Inlägg från: Finis |Visa alla inlägg
  • Finis

Att bo i invandrartät förort.

ViceGuy skrev 2010-06-10 15:48:28 följande:
    Klassikern.

Dessa snubbar än ändå ovanligt lugna och sansade tycker jag. Blev ju inte ens bråk :)

Har fått en skalle över näsan för att jag drog undan min tjej från en tafsande kurd medan hans polare stod i bakgrunden och gjorde nå slags orch-krigs läten. Det slutade där dock eftersom en vakt på nattklubben hade sett händelsen. De hänvisades vänligt med bestämt ut och nästa vecka var de inne på samma ställe och körde vidare.
    enlitenbitkaka skrev 2010-06-10 15:55:52 följande:
    Om man har tur så blir de livrädda för hunden. Har man otur så är de aggressiva mot den.... När jag bodde i ett av Karlstads mest invandrartäta blev vi jagade av ett ungt invandrargäng som kastade saker efter min hund och skrev att de skulle "döda den äckliga hundjäveln"...
    Usch, det är obehagligt rent ut sagt! Man ska fan inte behöva gå runt och vara rädd. Om vi inte passar oss ser Sverige snart ut som ghetton i USA med skottlossningar och skit var dag.

Nä, får bli att övertala gubben att flytta ut på "landet" snart.
    Vecka 22
  • Finis
    Joppis skrev 2010-06-10 15:50:10 följande:
    Man ska ha hund... Det brukar skingra fort när det blir stökigt Så är det både privat och i tjänst med hundarna...
    Många har ju hund själv. Kamphundar ofta... Iaf i Sthlm.
    Vecka 22
  • Finis
    Joppis skrev 2010-06-10 16:00:53 följande:
    Klart att det är sant... Så där ser verkligheten ut. Alltför många inser det inte dock..eller så försvarar dom det. Eller skyller allt på samhället.
    Snart blir vi nog anklagade för att vara rasister.
    Vecka 22
  • Finis
    Joppis skrev 2010-06-10 15:59:40 följande:
    Det har hänt ett par gånger att just invandrare har kommenterat och spottat efter mig när jag kommit med hundarna. Men jag vet vilka knappar jag ska trycka på och då brukar det plötsligt bli bråttom i benen på dom
    Fy fan. Jag har en feg liten golden, hon skrämmer inte så många hon .
    Vecka 22
  • Finis
    Joppis skrev 2010-06-10 16:03:45 följande:
    Det har jag redan blivit här... många gånger.
    Ok, inte jag. Hoppas folk förstår vad man menar istället för att direkt kläcka ur sig: rasist!

Det måste bli dags att man kan prata öppet om problemen som finns.
    Vecka 22
  • Finis
    Stinky skrev 2010-06-10 16:26:51 följande:
    Oerhört bra skrivet! Jag väntar med spänning på svaret till det här inlägget. Än har inget dykt upp. Kan det bero på att det är så oerhört jobbigt att svara på dessa frågor för det är så mycket enklare att skylla på elaka svenskar och segregationen?
    Tack för komplimangen! Dock inte fått några mothugg heller, kanske för att alla vet att det jag skriver är sant...tyvärr.
    Vecka 22
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 17:58:59 följande:
    Det är mycket tal om invandrare och hur fel de gör, hela tiden, i allt. Påstår man att allt inte är invandrares fel blir man ofta nermosad ganska snabbt, men givetvis har svenskarna en roll i det hela och jag förstår inte varför den skulle vara obehagligare att se, än den roll ni dag ut och in i trådarna, ger invandrare.
    Det enda felet som jag egentligen tycker är svenskarnas, är att mycket av det Sverige och svenskar gör, direkt underblåser rasism.

"Det var mycket folk på Vivallabadet den dagen, varför också bevisläget blev gott. Många hörde: ”Jävla zigenardjävlar”, ”Jag skall knulla alla zigenare”, en del hörde även ”horor, horungar, slödder och tattare”. Åklagaren hävdade att då allt detta ropades till romer borde gaphalsen straffas för hets mot folkgrupp. Men han övertygade inte tingsrätten i Örebro, som friade: ”Kan inte anses nedsättande för den romska gruppens anseende.”

Denna dom upprörde Sverigedemokraterna, som menade att om den åtalade inte hetat Habibi utan Svensson hade hon säkert blivit fälld.

