Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:40:57 följande:
Men va fan, man måste väl lära sig språket om man flyttar till ett nytt land. Om man ska bosätta sig där och skapa sig ett liv där, få ett jobb.
Tvinga och tvinga. Är det för mycket begärt att man måste lära sig att det inte är ok att skrika hora efter kvinnor som inte har sjal?
Varför måste man det? Kan du förklara varför alla måste prata samma språk för mig?
Jag skulle vilja lära mig språket om jag flyttade till ett nytt land ja, för att jag vill kunna kommunicera med de flesta. Men jag vill också här i Sverige göra samma sak, jag vill lära mig arabiska för att faktiskt kunna prata med fler än jag nu kan (och många andra språk med). Jag ser språk som en tillgång. Men vill jag att vi ska kräva att alla ska kunna minst 4 språk i Sverige? Nej. Som skrivet innan, det är inte alla som kan lära sig ett nytt språk tex väldigt gamla människor, folk med funktionshinder av vissa slag osv.
pixietails skrev 2010-06-11 14:11:09 följande:
VARFÖR har du så svårt att tro att det händer? Att invandrare kallar svenska tjejer för horor. Jag har varit med om det, mina kompisar har varit med om det, och jävligt många andra har varit med om det. Tydligen har du haft jävligt tur och blivit bra behandlad av invandrare, men det är många som inte har blivit det. Och ja, det händer "bara så där",
Jag har aldrig gjort någon invandrare något ont,men ändå blivit kallad både det ena och det andra, bara för att jag har gått förbi. Skulle aldrig i mitt liv kalla någon för jävla svartskalle eller liknande.
Du har haft jävligt tur du.
Visst händer det, men det är knappast något som bara sker bland invandrare. Jag kan inte räkna gångerna jag fått höra sådana saker (både till mig själv och andra) och det är inte majoriteten invandrare som sagt så.
Det är lustigt att du drar upp det om tur, blir det rimligt om jag säger samma sak till dig? Du har haft tur som inte blivit kallad hora av svenskar. Låter inte det lite, skumt?
Och jag hade inte gjort personerna något som slog och sparkade mig varje dag heller, thats sucks. Men problemet var knappast att de var svenskar lika som de du träffat på har varit invandrare. Du hade tyckt det varit lika illa om det varit svenskar väl?
DU kallar inte någon för jävla svartskalle, bra det, men problemen är väl inte alltid så tydliga? Fråga en romsk kvinna med typiska kläder hur hon blir behandlad.... säg gärna sedan att det är invandrarna som är problemet.