Nice Girl Wrong Place skrev 2010-07-12 12:16:59 följande:
Det där är ingen direkt källa till Norska statistiska centralbyrån.
Källan du angivit, är inte en källa jag kan ta på allvar, efter att ha skummat runt och bildat mig en uppfattning.
Befolkningsutveckling är fortfarande inte något man kan någonsin fastställa med säkerhet.
Jag ser också att man inte ens definerat svenskar?
Vad jag förstår det, så är det ansvariga för sidan du länkar till (och snälla, lite källkritik...) som fastställt siffrorna med "hjälp" av siffror från Norska central statistiskacentralbyrån.
En vild gissning skulle då vara att man gissat utifrån den stora invandring vi haft de senaste åren pga kriget i Irak t ex.
Dessa siffror går ju inte att använda när man sammanställer befolkningsutvecklingen 40 år framåt.
Ingenting är statiskt. Och om 40 år kommer ju många av dessa invandrare vara just svenska

, eller hur?
Jag känner mig inte alls tillfredsställd med källan, inte ens lite.
Okej, eftersom jag först läste nyheten på SVTs text-tv för en tid sedan (några månader) så kunde jag inte skrapa fram ursprungskällan i en handvändning. Visserligen tycker jag att frågan är viktig, inte minst eftersom det uppenbarligen finns ett stort antal "framtidsförnekare" i Sverige. Jag kan även påpeka att jag inte har någon större lust att engagera mig djupare och kontakta Norges statistiska centralbyrå angående deras statistik och prognoser, men å andra sidan skulle du själv kunna göra det. Men här är i alla fall en snarlik krönika i Aftenposten:
http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/article1209423.ece
Vad Morgenbladet är för tidning vet jag inte alls, men även de hade en artikel kvar på nätet:
http://www.morgenbladet.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20060512/OAKTUELT001/105120015
Eftersom undersökningen var en norsk angelägenhet så lades inget direkt fokus på Sverige. Däremot hade - som sagt - SVT en notis om det på text-tv för några månader sedan. Å andra sidan vågar jag påstå att sådana nyheter är ännu mer tabubelagda än vad de är i vårt grannland, även om rasistjakten är ganska omfattande även där, du vet, ungefär som häxprocesserna under medeltiden. Eller som Charles Heston sade: "
Political correctness is tyranny with manners."
Vad vi har här är min åsikt och spekulation om framtiden mot din och därmed etablissemangets åsikt (indoktrinerad från barnsben som du nog är). Jag erbjuder dig källor och du fnyser om att du inte litar på dem. Vad för slags källor skulle du lita på? Jag tvivlar ärligt talat på att du skulle lita på statistiska centralbyrån även om de körde ned informationen rätt ned i din brevlåda. Frågan är faktiskt inte huruvida svenskarna faktiskt kommer att hamna i etnisk minoritet i sitt eget land ett visst år, utan vad din åsikt är om det. För det är din åsikt som färgar och ger näring åt din skepticism. Jag skulle gissa på att du tycker att det är helt okej ifall svenska folket försvinner successivt. Rätta mig om jag har fel.
För övrigt så vill jag även passa på att påpeka hur skenheligt det är när invandrare som Kurdo Baksi ena stunden beskyller hela svenska folket för rasism och förespråkar invandring etc. etc. och i nästa stund står vid barrikaderna och propagerar för ett självständigt Kurdistan för kurder. Det är sådana saker vi upplever i Sverige dagligen som så många svenskar väljer att inte se. Det handlar inte om rasism, utan om simpelt sunt förnuft.