En del tyder på att Sverigedemokraterna kan ha rätt. Gäller det ordinär brottslighet kan invandrare knappast räkna med mildare behandling, snarare tvärtom. Men när det kommer till hatiskt tal verkar invandrarskapet förmildrande. Till exempel kommer incidenten vid badet inte med i statistiken över anmälda hatbrott, av det skälet att gaphalsen hette Habibi.

Enligt Brottsförebyggande rådets sätt att räkna är det alltså inte hatbrott om en invandrare hetsar mot romer eller svarta. Hatbrott blir det först när en svensk gör det. Det skall sägas att man på Brå ogillar denna regel, men tvingas följa instruktioner från Säpo. Som tydligen tar för givet att en hatisk invandrare utgör mindre risk än en svensk.

Själv undrar jag förstås hur Brå bär sig åt för att urskilja de riktiga svenskarna. Det är besvärligt, får jag höra, ”i anmälan finns sällan uppgifter om var någon är född. Så vi går på namnet”."

www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/vilse-i-man...
    (I väntan på Sverige är f.ö en artikelserie som alla bör läsa)

Rasism många möts av som svarta, är inte sällan från andra invandrare och inte nödvändigtvis från svenskar, det är ungefär 50/50 där.
    Att rasism finns hos invandrargrupper är helt klart!
    Jag har personligen väldigt svårt för judehatet hos många muslimer i Sverige (och utomlands), jag har väldigt svårt för hat mellan folkgrupper överhuvudtaget!
    Tycker det är så sjukt onödigt.

Det har blivit uppenbart att även om jag ser problemen, så håller jag sällan med om de lösningar som presenteras av många på FL.
    Man vill stirra sig blind på problemen, inte se det positiva, och skita totalt i hur vi ska alla, tillsammans, jobba för ett bättre samhälle.
    För det första måste vi ju förstå orsaken till problemen och inte fortsätta att klaga och klaga och klaga. Hur ska vi kunna lösa något alls om det enda vi är intresserade av är att peka ut en massa problem?
    Mer och större krav bör ställas, på alla, inte bara på invandrare, utan också på svenskar.
    Diskriminering på arbetsplatser och liknande är väldigt vanligt förekommande och vi måste, MÅSTE hitta en balansgång mellan "alla invandrare är offer" och "ut med packet". Det finns en gyllene medelväg!
    Våga prata och agera med och kring invandrare på samma sätt som ni gör med svenskar, många tar på sig antingen silkesvantar, eller stridyxan när de kommunicerar med en invandrare, varför är det så?

Vi skulle komma en bra bit på vägen om vi började behandla alla lika. 

"...Jag höll på att glömma Kista, där en del tjänstemän ville ta ned flaggan från kommunalhuset, på det att invandrarna på Järvafältet skulle känna sig mer hemma. Till all lycka råkade kommundirektören vara en japansk-italiensk-spansk indian. Luis Abascal hette han, från Uruguay var han, ”nu är vi i Sverige”, grymtade han och flaggan blev kvar.

Visst lever vi i intressanta tider. För rektorerna i Råneå och Klagshamn är blågult något suspekt, för Abascal är flaggan en samlande symbol. Därmed också sagt att vimsigheterna ovan, som driver allt fler ilskna medborgare i armarna på SD, samtidigt vittnar om klen inlevelse med de människor vars jämställdhet man påstår sig värna. Det är fantombilden av invandraren som de söker behaga. Eller är det kanske bara självbilden.

Sigtuna kommun tror sig gå i spetsen för det multikulturella samhället. Där gäller allmänt skollov på den ortodoxa långfredan, kurdisk-persiska nyåret noruz samt id al-fitr, slutfesten för ramadan. Inkluderande så det står härliga till. Det är bara det att för fru Cherine är det nog föga bekymmer att Kers­tin och Kalle går i skolan medan hon och familjen firar nyår. Hennes problem är att lära sig svenska. Var kan hon få upplysning? Ingenstans. Sigtuna är en av de få kommuner där all information, också den om kurser ”för dig som behöver lära dig svenska från grunden”, endast ges på det språket."

Detta om något underblåser rasism och främlingsfientlighet.

Självklart har du rätt i att vi alla måste hjälpas åt för ett bättre samhälle. Tyvärr är det ju så att det är politikerna som drar i trådarna och så länge dom väljer att inte se sanningen i vitögat finns det inte så mycket vi kan göra. Jag tänker inte flytta till tex Rinkeby och ställa mig på torget och ta alla i hand och sjunga "We shall overcome".

