Inlägg från: jaghopparhögt |Visa alla inlägg
  • jaghopparhögt

Att bo i invandrartät förort.

Queenie70 skrev 2010-06-10 00:52:35 följande:
    Jag är gravallvarlig. Jag är trött på att acceptera att behöva leva i rädsla som kvinna för att män inte kan kontrollera sig (jo, jag vet att det finns en och annan bra man också, flera av mina vänner är faktiskt män)

Jag som kvinna skulle naturligtvis vara så enormt mycket tryggare om jag levde i ett homogent samhälle av kvinnor (oavsett härkomst), än om hälften av de jag delar gator med är män, även om alla råkar vara etniska svenskar.

Jag är trött på daltandet med dessa människor.
    Du får starta en tråd om det då.
  • jaghopparhögt
    LyckligtSlut skrev 2010-06-10 01:09:06 följande:
    Gjorde det och flyttade när en jag kände fick sätta livet till helt oprovocerat. Kunde inte vara ute efter kl 20-21 om jag var ensam, beroende på dag. Hade knarklangare i trappuppgången och folk sköt med automatvapen utanför vårt fönster. Ungefär 30 bilar brann under några månader, om jag minns rätt. En tjej fick ögat utsparkat efter gängvåldtäkt på torget. Vi hade bajs i trappuppgången. Föräldrar skickade sina barn att SLÅ min hund med tillhyggen, istället för att klappa som vanligt folk gör.

Mitt i allt detta låg ett dagis där jag och min sambo trott att våra ungar skulle gå på när vi skulle få barn, men hade inte vågat ha barn där.

Jag flyttade och skulle inte vilja bo där igen.

I det här området händer också rätt mycket dåligt (centralt), som t ex att studenter mitt på dagen häller cider på folk på spårvagnen och skriker Sieg Heil, men det är i alla fall ett undantag, inte regel, att något hemskt händer varje dag.
    Vilket område var det här?
  • jaghopparhögt
    LyckligtSlut skrev 2010-06-10 01:15:02 följande:
    Biskopsgården
    Aha, Göteborg verkar vara en av de våldsammaste städerna just nu. Malmö verkar ha väldigt många personrån men just Göteborg verkar toppa när det kommer till mord. Väldigt många som blivit dödade med kniv de senaste åren.
  • jaghopparhögt
    LyckligtSlut skrev 2010-06-10 01:23:22 följande:
    Ja, det är faktiskt ganska hemskt att se det förändras så fort och det känns som att ingen ens fattar varför! Det var INTE såhär när jag flyttade hit för 6 år sedan :( Gör mig ledsen.

Jag vill bara bort. Partille, Uddevalla eller nåt så man inte behöver oroa sig och barnen kanske skulle kunna leka på gården med grannungarna utan att man behöver vara lika på sin vakt. Blir istället att hon får sitta inne mer om man måste göra något hemma och inte kan vara ute hela tiden och vakta. Synd.

Securitas började vakta mycket mer i Biskopsgården just innan jag flyttade. Var jag ute sent med hunden så följde de mig till dörren och så. Jättesnällt men det ska ju inte behövas känner man ju.

Tror inte att det beror på invandring helt och hållet men det syns ju bäst i förorterna där folk har mindre pengar och trygghet. Hela Göteborg känns väldigt oroligt.
    Trist när staten förlorar våldsmonopol, tror tyvärr vi behöver en mycket tuffare polis för att slut på den gangsterkultur som sprider sig som en cancer i förorter över hela Sverige.
  • jaghopparhögt
    LyckligtSlut skrev 2010-06-10 01:44:45 följande:
    Väldigt många fler poliser iaf och tydliga lagar som ska följas utan diskussion om förmildrande omständigheter hela tiden, tycker jag...Det blir ju lugnare när de är där, poliserna.

