Inlägg från: nollåtta |Visa alla inlägg
  • nollåtta

Att bo i invandrartät förort.

Nej det skulle jag inte vilja, men det beror inte på invandrarna utan snarare om klassperspektivet. Lågutbildade är ofta överrepresenterade inom brott osv.
    Jag är inte helsvensk heller för den delen så min dotter får ta del av min pappas traditioner (som inte skiljer sig så mycket från våra svenska) Han är från Chile.

• nollåtta
    Roze skrev 2010-06-11 10:16:57 följande:
    Dessutom tror jag att dom flesta utlänningar har så pass hjärnkapacitet att dom sätter sig bak i bilen med ungen i famnen om dom nu skulle skita i bilbarnstol.
    För det är ju mycket säkrare. Verkligen. Folk som skiter i bilbarnstol är korkade idioter, oavsett härkomst.
  • nollåtta

Jag har fått smällare kastat efter mig när jag bodde i Rågsved. jag gick förbi med barnvagnen med min då 2-månaders dotter i vid tillfället. Jag skiter fullständigt i vilken nationalitet kukungarna som kastade hade, fullkomligt fötjävligt är det iallafall.

• nollåtta
    Roze skrev 2010-06-11 19:45:58 följande:
    nollåtta skrev 2010-06-11 16:35:02 följande:
    Jag har fått smällare kastat efter mig när jag bodde i Rågsved. jag gick förbi med barnvagnen med min då 2-månaders dotter i vid tillfället. Jag skiter fullständigt i vilken nationalitet kukungarna som kastade hade, fullkomligt fötjävligt är det iallafall.
    Har ni varit i Höganäs nångång?
    Nej.
  • nollåtta
    Roze skrev 2010-06-11 20:08:20 följande:
    Då kan jag tala om för dig att jag är uppväxt i en håla närheten av Höganäs. Höganäs är känd för att va en håla för rasister/nazister/nationalister. Har varit där många många gånger och blivit behandlat som en skit varje gång. Svenska ungdomar som skrek otrolig fula ord efter mig. Som spottade mig rakt i ansiktet och kastade saker efter mig. Vad är det som är fel med dessa? Ingen och absolut ingen talar om dessa men man tar gärna upp vad ungdomarna i vissa invandrartäta områden håller på med och skyller på allt från föräldrar till kultur/land/bakgrund/härkomst. Jag försvarar inte vissa invandrarungdomars handlingar. Är väl medveten om hur vissa beter sig men jag står fast vid att det har mest med sociala faktorer att göra än med att dom är utlänningar.
    Jag förstår inte varför du förklarar det för mig. Ingenstans i tråden har jag sagt att dåligt beteende beror på etnicitet, utan snarare på andra faktorer. Läs om läs rätt.
  • nollåtta
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 00:09:09 följande:
    Du vet, det här är inte en IRC-chatt, och en del av oss har liv (eller skriver i andra trådar också), så din arroganta gest var väldigt snabb, och totalt poänglös.

Vi har Kista, Spånga, delar av Bromma och Solna till exempel.
    Men på riktigt? Kista? Kista (där jag har bott i under hela min uppväxt) är inte att betrakta som högstatusområde, det är slummigt som fan. Vissa delar av Spånga är okej, typ villaområdena, resten är också slum. Vilka delar av Bromma är det mycket invandrare i? Har bott där också nämligen. Solna? Hagalund syftar du på eller? Det är verkligen inte att betrakta som ett högstatusområde..
  • nollåtta
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 02:34:21 följande:
    Det beror på vad man klassar som högstatus. Ser man bara Östermalm och Lidingö som högstatus, så nej. Ser man även delar av Solna och Bromma som högstatus, så ja, definitivt.

Sedan är ju frågan om orsak och verkan också va...
    Bromma är högstatus i den bemärkelsen att det är en viss sorts människor som bor där (människor men mycket pengar alt. höga lån) som köper fina villor. Det finns också mindre fina områden i Bromma där mindre rika människor bor, ofta är det lägenheter det gäller då. Blackeberg är ett exempel på detta.
  • nollåtta
    I Blackrose I skrev 2010-08-11 11:24:48 följande:
    Sen ska vi inte glömma bort Ärvinge...
    Jag bodde i Ärvinge, det är knappast något speciellt status med det området.
  • nollåtta
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 12:55:31 följande:
    Wow, jag har gått i skola i Kista nästan hela min skoltid, och vet du vad, det är och har varit ett högstatusområde under hela den tiden. Visst, det har gått ned litet i status sedan man inte längre kunde skylla allt ont på Husby, men det är fortfarande ett område med dyra lägenheter där få socialfall har råd att bo. Like it or not, det är fortfarande ett högstatusområde, speciellt med de nya bostadsområdena som byggts och byggs, och den stadiga satsningen på informationsteknologi i området.

