Inlägg från: Troodon |Visa alla inlägg
  • Troodon

Att bo i invandrartät förort.

Jag bor inte i en förort, men jag bor definitivt i ett invandrartätt område. Fast å andra sidan är staden jag bor i allmänt invandrartät, vilket alla svenska städer kommer att bli. Enligt statistiska centralbyrån i Norge kommer svenskarna att hamna i minoritet i Sverige år 2049. Vart ska vi då flytta, vi som inte trivs att bo i områden som präglas av skrik och skrän, glassplitter på marken, soprum som ser ut som sophögar och grannar som spelar arabisk folkmusik på högsta volym utan minsta hänsyn till svenskar?

• Troodon
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-07-08 15:05:14 följande:
    Det där ser jag fram emot källa på.
    Sedan är det allmänt känt och respekterat, att det inte alls går att förutspå hur befolkningen kommer att se ut.

Svenskarna kommer att vara minoritet, hur? Vi är redan nu flera miljoner fler, om man nu räknar svensk, som född här, eller hur räknar du?

Så, källa från norska statistiska centralbyrån, ser jag fram emot.

Menar du att det INTE finns invandrartäta områden där man inte skriker, har glassplitter på marken, soprum som ser ut som sophögar samt lyssnar på arabisk folkmusik?
    Även det är ju en ren och skär lögn.
    Ifall du ser fram emot en källa på det så hoppas jag att jag inte gör dig besviken ifall källan är på norska. Här är i alla fall en källa: 

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=41&tekstid=2151

För den som inte bemödar sig klicka på länken så kan jag erbjuda följande citat: 

"I SSBs fremskrivninger setter SSB en strek ved 2060, mens vi har videreført fremskrivningen til år 2100. Resultatet viser at nordmenn kan bli i minoritet før utgangen av århundret.

Vi har også gjennomført en befolkningsfremskrivning for Sverige, ettersom utviklingen demografisk i vårt naboland, også vil ha konsekvenser for Norge. Resultatet viser at Sverige kan ha en majoritet innvandrere i 2049."

• Troodon

Nice Girl Wrong Place skrev 2010-07-12 12:16:59 följande:
    Det där är ingen direkt källa till Norska statistiska centralbyrån.

Källan du angivit, är inte en källa jag kan ta på allvar, efter att ha skummat runt och bildat mig en uppfattning.

Befolkningsutveckling är fortfarande inte något man kan någonsin fastställa med säkerhet.
    Jag ser också att man inte ens definerat svenskar?

Vad jag förstår det, så är det ansvariga för sidan du länkar till (och snälla, lite källkritik...) som fastställt siffrorna med "hjälp" av siffror från Norska central statistiskacentralbyrån.
    En vild gissning skulle då vara att man gissat utifrån den stora invandring vi haft de senaste åren pga kriget i Irak t ex.
    Dessa siffror går ju inte att använda när man sammanställer befolkningsutvecklingen 40 år framåt.

Ingenting är statiskt. Och om 40 år kommer ju många av dessa invandrare vara just svenska , eller hur?

Jag känner mig inte alls tillfredsställd med källan, inte ens lite.
    Okej, eftersom jag först läste nyheten på SVTs text-tv för en tid sedan (några månader) så kunde jag inte skrapa fram ursprungskällan i en handvändning. Visserligen tycker jag att frågan är viktig, inte minst eftersom det uppenbarligen finns ett stort antal "framtidsförnekare" i Sverige. Jag kan även påpeka att jag inte har någon större lust att engagera mig djupare och kontakta Norges statistiska centralbyrå angående deras statistik och prognoser, men å andra sidan skulle du själv kunna göra det. Men här är i alla fall en snarlik krönika i Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1209423.ece

Vad Morgenbladet är för tidning vet jag inte alls, men även de hade en artikel kvar på nätet: 

http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060512/OAKTUELT001/105120015

Eftersom undersökningen var en norsk angelägenhet så lades inget direkt fokus på Sverige. Däremot hade - som sagt - SVT en notis om det på text-tv för några månader sedan. Å andra sidan vågar jag påstå att sådana nyheter är ännu mer tabubelagda än vad de är i vårt grannland, även om rasistjakten är ganska omfattande även där, du vet, ungefär som häxprocesserna under medeltiden. Eller som Charles Heston sade: "Political correctness is tyranny with manners."

