Inlägg från: Gung Ho |Visa alla inlägg
  • Gung Ho

Att bo i invandrartät förort.

Dorian Ertymexx skrev 2010-07-26 08:37:16 följande:
    Du menar som du gjorde när du började diskutera debattörerna istället för debatten ovan?
    Nej, det är ngt du själv fantiserat ihop.
  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-07-26 08:35:55 följande:
    Eh, är du fullkomligt seriös?? Det är ju exakt vad "nationalisterna" sysslar med, ryggdunk och patetiska försök att stärka sin position. Det är personangrepp på personangrepp, höga skrik för att tysta folk som vet bättre, eller direkta påhopp på de som kan argumenera emot deras vanföreställningar. Man beskrivs som hemmablind för att det INTE brinner bilar eller är konstanta upplopp i ens invandrartäta hemtrakter, till exempel. Moget? Knappast.
    Du är ju bland de främsta på detta, så att du inte uppfattar det så förstår jag.
  • Gung Ho

Observation nr två. Det ger inte varken er eller era argument någon tyngd genom att konstant 'spela martyr'. Även detta är ett vanligt knep som tas till när inte de faktiska argumenten räcker till. Om ni känner att ni inte tillhör denna kategori, undvik dessa formuleringar / inlägg.

• Gung Ho
    Triskele skrev 2010-08-02 01:49:25 följande:
    Sorry, men jag kan faktiskt inte ta det påståendet på allvar längre.
    Det dyker upp i varenda tråd där främlingsfientlighet dryftas, av främlingsfientliga, utan att anklagelser om rasism har förekommit innan detta.
    Martyrtrams.

Mina föräldrar bor i Rinkeby, deras närmsta bostadsområde domineras av finnar och finskättlingar. 

Sen undrar jag vem som förnekar att rasism och främlingsfientlighet förekommer inom grupper drabbade av detta? Klart som fanken att det förekommer även där. Det gör det inte ok.
    Använder man ord som "neger" och "juggar" så visar man ju tydligt var man står. Det är inte neutrala eller positiva termer.
    Likaså är användandet av uttrycket kulturberikare, med negativ betoning, en klar indikation på var man håller hus ideologiskt. Och om man då blir klassad som den främlingsfientliga person man framställer sig som så är det knappast så att man får sympati om man gnäller över detta.

Folk som bara jobbar i problemförorter tror sig gärna ha mer koll än dom egentligen har är min erfarenhet. Ett visst förakt för dom boende  är inte helt ovanligt.
    Ren främlingsfientlighet förekommer också. 
    Hrm, jag måste erkänna att jag tidigare var ganska van att höra insinuationer om rasism och SD anhängare. Tom från av FL 'prisbelönta' forumdebattörer...Flört (Som då alltså borde vara något föredöme här). Det har dock lugnat sig lite på sistone. Å andra sidan brukar jag ignorera de fantasifulla inläggen av den 'prisbelönta' debattören så det kanske är därför... Skrattande  Det är iaf ett faktum att vissa här inte kan hålla sig i från personliga insiuationer om man har 'fel åsikt' i invandrarfrågor (fel åsikt är i dessa fall att över huvud taget vilja diskutera problem associerade med invandring / integration).

Det sagt så delar jag inte åsikt med någon specifik person i denna tråd.
  • Gung Ho
    BamBam skrev 2010-08-12 18:27:28 följande:
    Här haglar fördomarna ser jag. Svenska höginkomstagare är zombies och invandrare är glada och livliga.