Invandrare bär inte ansvaret för all skit i samhället, och jag kan känna att det inte riktigt vad var denna tråd handlade om. Utan att det i dessa områden är det jävligt stökigt. Det bor en majoritet av invandrare där, därför anser inte jag att man kan tolka den statistiken på något annat sätt. Inställningen till Sverige, svenskar och lik väl andra folkgrupper är inte acceptabel. Någonstans har nått gått fel när man anser att det är ok att tutta eld på skolbyggnader och polisstationer. Vad är nästa steg? Sjukhus? Dagis? 

Detta handlar inte om en debatt om vem som är dum, invandrare eller svenskar. Det handlar om att i dessa områden pågår det jävligt mycket skit och såväl svenskar som andra invandrare drar sig därifrån. Varför?

Du tar hela denna diskussion på fel sätt. Vi har många här upplevt skit, bla jag som kallats svennehora och svennefitta. (Jag har dessutom mörkt hår). Bara för att du lyckats undvika det betyder det inte att det inte existerar. Vi kan knappast blunda för allt som inte hänt oss själva. Kolla bara in klippet med "skogsturken". Dom kallar honom för svennejävel och hotar med stryk. Hur skulle det vara om alla gick omkring och kallade folk för judejävel, turkfitta, etiopierhora??
    Vecka 22
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 19:41:58 följande:
    Jag håller faktiskt inte med om man får en rasiststämpel så fort man kritiserar invandrare, du säger att du upplever det så, jag gör det inte.

Du säger att problemen i förorten beror på befolkningen som bor där, jag tror det handlar om ett missnöje som de flesta av oss inte kan se, något jag berörde i ett tidigare inlägg.
    Visst, det finns ett välfärdssystem (som Roze just sa gör oss lata, vilket jag håller med om), men det är riktigt svårt att som icke svensk hitta sin plats i samhället, den diskriminering som många invandrare upplever syns inte utåt sett, man skriker inte efter dem på gatan, men man sätter sig inte bredvid dem på bussen, man tittar lite snett, man gör det svårare för dem på arbetsmarknaden och den svenska kulturen har en väldigt stark känsla av att göra rätt för sig, att klara sig själv, att inte vara en belastning.
    Ja, invandrare som kommer till Sverige får hjälp, lägenhet, bidrag. Men that's it!
    Sedan sitter de där...med en växande misstänksamhet mot det svenska samhället och alla "konstiga människor", man dras till de egna, för där kan man leva lite som man gjorde i hemlandet, utan att känna sig utanför.
    Men man får aldrig ett bra grepp om hur Sverige fungerar.
    Man går på SFI, där klasserna består av analfabeter, akademiker och våldtäktoffer på Valium, där alla förväntas lära sig svenska, typ lika snabbt, med ständigt nya elever.
    Man kanske alltid arbetat, de flesta invandrare som kommer hit har aldrig varit arbetslösa tidigare, detta om något, bidrar till ett enormt missnöje.

Nej - man förstår inte alltid hur det nya landet funkar, speciellt inte de äldre. Jag tänker bara på min ursvenska pappa, hur extremt svårt han skulle ha det att t ex emigrera till, ja säg Japan, han skulle sätta sig på tvären direkt.
    Men undersökningar visar, att för varje generation, minskar brottsligheten (denna statistik finns hos BRÅ), ökar utbildningen och man blir mer och mer integrerad.

Froskning visar också, att man tenderar att knyta an till sin kultur och religion ÄNNU mer i det nya landet, än i hemlandet. Kan ju dra en parallell om utlandssvenskar som öppnar butiker med filmjölk och knäckebröd (fast de aldrig riktigt gillat det).

Till viss del kanske man också blir bortskämd.
    Man märker att Sverige inte ställer så mycket krav, det går att göra lite som man vill, så man gör det, för man är missnöjd, arbetslös, känner sig utanför och kan aldrig riktigt bli svensk...om man nu ens vill det.

Att saker utvecklas till så hemska saker som i Rinkeby nu senast, måste man givetvis ta tag i, förstå och motverka.