Min bekant som blev mördad t ex, det gäng som mördade honom hotade mig också på spårvagnen för att jag inte lät honom klappa min hund när hunden blev rädd då han var mycket drogpåverkad och läste väl av att jag blev rädd. Han började slå på mig och sparka och kalla mig fitthora och hans kompisar höll honom tillbaka och ursäktade honom med att han tagit för mycket syra. Så var det ofta där. De ändrade ju sig inte efter tillsägelser och då gick det som det gick. De hade ju blivit gripna förr för störande och rånförsök/rån. En oskyldig fick sätta livet till för att det inte blir konsekvenser direkt. Det är så hemskt.
    Jo absolut, många klagar på Sveriges lagar och säger att de är för mesiga men jag tror de är rätt okej. Men problemet är att de inte följs, domstolarna ger för mycket rabatt pga ålder och andra saker och kravet för att släppas efter 2/3 måste skärpas. Sverige måste även bli mycket bättre på att ta hand om brottsoffren. Se till att kräva in skadestånden som de dömer ut.
    Och framför allt en mycket tuffare polis som kan plocka in folk lättare och som inte ska behöva vara rädda för att få anmälningar av olika slag på sig.
    Till sist många fler poliser utomhus, finns områden bör nog t om ha poliser utomhus hela tiden.

Jag tror inte problemet handlar så mycket om invandring och inte heller om utförskap, problemet är snarare att det är tufft och ger status att vara kriminell om man växer upp i förorten. Kriminella är för många ungdomar synonymt med mycket pengar, fina tjejer, dyra kläder och bilar, folk är rädda för en och man kan gå runt som en kung. Den här bilden måste bort.
  • jaghopparhögt
    LyckligtSlut skrev 2010-06-10 02:34:32 följande:
    Ja, skräckexempel på det har vi t ex bra i Cocaine Cowboys 2 där en kille berättar om fördelarna med att vara knarklangare framför låglönearbetare i hans förortsområde.

Viss skillnad på att jobba 2 timmar om dagen och komma hem med 5000 dollar varje dag än att jobba för 8 dollar i timmen tolvtimmarspass med restid till arbetet på 2 h... Behövs inte mycket insikt för att inse fördelarna där i att gå den "breda vägen".

" target="_blank">

Bra dokumentär för övrigt, men mer MTVad än ettan. Ungarna kollar nog på den också och fantiserar om hur cooola de ska bli...
    Det ser säkert lyxigt ut men ingen blir rik genom sånt där. Vilket jag tror den nuvarande gangstergenerationen inte riktigt fattat. Tyvärr tror jag detta leder till att vikommer ha sjukt många missbrukare om 10-15år när de här ungdomarna har misslyckats med sin kriminella karriär. För det är dit de leder, missbruk eller döden. De som blir rika genom kriminalitet är lätträknande.
  • jaghopparhögt
    silvergirl skrev 2010-06-10 02:47:39 följande:
    För mig handlar det inte om invandrare utan om stökiga typer, rätt och slätt. Har bott i områden där nästan alla lägenheter varit social-bostäder. Brötigast var de svensk-finska alkoholistgubbar och narkomanerna. Det fanns några äldre barn med utländsk bakgrund också som gick och drog ofta ute och gjorde en massa bus.
    Tyckte synd om dom stackars invandrarbarnfamiljer som inte hade råd att komma därifrån. Själv var jag bara en fattig student och hade iaf inga barn att oroa mig för. Det var rena ghettot. När jag blev gravid flyttade jag. Då hade skitungarna börjat slänga raketer i trappuppgångarna, tom i brevlådorna.. Vem hade velat ha en raket i hallen med en bebis som kryper runt?
    Du ska vara glad att de bara slängde in dem i trappen.När jag bodde i Stockholm för ett par år sen så ansträngde de sig allt de kunde för att träffa folk med raketer. Inte ovanligt att de kastade smällare på folk också. En granne till mig då, tjej på ca 16 år, fick en raket rakt i bakhuvudet men som tur var så blev det inga allvarligare skador.
  • jaghopparhögt
    071001 skrev 2010-06-10 14:15:42 följande:
    Avium, det är helt galet det du skriver i ditt inlägg, att det var så för dig menar jag!
    Så är det för många som bor i förorten, rasismen mellan alla olika folkgrupper är väldigt stor där.
  • jaghopparhögt
    071001 skrev 2010-06-10 14:23:41 följande:
    jaghopparhögt, jag har bott många år i förorten men inte blivit kallad för svennehora (vad jag vet), men det var på 90-talet. Tiderna förändras.
    Du kan inte ens jämföra stockholms förorterna på 90-talet med hur de är nu.
  • jaghopparhögt
    Lilysmamma skrev 2010-06-10 14:41:45 följande:
    Visst var det så. Verkligen inte något jag är ensam om att upplevt tyvärr.
    jaghopparhögt skrev 2010-06-10 14:29:29 följande:
    Du kan inte ens jämföra stockholms förorterna på 90-talet med hur de är nu.
    Det här var mitten av 90-talet. Började nånstans då känns det som. Jag var riktigt antirasistisk på högstadiet. Men sakta men säkert ändrades ens inställning när man själv och vänner blev utsatta för mer och mer skit från invandrare. Skällsord, rån, misshandel, utfall.

