Inlägg från: Triskele |Visa alla inlägg
  • Triskele

Att bo i invandrartät förort.

Jag uppskattade personligen att bo i Rinkeby dom gånger då jag bott där. Husen är väl nedgågna bara och det läggs för lite resurser där det spelar roll, men mina föräldrar verkar trivas där. Dom har bott där nu i 12 år och en flytt verkar inte så sannolik.

Det hade varit fint med en politik som ger folk en framtid, men tydligen är det eftersträvansvärt att ha invandrarförorter som underdogs. 

*ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-25 13:36:29 följande:
    Ja vem ska man annars låta puckona skylla på när man sabbar deras liv med marknadsliberal politik? Det finns för få judar i landet för att ha vettiga pogromer, så man får ta "the next best thing"...
    Gärna med inslag av kvinnoförtryck som man maskerar som omtanke.
    För det är ju rimligt att bestämma vilka kläder kvinnor ska få ha på sig och vilka som dom inte får ha. 
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Add3 skrev 2010-07-25 19:58:31 följande:
    Vänsterfalangen i dessa debatter uppvisar ofta en så osäker attityd gentemot dessa frågor att de fyller sida upp och sidan ned med ryggdunkar och sarkasmer istället för arguement, fastän ingen längre argumenterar..Obestämd

Vad man än kan säga om den 'kritiska' falangen så sysslar de iaf inte med detta patetiska försök att stärka sin egen position och förminska motpartens.
    Hur utläste du politisk tillhörighet hos debattörerna?
    Synsk? 
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Joppis skrev 2010-07-25 20:29:03 följande:
    Hur svårt kan det vara att se vilka som lutar åt vänster så mycket att dom ligger ner i dessa trådar?
    Uppenbarligen väldigt. Personligen står jag utanför den uppdelningen. Precis som många andra gör nuförtiden. Skalan är både förlegad och meningslös.
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Add3 skrev 2010-07-25 22:40:13 följande:
    Var det allt du hade att säga om mitt inlägg så bekräftar det väl iaf min tes.
    Att du drar slutsatser utan belägg och tror dig bevisa något när du blir ifrågasatt?
    Bra jobbat.
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Add3 skrev 2010-07-25 23:10:51 följande:
    Ett annat svaghetstecken vad gäller ens egna resonemang är att inte kunna bemöta kritik utan att prata runt och försöka föra in debatten åt ett annat håll.
    Fast det är inte faktisk kritik, det är trollande. Och trollande bör inte uppmuntras.
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Göran64 skrev 2010-07-26 18:32:24 följande:
    Alla invandringskritiker stamplas per politiskt korrekt definition som "rasister"...det gar inte att kritisera invandringspoliken i dagens Sverige utan obligatoriska rasistanklagelser,  detta fenomen urvattnar sjalva begreppet rasism och allt det ursprungligen stod for.

Alla vet att sjalva begreppet "invandrare" ar lika med de manniskor som i folkmun benams som "svartskallar"...inte norrman tyskar danskar eller britter.

Med invandrartata områden menas stallen som Rinkeby..Tensta..Rosengård..Bergsjon..INTE stallen diplomatstaden..
    Intressant nog är det alltid invandringskritiska som tar upp rasism.
    Fascinerande att detta påstående kommer när det inte förekommer ifrån oss som kritiserar främlingsfientlighet och misoneism.
    Projicerar lite kanske?
    För rasistanklagelser förekommer extremt sällan i dessa debatter, men folk sätter gärna på sig martyrhatten och bölar om att dom blir kallade rasister. Fast ingen har gjort detta.

Alla vet att invandrare är den som invandrat till landet. Det folk oftast missar är att många svenskar invandrar, min pojkvän räknades t.ex. som invandrad eftersom han jobbade i England ett år. Född och uppvuxen i Sverige, men statistiken räknar utifrån specifika kriterier.
    Hur främlingsfientliga räknar är rätt patetiskt. Som misstagen för "svartskalle" själv så vet jag hur felaktigt det är.

