Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Att bo i invandrartät förort.

sverker11 skrev 2010-06-25 14:42:41 följande:
    Nu har nog judarna fått utså mer än muslimerna om man tittar historiskt och det förekommer fortfarande en hel del antijudiska tankar. Att buddism och hindusm inte hånas är troligen för att de (fortfarande) är en ganska marginell företeelse i Sverige och att förespråkare för de religionerna inte utfärdat dödsdommar mot författare och konstnärer samt inte begått några riktigt spektakulära och tv-mässiga terrordåd.
    Och då är det OK att mosa på muslimer, för att de inte lidit lika mycket som judarna? Det är en milt sagt märklig tes. "Jo jag vet att du är mobbad, lilla Lasse, men din storebror har varit mobbad mer och värre, så du får nog stå ut ett tag till!" Eh?

Johodå, hinduer är väldigt duktiga på det där. De har bara inte haft skäl att vända det mot väst. Men mycket av det man anklagar muslimer för är lika sant (ibland mer) för hinduer. Buddister kan också supa kål rätt bra, men vi i väst har märkt av mycket litet av det hela.

Problemet är väl just att media fokuserar mycket på islam iom herr buskes lilla korstågslek för att säkra oljan. Och eftersom västvärlden skulle övertygas om att stödja det kriget måste först fienden demoniseras och erkännas som mobbingbara. Många nappade på det, tyvärr. Otroligt sorgligt att vi inte kommit längre än så.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-25 20:01:24 följande:
    Är det inte rimligt att anta att alla muslimer fördömmer Lars Vilks konst, med tanke på vad koranen säger? På vilket sätt är det rasistiskt?

Det var OK att häda, smäda och kasta skit på alla religioner, inklusive islam, innan Bush började kriga och det är fortfarande OK nästan överallt i västvärlden. Så bör det vara i ett sekulariserat samhälle. En religion är bara helig för dess utövare. Att islam är den religion som kritiseras mest i Sverige beror på musliminvandringen och att muslimer av olika anledningar drar till sig betydligt mer uppmärksamhet än t ex hinduer.
    Nej, det är inte rimligt. Lika rimligt som att anta att alla kristna hatar Elisabeth Ohlson Wallin efter vad som står i bibeln. Eller Jonas Gardell, för den delen. Eller Richard Dawkins. Det vill säga inte alls. Kristna är individer med olika värderingar och olika grader av dogmatism och känslighet. Varför skulle muslimer vara annorlunda?
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-25 20:07:23 följande:
    Faktum är att det är ganska många här i tråden som skriver att dom bor eller har bott i en invandrartät förort och inte trivs/trivdes på grund av alla problem. Är detta bara massiva överdrifter? Man kan inte bortse från att väldigt många upplever invandrartäta förorter som en dålig plats att bo på.

Tänk på att debatten om förorter omfattar betydligt mer än din förort, dina vänner och din uppväxt.
    Ja. Och den omfattar också mycket, mycket mer än Rosengård och Södertälje under korta perioder.
  • Dorian Ertymexx
    Mamma till två mirakel skrev 2010-06-25 21:20:26 följande:
    Det är inte bara invandrare som tänder eld på skolor å annat!
    Klaaart att det är! Svenskar skulle ALDRIG göra så! När vikingarna besökte städer runtom i Europa så var det deras invandrade medresenärer som rövade och brände, inte de svenska vikingarna! Under 30-åriga kriget var det finnarna som drog runt och härjade, de svenska kungarna försökte bara stoppa dem. Under almstriden så var det invandrare som djävlades, svenskarna var så laglydiga och snälla så. Och givetvis var skotten i Ådalen avfyrade av en libanes, inte av en svensk. Veeeet du väl! ;)
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-06-26 11:43:08 följande:

Nej. men det är betydligt vanligare att invandrarungdomar är ansvariga för upploppen som sker i förorterna.

Likaså så är det dessa ungdomar som kastar sten på räddningstjänsten. Min åkit att dom som försöker hindrar räddningstjänsten vid brand i hus skall gripas för morbrand oavsett om dom varit med och tänt på eller ej.

Och det har du bevis för?
  • Dorian Ertymexx
    Conrad skrev 2010-06-26 22:35:15 följande:
    Sådan statistik hade varit intressant men existerar naturligtvis inte. Att undvika obekväma fakta är det nutida svenska sättet att lösa problem; finns inte statisitk finns inte problemet.

"Brott bland svenskar och invandrare" (BRÅ) utkom 2005. Folkpartiets förre integratiosntalesman Mauricio Rojas skrev då att "Ämnet har ansetts vara tabu", "Sanningen är att det har varit mycket kontroversiellt att över huvud taget undersöka denna känsliga aspekt av vår verklighet."

Efter 2005 har vad jag vet inget publicerats.

Det är nog inte sannolikt att vi som tror att man kan dra slutsater av i vilka stadsdelar skolor bränns ner eller av krigsreportagen från förorterna blir omvända när identiteten hos de tre häktade i Rinkeby
    blir känd.
    Intressant logik. Så när det begås brott i förorten säger det något om vilka som begår brotten, men om man då påpekar att det begås flest brott i innerstan, ja, då är det ju inte innerstadsborna själva som begår brott, får jag höra. Heh, snacka om att vinkla allt för att göra en viss part skyldig va...
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-26 23:40:23 följande:
    Fast hur stor del av alla muslimer tycker att det är OK att avbilda Muhammed? Om det finns några är det väldigt synd att man aldrig ser dom i debatterna.
    Liten del. Men att man inte tycker att det är OK betyder inte att man nödvändigtvis blir sur eller mordisk av Lars Vilks bilder. Det finns nog få kristna som tycker att det är OK att framställa Jesus på samma vis heller. Men på samma sätt är det nog få som skulle börja skicka hatbrev och dödshot.

Eller menar du att Lars Vilks har mottaget nästan en miljard dödshot, på världens alla språk?
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-26 23:46:00 följande:
    Ja. Det är därför så många skriver att dom inte trivs i förorten. Hade det bara varit oroligt under korta perioder hade folk trivts betydligt bättre.
    Knappast. En del känner sig oroliga eftersom de "vet" hur det är, precis som du. Du skulle kanske inte känna dig trygg i förorten eftersom du "vet" hur det är: jag som VET hur det är är å andra sidan trygg.
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-27 03:42:36 följande:
    Dom liberala muslimerna som inte moraliserar över muhammedkarikatyrerna ser man tyvärr aldrig i debatterna.
    Nej. Och det beror på att a) de inte finns, b) de inte skriver eller c) de inte får något utrymme, eftersom det är "roligare"/mer lönsamt för medier att visa de bråkiga än de sansade?
  • Dorian Ertymexx
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-27 11:01:49 följande:
    Lars Vilks skulle ju iallafall inte kunna promenera genom Rinkeby med en namnskylt på bröstet utan att bli ihjälslagen, det kan man nog iallafall garantera.

Skaparen av Ecce Homo kan säkerligen gå tämligen oskadd på väckelsemöte hos Livets Ord i Uppsala dock.
    Fel och fel.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.