I låg och mellanstadiet tänkte man inget negativt om det gick en invandrare i klassen. Snarare tvärt om. Man ville veta mer, få dom att känna sig välkomna, tyckte det var roligt. Berömde svenskan dom lärt sig under så kort tid. Osv. Men nånstans på vägen ändrades det. Fördärvligt att det blivit som det blivit.
    Fast antirasistisk är man väl alltid, det är väl bara det att man måste konstatera att rasismen har ökat rejält, och då kanske inte från det håll man vanligtvis pratar om.
  • jaghopparhögt
    Lilysmamma skrev 2010-06-10 15:01:39 följande:
    Självklart är rasism inte ok, från nått håll. Håller med dig om att det är viktigt att inte blunda för att svenskar utsätts för det mer och mer.

Sen stör det mig så oroligt att man inte ens får säga piiip om invandrare utan att stämplas som rasist. Trött på det. Dags att se sanningen i vitögat.
    Fast det är inte bara rasism mot svenskar, jag tycker det är rasism i princip mot alla folkgrupper. Alla verkar hata alla.
  • jaghopparhögt
    Lilysmamma skrev 2010-06-10 15:12:43 följande:
    jaghopparhögt skrev 2010-06-10 15:05:15 följande:
    Fast det är inte bara rasism mot svenskar, jag tycker det är rasism i princip mot alla folkgrupper. Alla verkar hata alla.
    Ja kanske är så. Men det är blivit så PK att prata om rasism mot invandrare men det nämns aldrig att det sker åt andra håller också.
    När jag bodde i ett miljonprogram utanför Uppsala för några år sedan så bodde jag i ett ganska okej hus där det bodde mest araber. Kände några som var trevliga men visst fanns det även de som jag visste ogillade mig för att jag var svensk, men när det flyttade in en afrikansk familj så blev det helt sjukt. Aldrig sett så öppen rasism och ett sådant rent hat tidigare. Till och med mot barnen. Jag förstår att det är mycket våld i förorterna nu när det bevisligen finns ett sådant hat mot andra folkgrupper.
  • jaghopparhögt
    ViceGuy skrev 2010-06-10 16:27:49 följande:
    Tycker det har blivit bättre. De förhastade rasist-anklagelserna har blivit färre och det är en betydligt öppnare debatt nu än vad det var för typ 5 år sen. Detta ska ändå PK-maffian ha en eloge för. Tror det beror på att folk börjar tänka lite utanför den bubbla som massmedia och staten byggt upp runtomkring oss. Även om vi fortfarande är långt ifrån en öppen diskussion om känsliga ämnen som t.ex invandring, så kommer vi sakta men säkert dit, en sann demokrati med andra ord.

Jag är också övertygad om att partier som SD inte hade fått fotfäste om vi hade haft en öppen och logisk dialog om detta från början. Hade riksdagspartierna anpassat sin politik efter folkets vilja, istället för att folket ska anpassa sin vilja efter deras politik, så hade jag varit den stoltaste svensken i universum.