Bott i Rinkeby, Tensta/Hjulsta. Jag vet nog lite bättre än gemene man hur det ser ut där jag varit bosatt.
    Föräldrarna bor sedan 12 år tillbaka i Rinkeby. Men självklart vet främlingsfientliga bättre hur det ser ut och är i dessa områden. 
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    bitte67 skrev 2010-07-26 20:09:02 följande:
    Så rätt så! Har också bott (och bor fortfarande) i ett invandrartätt område i många herrans år (37) men jag räknas som jävig (för att jag är gift med en "svartskalle"), hemmablind osv. För jag vet ju inte hur det är. Det vet ju andra, som aldrig satt sin fot här, bättre än jag...
    Ringde pappa och tog reda på vad som stod på när media gick bärsärk över branden som omnämns i TS.
    Självklart var medias bild klart överdriven och vinklad i vanlig ordning. 
    Men klaga på förorten, speciellt den invandrartäta, säljer. 
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Maxipaxi skrev 2010-07-26 22:10:01 följande:
    Jo, och att kalla SD:anhängare för främlingsfientliga, rasister och nazister, säljer också. VDesom gillar att debattera i sak har inte mycket att hämta i massmedia.
    Främlingsfientligheten är ett faktum. Sen finns det säkerligen både rasister och nazister under partibeteckningen, men dom är knappast öppna med detta.
    Islamofobin är inte direkt hemlig. 
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Göran64 skrev 2010-08-02 01:25:33 följande:
    Helt fel, det är invandringskritiska som hela tiden beskylls för "rasism" av de som försvarar den nuvarande invandrings & flyktingpolitiken...det har numera blivit ett poltiskt begrepp att bevämt stämpla i pannan på de som är kritiska och som har stora farhågor om det mångkulturella samhället och dess konsekvenser för Sverige.

Tolkar man ordet "invandrare" bokstavligen så innefattar det alla individer som invandrar till Sverige..alla VET dock att i folkmun är ordet invandrare synonymt med "svartskallar"...när det talas i media om "invandrartäta  områden" menas knappast områden som är fyllda med tyskar, danskar, norrmän, skottar och belgiare..
    utan med somalier..irakier..gambianer..turkar..assyrier..sy rianer..juggar..iranier..etc etc.

På tal om "främlingsfientliga" och "rasister" så är invandrarna själva mer främlingsfientliga och rasistiska än svenskar...både mot den svenska urbefolkningen men framför allt mot andra invandrargrupper än sin egen..vad tycker muslimska irakier om negrer..vad tycker greker om turkar....vad tycker turkar om greker..vad tycker iranier om araber..etc etc..där får  exempel på verklig rasism..en rasism som är en tickande bomb i det svenska samhället...

Många invandringskritiker har själva erfarenhet från just områden som Rinkeby..Tensta..Bergsjön..Rosengård, erfarnheter som gjort att de blivit invandringskritiker.. till skillnad från alla politiskt korrekta proffstyckare som förskansar sig ljusår från alla kulturberrikare. Har själv jobbat både i Rinkeby och Tensta i flera år men har gudske lov sluppit bo där själv.
    Sorry, men jag kan faktiskt inte ta det påståendet på allvar längre.
    Det dyker upp i varenda tråd där främlingsfientlighet dryftas, av främlingsfientliga, utan att anklagelser om rasism har förekommit innan detta.
    Martyrtrams.

Mina föräldrar bor i Rinkeby, deras närmsta bostadsområde domineras av finnar och finskättlingar. 

Sen undrar jag vem som förnekar att rasism och främlingsfientlighet förekommer inom grupper drabbade av detta? Klart som fanken att det förekommer även där. Det gör det inte ok.
    Använder man ord som "neger" och "juggar" så visar man ju tydligt var man står. Det är inte neutrala eller positiva termer.
    Likaså är användandet av uttrycket kulturberikare, med negativ betoning, en klar indikation på var man håller hus ideologiskt. Och om man då blir klassad som den främlingsfientliga person man framställer sig som så är det knappast så att man får sympati om man gnäller över detta.

Folk som bara jobbar i problemförorter tror sig gärna ha mer koll än dom egentligen har är min erfarenhet. Ett visst förakt för dom boende  är inte helt ovanligt.
    Ren främlingsfientlighet förekommer också. 
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Joppis skrev 2010-08-15 20:20:42 följande:
    Finns det muslimska pedofiler? Ni brukar ju hävda att det bara är etniska svenskar som är det....
    Dom män som utsatte mig för övergrepp som barn var etniska svenskar, finlandssvenskar och finnar.
    Huruvida dom  utsatte mig för att dom var pedofiler eller inte är svårare att avgöra.
    Omgivningen som lät det ske var i högsta grad svensk.
    Trevligt va?

*ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Joppis skrev 2010-08-15 20:54:02 följande:
    Ja, vi har bekanta vars dotter blev mördar av en Kurd när hon var 19 år... Trevligt va?
    Hur är det relaterat?
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Argo skrev 2010-08-20 13:01:54 följande:
    Kul att du tar just almstriden som intäkt för att svenskar kan kravalla. Vi talar alltså om 68-vänstern, nätverket "alternativ stad", anarkister mfl mfl likasinnade.

Alltså exakt samma typ av extremvänsterorganisationer med tillhörande svans som kravallade exemeplvis i Göteborg, mot tennismatchen i Malmö, på Reclaim the streets-fester, på 1:a maj och som gärna åker ut till Rosengård för att hjälpa till med att kasta sten på polisen.

Och du trodde att sådana grupperingar, etniska svenskar eller inte, ses med mer blida ögon av normalt folk än de kravallande invandrarungarna i TS?
    Dom cirka 200 som ägnade sig åt kravaller under EU-toppmötet i Göteborg 2001 bestod i hög grad av personer som inte var eller är folkbokförda i landet.
    Resterande 20.000 ägnade sig inte åt våldsamheter.
    Dom poliser som ägnade sig åt stenkastning, skadegörelse och beskjutning av människor har inte åtalats.
    Min gissning är att dessa var svenska medborgare.
    Visserligen hade en av dessa ett utländskt klingande namn, men jag tror det snarare handlade om att smälta in som infiltratör som gjorde att han valdes som detta.

Men det är kul när folk uttalar sig om göteborgshändelserna utan att ha minsta koll.

Efter detta har våldet mellan polis och unga män trappats upp. För det handlar inte om etnicitet eller ideologi, det handlar om unga män som dras till våldsamhet. 
    Och det som hände i Göteborg används som ursäkt från båda sidor.
    På samma sätt som fotboll används som ursäkt. 
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Argo skrev 2010-08-20 15:59:52 följande:
    Nu har jag iofs ganska bra koll på Gbg-händelserna eftersom jag känner folk som var v-ä-l-d-i-g-t inblandade.

Att du gnäller på polisens agerande förändrar inte det faktum att det var extrema vänstergrupper som kravallade mot kapitalet, polisen och borgarsamhället istort.
    Nu ska vi ha likhet inför lagen, vilket innebär att även poliser som begår brott ska handhas av rättssystemet. När så inte sker så förlorar polisen anseende och förtroende, något som grundar för ökad brottslighet i förlängningen.
    Att inte se till att ställa en viss grupp till svars för brott som begås är inte ok.

Att 200 personer tog polisens agerande vid skolan som ursäkt för att ägna sig åt våld gör inte dessas agerande motiverat av vare sig etnicitet eller ideologi.
    Adrenalinmissbruk är en mer sannolik bov. Något som framförallt drabbar yngre män. 
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Anton Chigurh skrev 2010-08-20 16:16:15 följande:
    Polisen begick för helvete inga brott under GB-kravallerna, deras agerande var helt korrekt mot en pöbel bestående av enbart slynglar som inte förtjänade bättre.
    Sen när är stenkastning, skadegörelse, uppvigling och avlossandet av skott mot folkmassa inget brott?

Ingen förtjänar att bli skjuten, ändå blev tre personer skottskadade.
    Två av rikoschetter. En av direkt skott mot bålen.

Dom poliser som frihetsberövade mig, min syster och ett 150-tal andra flanörer hade inga belägg för detta. Ej heller har det kommit en förklaring till massomhändertagandet på Viktoriabron eller en ursäkt för detta agerande.
    Detsamma för alla andra godtyckliga frihetsberövanden och förstörelse av egendom i samband med detta som skedde.
    http://www.zaramis.nu/goteborg/viktoriabron.html
    En redogörelse av en annan drabbad. Precis som min syster var han under 18.

Dom misshandlade och skadade som utsattes har inte heller dessa fått upprättelse.

Den polis som initierade skadegörelsen på Avenyn har inte åtalats. Han vittnade i nästan alla rättegångar mot dom som faktiskt blev dömda.

Det finns mycket som skedde under dessa sommardagar som var och är tveksamt.
    Att påstå att någon förtjänar att ligga med brutna ben, eller skottskada för att ambulansen inte släpps fram av polisen är inte förenligt med en human människosyn, ej heller att ingripa våldsamt  när förstahjälpenvolontärer behandlar skadade.