Vad vi har här är min åsikt och spekulation om framtiden mot din och därmed etablissemangets åsikt (indoktrinerad från barnsben som du nog är). Jag erbjuder dig källor och du fnyser om att du inte litar på dem. Vad för slags källor skulle du lita på? Jag tvivlar ärligt talat på att du skulle lita på statistiska centralbyrån även om de körde ned informationen rätt ned i din brevlåda. Frågan är faktiskt inte huruvida svenskarna faktiskt kommer att hamna i etnisk minoritet i sitt eget land ett visst år, utan vad din åsikt är om det. För det är din åsikt som färgar och ger näring åt din skepticism. Jag skulle gissa på att du tycker att det är helt okej ifall svenska folket försvinner successivt. Rätta mig om jag har fel.

För övrigt så vill jag även passa på att påpeka hur skenheligt det är när invandrare som Kurdo Baksi ena stunden beskyller hela svenska folket för rasism och förespråkar invandring etc. etc. och i nästa stund står vid barrikaderna och propagerar för ett självständigt Kurdistan för kurder. Det är sådana saker vi upplever i Sverige dagligen som så många svenskar väljer att inte se. Det handlar inte om rasism, utan om simpelt sunt förnuft. 
  • Troodon
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-07-12 15:48:31 följande:
    Ja, jag fnös åt källan du gav mig först. Det är ju nästan övertydligt hur vinklad den är och det gjorde mig besviken eftersom jag hoppats på något mer...trovärdigt.

Nej, det handlar inte alls om min åsikt, utan att SCB många gånger gått ut med uttalanden om att det inte alls är lätt, eller tillförlitligt att förutspå den demografiska utvecklingen.
    Använder man sig av siffror från de senaste åren (nu upprepar jag mig här) och orolligheterna i Irak och Somalia t ex, och sedan antar att de närmsta åren kommer att följa samma trend (vilken jag gissar att högerextrema gör, eftersom det gynnas deras budskap), så är det inte trovärdigt.

Jag kan inte ens ta ställning till vad jag tycker i frågan om det skulle vara bra om det svenska folket försvinner, vi är allt annat än utrotningshotade.

Skulle vi bli det, så antar jag att det är en naturlig utveckling? Men jag tvivlar som sagt på att det skulle hända. Alla folkslag på jorden är ju givetvis intresserade att fortsätta existera.

Vad är en etnisk svensk? Eller, VEM är en etnisk svensk?

Vad Kurdo Baksi säger och inte säger känns som en helt annan fråga, hycklare (som jag antar att du skulle beskriva honom som) finns det gott om. Vissa av dem har tom varit med och styrt vårt land. Men det är helt OT.
    Intressant att du menar att artikeln är vinklad. Är inte massmedias artiklar väldigt vinklade, eller? Det kanske är så rentav, att massmedia står för vinklandet? I alla fall så är det ett faktum att massmedia i form av Expressen, Aftonbladet, Dagens nyheter, för att inte glömma deras kollegor på TV dagligen undanhåller information och vinklar sin nyhetsrapportering på ett propagandistiskt sätt. Om du inte tror det så rekommenderar jag att du tar en titt på detta reportage av Janne Josefsson, en känd journalist som själv medger att han deltagit i mörkläggandet av invandringens konsekvenser etc. 

">

Angående svenskarnas vara eller icke vara, så är det knappast en "naturlig process" att svenskarna trängs undan alltmer i sitt eget land. Hur hade det varit om du applicerade samma resonemang om andra folkgrupper och nationaliteter? 

En etnisk svensk är en svensk som är svensk sedan generationer tillbaka. Hela det idealistiska synsättet att man bara kan bli svensk hux flux är absurt. En person som man inte med blotta ögat kan urskilja som icke-svensk och som talar svenska flytande kan även betraktas som etnisk svensk ifall det åtminstone har passerat en generation. Dvs. om exempelvis en holländare flyttar till Sverige så är han ju fortfarande etnisk holländare, eller hur? Barnen till den holländska invandraren däremot skulle ju utan problem kunna betraktas som svenska, förutsatt att de inte har holländska som första språk etc. Egentligen är hela diskussionen om vad som är svenskt etc. helt onödig. Innerst inne tror jag nog att alla faktiskt fortfarande förstår att en svensk är svensk. För inte fasen skulle jag bli kines bara för att jag flyttade till Kina.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.