Sen undrar jag vad du tycker är så slummigt. De nya bostäderna? Den nyligen utbyggda gallerian? Kista Science Tower? Sure, Ärvingeskolan ser ut som skräp, men det gör nästan alla halvmoderna skolor. Även i extremfina områden.
    Vilken verklighet lever du i egentligen? Kista högstatusområde, i think not. Visst att det finns mycket företag i området, hur många av de som arbetar där tror du bor i Kista? Inte speciellt många.
  • nollåtta
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-11 16:57:17 följande:
    Jag lever i den verkliga verkligheten. Där lägenheter i Kista kostar långt mer än i omgivande förorter, något som inte vore möjligt om det inte fanns en efterfrågan, och en viss status i området. Du vet, marknadsmässiga lägenhetspriser?
    En viss status? Nyss var det ju högstatus, det var det jag dementerade. Det finns ingen hög status med Kista, annat än i din livliga fantasi.
  • nollåtta
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 15:13:04 följande:
    För mig personligen är det viktigare hur gemenskapen i området är men som sagt vill man bo med Zombieliknande varelser är det upp till var och en.

OCH det är inget fel på bostadsrättsområdet i Kista/Ärvinge.
    Jag bor i Enskede. Zombies? Nej normala människor som pratar allmänt med grannarna i trapphuset lagom avmätt, precis som jag vill ha det. Jag hade inte flyttat till Ärvinge om jag så fick betalt. Spenderade 10 år av mitt liv där, det var alldeles tillräckligt.
  • nollåtta
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 18:36:48 följande:
    Får man fråga vad det var för fel på Ärvinge?

Nu tog jag i lite väl för mycket men så fick vissa smaka hur det känns när dom uttalar sig lika hård om invandrartäta områden.

Jag bor för närvarande i en 80% Zombieliknande område. Inte långt ifrån dig. Hade det inte varit för shoppingcentret vi har i närheten hade jag DÖTT men så brukar jag "rymma" till Kista/Farsta flera gånger per vecka också för att få lite luft.
    Jag gillar inte Kista övht. Trivdes aldrig i skolan, med folket som bodde där. Skolan var dålig, eleverna hårda och tuffa. Jag borde ha gått i en mjuk waldorfskola istället Det var så mycket attityd och ilska som genomsyrade hela min barndom och uppväxt, tyvärr. Jag har svårt för hela konceptet liksom...

Jag har aldrig trivts så bra som jag gör idag, jag älskar att bo där jag bor. Det är lugnt (okej bortsett från riksväg 73), nära till stan, nära bort från stan osv osv) Men alla är ju olika och det är ju tur.

Det är ju inte heller alla förunnat att själva kunna välja vart man vill bo...
  • nollåtta
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 20:59:20 följande:
    Ok, det kan jag köpa. Alla kan ju inte komma överens. Man kan inte gilla alla. Jag vill ha liv och rörelse omkring mig annars blir jag galen.

Gick i skolan i en liten byhåla nere i Skåne med en massa skinnskallar så jag har erfarenheter av den biten. Byn jag gick i skolan i är känd för nassehålet.

Kista gillar jag skarpt även om man aldrig kunde gå ut utan att se ut som moviestar. Kyss Det var väl det enda nackdelen med kista. Här kan jag gå ut med mjukisbyxor utan att nån lägger märke till mig. I kista var jag tvungen att stå och sminka ihjäl mig bara jag skulle ut och köpa mjölk annars fick jag svara på en massa frågor om jag är sjuk, om det har hänt något m.m men men.
    Haha ja det där känner jag igen, alla var fixade hela tiden.

Jag får liv och rörelse där jag bor tycker jag, det är ju inte helt isolerat liksom, vi bor ju nära Globen där det alltid är massor av folk. Fast jag blir mest irriterad, borde kanske bosätta mig i en stuga på landet där jag slipper människor.
  • nollåtta
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 21:47:02 följande:
    OJ. Förvånad
    Vaddå? Det är ju det, speciellt innan matcher och konserter. Det går inte att komma fram!
  • nollåtta
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 22:04:01 följande:
    Inget. Jag bor också nära Globen. Det var därför jag blev förvånad. Tänk vad olika vi är. Jag blir så glad när det är matcher/konserter och det är fullt med människor ute. Jag verkligen njuter....
    Hehe jag blir störd, kommer inte fram, långa köer, ingen plats. Blä.
  • nollåtta
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-12 22:06:37 följande:
    Ni kanske är grannar?
    Kanske!
  • nollåtta
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 22:13:51 följande:
    Men kom igen. Hur många gånger per månad händer det? Om vi bor på samma ställe så är det rena nöjet när det äntligen finns folk ute annars brukar jag inte se en kotte ute. Möjligen några tanter över 100år med huvudet nere i knäna som stapplar fram utan att ge ifrån sig ett pip.
    Jag tycker att det är rätt ofta. Globen har ju event ofta plus alla matcher på söderstadion+den här nya stadion som ska ska byggas så jag måste gå runt hela jävla globen för att komma in i centrum. Ja, jag är lätt labil.
    Jag tycker det är rätt lagom med folk ute annars, förutom på kvällarna, då är det inte en käft uppe vid Globen.
  • nollåtta
    I Blackrose I skrev 2010-08-12 22:15:30 följande:
    Bor du i själva enskede? Alltså området som heter enskede/gamla enskede?
    Kolla pm.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.