Detsamma gäller andra kontroversiella ämnen som drog-politik, prostitution, dödshjälp osv. PK-eliten skrattar lite lätt åt förslag som inte passar in i deras världsbild, och avfärdar dom som gulliga, verklighetsfrånvända idealist-tankar.

Vi skulle behöva en tidning som inte styrs av vinstintressen eller av statliga intressen. Vars enda uppgift är att leverera riktiga, objektiva, ovinklade nyheter. Sen får gärna Aftonbladet&company fortsätta köra sitt hjärntvätts-race.
    Tyvärr så beror nog förändringen på att det har börjat koka så hårt att fler och fler får hett vatten på sig och börjat se saker som de faktiskt inte reflekterade över tidigare.
    Jag hoppas verkligen på en förändring snart. För även om folk går och oroar sig för SD så är det ingenting av mot det som kan komma att röstas in om 15-20 år om utvecklingen får fortsätta så här. Och vilka krafter som skulle få fäste i samhället om välfärden går i konkurs vågar jag knappt tänka på. Missförstå mig inte nu, jag är väldigt liberal och är egentligen emot välfärdssamhället men att det försvinner över en natt gynnar verkligen inte någon.
  • jaghopparhögt
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 18:28:39 följande:
    J
    Det ironiska är, att de enda gånger jag verkligen reagerar, är när främlingsfientligheten ligger tjock i trådarna, som det gjort i denna tråd i flera sidor och då är jag ofta en av ett fåtal som ens reagerar.
    Främlingsfientligheten har ju knappast legat tjock, enda har ju varit att några debattörer oroar sig för den ökade rasism mot svenskar.
  • jaghopparhögt
    Stargirl skrev 2010-06-10 18:53:06 följande:

Jag skulle inte vilja bo i ett invandrartätt område. Inte pga invandrarna utan för att dessa områden har så stora sociala problem. Ja hönan eller ägget....vad kom först. Jag tycker att det inte är ok att skapa sådana områden från politiskt håll då det blir så segregerat.

Fast vad är alternativet då? Det är ju i såna områden hyresrätterna finns.
  • jaghopparhögt
    Nifelheim skrev 2010-06-10 18:58:57 följande:
    Bor i ett väldigt invandrartätt område (inte förort dock) och hatar varje dag vi bor här.
    Varför?
  • jaghopparhögt
    Stargirl skrev 2010-06-10 19:03:48 följande:
    Ja nu är det svårt att börja ändra på invanda mönster. Men politikerna skapade dessa "getton" då de medvetet byggde miljonprogrammen och slussade alla invandrare dit....

Det är enkelt. Alla kommuner och fastighetsägare måste medla en viss % av sina hyresrätter till en statlig instans.
    Instansen slussar ut nykomna invandrare till dessa hyresrätter och försöker städa upp miljonprogrammen. Dessa hyresrätter kan alltså ligga överallt, även i områden som är intressanta för "svenskar" som innerstan osv.
    ¨
    Fastighetsägarna måste stambyta och renovera miljonprogramsområdena och se till att även andra kan bli intresserade av att bo i dem. Det kommer att ta tid men om ca 10-20 år kanske miljonprogrammen är eftertraktade hyresrätter med familjevänliga områden
    Fast varför ska man skicka invandrare till kommuner där arbetsmarknaden är död? Och hur ska man förhindra att de själva flyttar till förorter sen?
    Sen har du v'äldigt mycket tvång i ditt resonemang, jag tror inte privata fastighetsbolag är såsugna på att ge upp kontrollen av en del av sina lägenheter. De kommer ju bara leda till att mindre och mindre företag kommer intressera sig för att hyra ut lägenheter och då kommer det inte byggas nytt. Vilket redan idag är ett stort problem eftersom det inte riktigt lönar sig att bygga nya hyresrätter och hyra ut.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.