Och då har jag inte ens berört Schillerska och vad som hände där. 

Att ursäkta polisen försämrar samhället. Den som sitter på våldsmonopolet måste avkrävas högre ansvar än andra. Deras jobb är att lugna ner och stoppa våld, inte att orsaka det och underblåsa det. 
    Polisen måste ta ansvar när dom gör fel, annars är det ingen poäng att ha den modellen av våldsmonopol som vi har. 
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Joppis skrev 2010-08-20 17:26:16 följande:
    Ja, för polisen skall ju bara stå där och riskera sitt liv och inte röra en fena. Är man i hotfull situation är det ganska självklart att man drar sitt tjänstevapen.

Idioterna på GB kravallarna skar hästarna med knivar, kastade gatsten på tjänstehundarna. Dock så fick ju många smaka på ett par hörntänder oxå med all rätt.
    Nej, dom ska göra sitt jobb. Där ingår inte våldsprovokation eller att begå brott.
    Att överge Avenyn till adrenalinjunkies som inspirerats att förstöra är inte rätt sätt.
    Den lilla klick som förstörde hade kunnat stoppas tidigare, man valde att låta en polis iklädd luvtröja och balaklava initiera skadegörelse istället. Varefter han försvann in bakom polislinjen.
    Polisen behövde knappast plocka upp gatstenar och kasta dessa mot folkmassan på Avenyn.
    Polisen hade kunnat gripa den stenkastare som blev skjuten. Men man valde att sätta en kula i honom istället. Det är inte acceptabelt beteende från polisens sida.

Och dom oskyldiga som blev utsatta?
    Där räknar jag in hundar och hästar. Att överhuvudtaget sätta dessa i den stressande situationen som förekom orsakade att hundar angrep varandra, oskyldiga och hundförare, att hästar fick avlivas.
    Att utnyttja djur på det sättet är förkastligt. 
    På väg in i bilen till Göteborg hörde vi på radio om att djur inte skulle användas, det visade sig förstås inte stämma.

Är det konstigt att hålla polisen mot en högre standard än den vanliga medborgaren?
    Vem är det som har som uppgift att hålla ordning och att förhindra brott? 
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Joppis skrev 2010-08-20 17:27:38 följande:
    Att ursäkta invandrarkravaller som sker i förorterna församrar samhället väldigt mycket...oxå.
    Nu har vi inte haft några såna. Om vi har dessa kanske någon ursäktar dessa.
    Jag gör det inte, jag är strikt för ickevåldsprincipen förutom i direkt självförsvar eller nödvärnssituation.
    Det vi har haft är unga män som ägnat sig åt våldsamheter. Något som sker relativt ofta.
    Speciellt i samband med sporthändelser.
    Det är ett omfattande samhällsproblem med många schatteringar och detaljer. Men ingen föreslår omfattande åtgärder mot män som grupp för att stävja våldet. Märkligt det.

*ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Joppis skrev 2010-08-20 18:06:28 följande:
    Det är jävligt märkligt att "åskådarläktaren" alltid är VÄRLDSMÄSTARE i bedömningar!
    Ja, inte fasiken tänker jag ägna mig åt varken våld eller brott.
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Joppis skrev 2010-08-20 18:07:22 följande:
    Har vi inte? Jodå, det händer som oftast i ex. Rosengård och Rinkeby... Men det har Du väl andra uppgifter på såklart!
    Rosengårds problem verkar enligt dom uppgifter jag har bero på många arbetslösa, frustrerade ungdomar.
    Rinkebys är mer nära då mina föräldrar bor där och jag är föredetta boende i området.
    Men det förekommer inga "invandrarkravaller" där. Det som förekommit har varit ungdomar och marginaliserade yngre män som tillgripit våld.
    Men du får gärna visa hur deras eventuella invandring spelat in när det kommer till våldsanvändning.
    *ideas are bulletproof*
  • Triskele
    Joppis skrev 2010-08-20 18:29:06 följande:
    Mindre invandring skulle ger mer pengar till ex. tjänstehundar.
    Jag vet inte om du fattade att jag ogillar att man utnyttjar djur, behöver kanske skriva ut det i klartext.
    En hund har ingen förmåga att reflektera och hantera den stressfulla situation som en folkmassa utgör. Enligt mig är det djurplågeri att använda dessa och hästar i situationer dom inte kan förstå eller hantera.
    *ideas are bulletproof*
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.