Inlägg från: Gung Ho |Visa alla inlägg
  • Gung Ho

Att bo i invandrartät förort.

Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 13:29:57 följande:
    Nej, vanliga hustrumisshandelsfall är så vanliga att de knappt genererar någon notis ens. Sorgligt nog.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
    Det kan jag hålla med om. Det är dock inte relevant i denna debatt som den utformat sig. Problemet med vanlig hustrumisshandel är just det att den är 'vanlig', inte etniskt betingad.
  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-24 13:43:47 följande:
    Våld är aldrig etniskt betingad, utan psykologiskt. Svenska män slår inte för att de är svenskar. Samma sak gäller för araber, afrikaner, östeuropéer och alla andra.
    Det stämmer absolut inte. Våld, liksom många andra beteenden är bla etniskt betingade.
  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-27 17:34:07 följande:
    Att Lars Vilks "garanterat" skulle bli ihjälslagen. Han skulle sannolikt få massivt med skäll, kanske ett par tomater på sig, men ingen skulle slå ihjäl honom. Och att Elisabeth Ohlson Wallin skulle få ett snällt mottagande bland extremkristna; yeah, right. Kanske i Svenska Kyrkan eller en del mindre hårdnackade församlingar, men bland extrema kristna skulle hon få höra ett och annat. Och kanske också få tomater på sig, vad vet jag.
    Hmm, om han blir fysiskt attackerad inne på Uppsala Universitet och man sedan försöker elda upp hans hus (och honom?) så kan man nog inte bara förvänta sig tomater. När pöbeln väl kommer igång så är nog livet i stor fara.. Rinkeby skulle han kanske överleva, men knappast Rosengård med tidigare aktiviteter i minne.

De som gick till handgripligheter mot Ecce Homo var väl 'hårdnackade' syrianer om jag inte missminner mig? Livets ord höll förbön mot mötet, men inget ytterliggare (kanske ngt flygblad). Tror inte hotbilden är jämförbar.
  • Gung Ho
    ko med träd skrev 2010-06-28 01:41:24 följande:
    Han får inte dödshot från alla muslimer, men större delen av muslimerna borde rimligtvis fördömma hans konstnärliga handlingar eftersom dom bryter mot en, för muslimer, väldigt viktig regel.
    Men fördöma är inte detsamma som att agera fysiskt..

Omöjligt att 'veta' men skulle vara intressant att se om fler muslimer uppmanar/ursäktar fysiskt agerande jämfört med kristna ang Ecce Homo.
  • Gung Ho
    enny signatur skrev 2010-06-29 01:20:26 följande:
    Joppis skrev 2010-06-28 23:32:48 följande:
    Ja, det har det ju kan man ju säga. Det är invandrartäta förorter där det förekommer mer eller mindre upplopp ja.
    Jag har nog missat de där upploppen här hemma i Gottsunda...  
    Det var väl ngt år sedan drygt..
  • Gung Ho
    bitte67 skrev 2010-06-28 14:15:25 följande:
    Man kan stånga sig blodig, men aldrig kunna få er förortshatare att förstå. Det intressanta är att dessa områden hade dålig stämpel redan innan invandrarna flyttade in. Mycket tack vare media som redan då skrev ner områdena som eländiga och "kriminella". Tro mig. Jag var med redan på 70-talet då mitt område var nytt och Expressen skrev en lång artikelserie om hur dåligt allt var. Sedan dess har området haft dåligt rykte, med eller utan invandrare. Invandrarnas inflytt var liksom bara grädde på moset för mediadrevet.
    Ja, de flesta av dessa 'typiska' områden fick ganska tidigt en högre brottslighet än genomsnittet.
  • Gung Ho
    ViceGuy skrev 2010-06-28 12:40:33 följande:
    Har judarna flytt Malmö totalt än eller finns det några kvar?
    The true delight is in the finding out, rather than in the knowing. -Isaac Asimov
    Några, men de minskar tydligen stadigt pga hot och dyl.
  • Gung Ho
    Joppis skrev 2010-06-28 15:58:03 följande:
    Jaha? Inte för att det finns diverse problem i dessa områden då? Det finns väl inte en normal svensk som frivilligt flyttar till Rosengård (inte en svensk barnfamilj iaf)
    Väldigt få iaf skulle jag tro om man med 'svensk' menar utan invandrarbakgrund. De med kopplingar till området kanske är undantagna.
  • Gung Ho
    Blind Urmakare skrev 2010-06-30 05:49:00 följande:
    Majoriteten av människor i fängelse är svenskar med två svenskfödda föräldrar.
    millus.se | Ateist | Humanist | Politisk frilansare
    Var hittar du den statistiken?
  • Gung Ho
    Lilysmamma skrev 2010-06-30 13:06:26 följande:
    28% är fan mycket.
    Det är enbart de med utländskt medborgarskap. 'Invandrarbakgrund' är inte inräknade.

Visst är 'invandrare' rejält överrepresenterade i brottsstatistiken, men inte i samma grad som de är i fängelserna. Vad beror det på? En möjlig orsak kan vara att de som sitter i fängelse oftare begått grova brott där överrepresentationen i brottstatistiken är ännu högre. Kan inte riktigt tänka mig något annat. 
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.