd om dom som inte beter sig som har samma förutsättningar.
    Men det är ju just det som är grejen, folk är olika!
    Jag klarade inte av att bo kvar i min hemby, andra gjorde det. Under samma förutsättningar finns liksom inte eftersom det är mycket som spelar in. 
  • enny signatur
    Joppis skrev 2010-06-23 15:08:24 följande:
    28% av ALLA som sitter i fängelse saknar svenskt medborgarskap (fakta). Det torde vara en självklarhet att samtliga får lämna landet när straff tiden är slut. Tyvärr är det ju inte så.
    Ja för man åker ju bara in för grova saker..  eller?
    och ingen blir oskyldigt dömd (vilket är relevant i det här fallet då det kan innebära dödsstraff)
    Joppis skrev 2010-06-23 15:06:56 följande:
    Är man islamist är man känslig... Titta bara hur illa man tog vid sig pga liten rondellhund.
    Menar du islamist eller muslim? http://sv.wikipedia.org/wiki/Islamism eller vilken definition av det?
    Du kan inte se att det handlar om människor som sådana? 

Zvi Mazel lär knappast räknas som islamist oavsett definition och han verkar ju rätt känslig med (förstörde konstverk på historiska museet där bilden på en  palestinsk självmordsbombare flöt omkring i en röd bassäng): http://www.svd.se/nyheter/inrikes/israelisk-attack-mot-konstverk_121349.svd

Inte heller ecohomo gick väl helt smärfritt förbi... eller debatten om kvinnliga präster...
    Ska jag fortsätta? Vi  reagerar på det som är annorlunda, ser vi inte resten? Kristna i usa i abortfrågan, vatnikanen i extremt många frågor... är det verkligen så att det är islam som sticker ut eller vi som väljer vad vi ser?

• enny signatur
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-23 14:55:02 följande:
    Det var inte en fråga om vad som är värst. Det var en strikt fråga om vart det begås mest brott. Och de flesta våldsbrott sker också i innerstaden, sist jag såg statistik.

De flesta våldtäkter sker i hemmen, av en vän, make eller sambo. Oftast i svenska hem.
    Överfallsvåldtäkter är inte vad som dominerat statistiken någon gång när jag tittat även om det är roligare för media att rapportera om... Inte heller krogbråken är lika kul att skriva om. Blir en bättre story med "nadima träffade pojkar och misshandlades av sin far" än "Sara festade med killkopmisarna och åkte på stryk av sin svartsjuka pojkvän". Det första är något exotiskt, något man kan säga "oj stackars henne" det andra något som man vet om... 

Sist jag kollade statestiken för uppsala så var det gatan vid krogarna...

Värt att tillägga är även i vilekn mån folk har alkohol i kroppen när brott begås

*sticker in med ett kul att se dig* 
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.