Och som sagt, det du säger om rasism, pratar jag lite om i ett av mina inlägg...ska kolla numret, läs det gärna och kommentera.
    Det är intressant det du skriver, har nog aldrig sett det på det sättet. Kanske kan känna dock att det är liiiite det här "synd om-syndromet" här också. Men självklart skulle jag också söka mig till andra svenskar om jag tvingades flytta från Sverige, däremot skulle jag INTE tända eld på skolor om jag var missnöjd med något. Då skulle jag nog hellre flytta därifrån, även om det inte gick att flytta hem. Det finns ingenting som kan ursäkta sånt beteende, vad du än säger.

Jag känner fortfarande inte att jag fått någon förklaring till varför den yngre generationen beter sig såhär. Vad dom tror ger dom rätten.
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 19:45:44 följande:
    Jag frågar av ren nyfikenhet, varför är gängen inte lockande att gå förbi, vad ska hända?
    Bokar man inte tvätttid? Varför är ni där samtidigt? Ber du dem flytta på sig?
    Här hade vi problem med crossar och moppar på innergårdarna, klagade och har numer ett förbud!
    Som respekteras för det mesta, gör det inte det skriker man på dem.
    Förstår att du frågade av ren nyfikenhet, men det är faktiskt väldigt naivt av dig att tro att det skulle fungera att klaga, sätta förbud eller försöka prata och be dom flytta på sig. Och ja, skit kan hända om man går förbi såna gäng. Inget snack om saken. Tycker dom att man kollar snett eller inte gör "rätt" blir det lätt skällsord och bråk. Har svårt att förstå hur du aldrig kan råkat ut för något. På stan? På tunnelbanan? Fan jag känner ingen som inte blivit förföljd, rånad, kallad skällsord, misshandlad osv.
    Vecka 22
  • Finis
    Stinky skrev 2010-06-10 19:53:54 följande:
    Jag håller inte riktigt med dig där. Många invandrare kommer in på arbetsmarknaden. Det är knappast så att alla invandrare är utfrysta av det svenska samhället, som du försöker påskina. Men tålamodet har börjat tryta när inget passar herrskapet, så att säga. Därför har missnöjet börjat gro allt starkare hos svenskarna. Det visar sig rätt tydligt i hur stora SD blivit. Jag tror inte det egentligen handlar om att folk är rasister - det handlar om missnöje. Det handlar om att svenskarna är jävligt trötta på att invandringen får kosta, men inte skola och omsorg. Att sedan invandrarungdomar tar sig ton och beter sig som apor, gör det knappast bättre heller.

Hur kan man begära att svenskar ska visa förståelse och respekt, när de permanenta "gästerna" inte gör det mot svenskarna?
    Som sagt, hönan och ägget. Men efter att ha sett med egna ögon hur bra invandrare bemöttes för 15 år sedan när JAG var ung så tror jag faktiskt att svenskarna spelar en mindre roll i det. Jag har sett hur det gått från att alla är glada i grupp till att man kallas svennehora och så småningom fått lära sig att titta ner i marken för man kan bli misshandlad om nån ansåg att man tittade snett på deras skor.

Förstår också att SD fått anhängare då dom som sagt är det enda parti som vågat ta upp problemet utifrån hur det ser ut på riktigt. Sen kan man ju diskutera vissa tillvägagångssätt osv. Men jag är faktiskt inte så insatt. Men en sak i deras politik håller jag iaf med om och det är att vi ska ordna upp ordentligt "hemma" innan vi börjar ta emot gäster.
    Vecka 22
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-10 20:11:27 följande:
    Nej jag tycker inte synd om, jag söker förklaringar (inte ursäkter) utan förklaringar.
    Majoriteten av den yngre generationen bränner ju inte skolor eller kallar tjejer för svennehoror, det är en minoritet. Ett problem, absolut, men frågeställningen "Jag känner fortfarande inte att jag fått någon förklaring till varför den yngre generationen beter sig såhär. Vad dom tror ger dom rätten." tycker jag känns orättvis.

Ja nu bor jag ju som sagt i ett invandrare där svenskar är en klar minsoritet och kan faktiskt inte gå till bussen eller affären utan att passera ett gäng invandrarkillar, jag förstår uppriktigt inte varför jag skulle vara rädd.
    Nej, jag har aldrig råkat ut för något och jag tycker sbnarare att det känns konstigt att ALLA du känner blivit förföljda, misshandlade, rånade eller kallade skällsord.
    Jag måste fråga dig VAR du bor?
    Vecka 22
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.