Inlägg från: ko med träd |Visa alla inlägg
  • ko med träd

Att bo i invandrartät förort.

Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 10:05:32 följande:
    Det första stycket är rena fördomar och inget annat. Att anta att en miljard människor tycker exakt likadant bara för att de delar religion är naivt i bästa fall, rasistiskt i värsta fall.

Du har missat att herr Bush gick ut i "korståg" mot islam? Att det blev OK att smäda, häda och kasta skit på islam på sätt som aldrig hade varit OK att göra mot, säg, buddism, hinduism eller judendom? Att många har rackat ned på islam helt enkelt därför att man nu "får" göra det? Helt utan objektiv syn på religionen och dess utövare?
    Är det inte rimligt att anta att alla muslimer fördömmer Lars Vilks konst, med tanke på vad koranen säger? På vilket sätt är det rasistiskt?

Det var OK att häda, smäda och kasta skit på alla religioner, inklusive islam, innan Bush började kriga och det är fortfarande OK nästan överallt i västvärlden. Så bör det vara i ett sekulariserat samhälle. En religion är bara helig för dess utövare. Att islam är den religion som kritiseras mest i Sverige beror på musliminvandringen och att muslimer av olika anledningar drar till sig betydligt mer uppmärksamhet än t ex hinduer.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 10:10:00 följande:
    Oh please! Om det bara varit jag hade jag funderat på det, men jag är inte ensam om det. Och jag har bott på andra håll ca ett halvår när jag studerade. Och jag har vänner, flickvänner och andra som också är här titt som tätt som trivs här.

Och ja, folk överdriver och snackar skit. När jag gick på Tensta Gymnasium så hörde jag ofta folk som tyckte synd om mig, som trodde på sina kompisars bryllingars farbröders exhustrurs barnbarns berättelser om folk som fick spö mitt på ljusa dagen precis utanför skolan. Well, det hände aldrig under mina tre då jag pluggade där, och inte heller under de år jag jobbade och spelade teater i området. Jag säger inte att det är ett problemfritt område, men det ÄR massivt överdrivet av både slaskpressen och utav de som har ett intresse i att smutskasta allt som har med invandrare att göra. Det är ett faktum.
    Faktum är att det är ganska många här i tråden som skriver att dom bor eller har bott i en invandrartät förort och inte trivs/trivdes på grund av alla problem. Är detta bara massiva överdrifter? Man kan inte bortse från att väldigt många upplever invandrartäta förorter som en dålig plats att bo på.

Tänk på att debatten om förorter omfattar betydligt mer än din förort, dina vänner och din uppväxt.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 21:17:56 följande:
    Nej, det är inte rimligt. Lika rimligt som att anta att alla kristna hatar Elisabeth Ohlson Wallin efter vad som står i bibeln. Eller Jonas Gardell, för den delen. Eller Richard Dawkins. Det vill säga inte alls. Kristna är individer med olika värderingar och olika grader av dogmatism och känslighet. Varför skulle muslimer vara annorlunda?
    Fast hur stor del av alla muslimer tycker att det är OK att avbilda Muhammed? Om det finns några är det väldigt synd att man aldrig ser dom i debatterna.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-25 21:18:49 följande:
    Ja. Och den omfattar också mycket, mycket mer än Rosengård och Södertälje under korta perioder.
    Ja. Det är därför så många skriver att dom inte trivs i förorten. Hade det bara varit oroligt under korta perioder hade folk trivts betydligt bättre.
  • ko med träd
    enny signatur skrev 2010-06-26 22:41:04 följande:
    svenska kyrkans som sådan ja men det är ett förbund.

och nej muslimer som helhet bemöter inte med hat, och påpekar att deras regler ska gälla, nub landar du kort. 
    Dom liberala muslimerna som inte moraliserar över muhammedkarikatyrerna ser man tyvärr aldrig i debatterna.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-27 06:58:59 följande:
    Liten del. Men att man inte tycker att det är OK betyder inte att man nödvändigtvis blir sur eller mordisk av Lars Vilks bilder. Det finns nog få kristna som tycker att det är OK att framställa Jesus på samma vis heller. Men på samma sätt är det nog få som skulle börja skicka hatbrev och dödshot.

Eller menar du att Lars Vilks har mottaget nästan en miljard dödshot, på världens alla språk?
    Han får inte dödshot från alla muslimer, men större delen av muslimerna borde rimligtvis fördömma hans konstnärliga handlingar eftersom dom bryter mot en, för muslimer, väldigt viktig regel.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-27 07:00:37 följande:
    Knappast. En del känner sig oroliga eftersom de "vet" hur det är, precis som du. Du skulle kanske inte känna dig trygg i förorten eftersom du "vet" hur det är: jag som VET hur det är är å andra sidan trygg.
    Jag har personliga erfarenheter av förorten så jag VET i allra högsta grad hur det kan vara. Ser dock inte mina upplevelser som den absoluta sanningen om förorten, utan föredrar att också lyssna på hur andra upplever situationen och på så sätt skaffa mig en mer nyanserad bild av förortslivet. Enstaka reflektioner om livet i förorten säger inte så mycket eftersom folk uppfattar saker och ting väldigt olika.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-27 07:01:53 följande:
    Nej. Och det beror på att a) de inte finns, b) de inte skriver eller c) de inte får något utrymme, eftersom det är "roligare"/mer lönsamt för medier att visa de bråkiga än de sansade?
    Etablerade medier har nog inget emot att en liberal muslim kommer in och nyanserar debatten. Dessutom finns det utrymme för alla i debatten som pågår utanför etablerade medier, så alternativ a och b låter mest troliga.
  • ko med träd
    enny signatur skrev 2010-06-28 06:07:30 följande:
    Fast hur den tolkas i andras ageranden är en annan sak än de troendes. 
    Vad är problemet med att de fördömer handlingen?
    Att dom bara fördömmer handlingen är inget stort problem, men det signalerar intolerans.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-28 12:19:17 följande:
    Du menar precis likadant som med kristendomen? Att häda är en av de stora no-nos i kristendomen, remember?
    Poängen var att muslimer borde fördömma Lars Vilks konstnärliga handlingar. Var kommer kristendomen in i bilden?
  • ko med träd
    enny signatur skrev 2010-06-28 20:54:47 följande:
    Är det alltid ett tecken på intolerans?
    Jag fördömer inte saker just däremot så kan jag tycka mig behöva/vilja visa att jag inte håller med om att det är positivt, är det samma sak?
    Fördömande är inte alltid lika med intolerans, men fördömande av konst är definitivt ett tecken på en sorts intolerans.
  • ko med träd
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-30 21:27:22 följande:
    Så om jag hissar en svensk flagga med en bajskorv på så kommer jag alltså bara få vänliga klappar på ryggen? För att det är konst?
    Ingen aning. Hissa din flagga, se hur folk reagerar och jämför reaktionerna med hur folk reagerade mot Lars Vilks konst.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.