Nä, här på FL dras ingen över en kam. Drömmer
    Det lustiga är att det visar att de som normalt vill sitta på någon moralisk piedestal och se ned på 'rasisterna' egentligen är likadana fast med en annan utgångspunkt. Det är inte fel att hata människor med grund i etnicitet, bara om det är 'deras' etnicitet...Drömmer
  • Gung Ho
    I Blackrose I skrev 2010-08-13 09:09:56 följande:
    Jag har idiotförklarat om det nu är till något hjälp...
    Njae, samma smörja upprepades ju här så....det hjälper nog inte att idiotförklara sina åsikter om man upprepar dem.
  • Gung Ho
    Dorian Ertymexx skrev 2010-08-17 17:06:04 följande:
    Nej, majoriteten av våldsbrott begås av svenskar. I alla fall om du läser BRÅ. Om du läser någons fantasiblogg kanske de har andra uppgifter, men de bygger just på bloggförfattarnas egna fantasier, eller oförmåga att förstå statistik.
    I absoluta tal ja, men inte relativt sätt.
  • Gung Ho
    donator skrev 2010-08-17 19:35:04 följande:
    Ja, precis. Den källa som ofta citeras och används i media är Brå's rapport "Invandrare och invandrares barns brottslighet" från 1996. Den baseras på uppgifter från tidigt 90-tal, ofta avses helåret 1993. I den står att 63% av alla anmälda brott begås av svenskar, 16% av invandrare, 17% av invandrares barn och 4% av personer ej bosatta i Sverige.

Men nu är det inte 1993, nu är det 2010. Sverige har fått fler invandrare och från etniska grupper i länder som Irak och Somalia som är betydligt mer brottsbenägna än de finnar, sydamerikaner och serber som huvudsakligen utgjorde de invandrade grupperna under tidigt 90-tal. Redan i underlaget för den uppföljande rapporten 2005 konstaterades att invandrare gått om svenskar vad gäller brottslighet.

Du minns kanske Mauricio Rojas? Riksdagsledamot för Folkpartiet? Han tog upp sifforna ett flertal gånger och kritiserade den förda invandringspolitiken och svenskfientligheten. Sedan hotades han till livet, levde med ständigt livvaktsskydd och tvingades slutligen i landsflykt för att han inte rättade in sig i ledet.

Hur som helst. Du kan inte ge dig in i 2010 års valdebatt med 17 år gamla siffror, även om jag vet att Aftonbladet brukar göra just det. Sverige förändras, det är ett betydligt mer mångkulturellt land idag än för 17 år sedan.
    Dårjan har tekniskt sätt rätt. I rent absoluta tal begår fortfarande 'svenskar' flest brott, inklusive våldsbrott. Men relativt sätt är 'invandrare' rejält överrepresenterade.

BTW, finns en uppdaterad BRÅ rapport från 2005: http://www.bra.se/extra/measurepoint/?module_instance=4&name=1brottslsveutland.pdf&url=/dynamaster/file_archive/051214/e7dae113eb493479665ffe649e0edf57/1brottslsveutland.pdf
  • Gung Ho
    donator skrev 2010-08-18 01:10:24 följande:
    Nej, både i absoluta och relativa tal begås de flesta brotten av invandrare. Annars låter det bra och det är retorik som även Sverigedemokraterna svalt.

"De flesta brott begås av svenskar, men invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken", det var sant för 15 år sedan, men är inte sant idag. Idag begås de flesta brotten av invandrare.
    Läs rapporten i länken ovan. Det är en nyare BRÅ rapport. Statistiken är ungefär likadan som förra undersökningen.
  • Gung Ho
    donator skrev 2010-08-18 01:10:24 följande:
    Nej, både i absoluta och relativa tal begås de flesta brotten av invandrare. Annars låter det bra och det är retorik som även Sverigedemokraterna svalt.

"De flesta brott begås av svenskar, men invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken", det var sant för 15 år sedan, men är inte sant idag. Idag begås de flesta brotten av invandrare.
    Tidigare rapport från 1997.
    Utrikes födda personer hade en överrepresentation på 2 att vara registrerade för brott
    Inrikes födda personer med en eller två utrikes födda föräldrar har en överrepresentation på 1,5

Undersökning från 2005
    Utrikes födda personer hade en överrepresentation på 2,5 att vara registrerade för brott
    Inrikes födda personer med en eller två utrikes födda föräldrar har en överrepresentation på 2

Så även om överrepresentationen bland dessa grupper ökat sedan förra undersökningen är de fortfarande inte i en faktisk 'majoritet'. 
  • Gung Ho
    donator skrev 2010-08-18 15:28:22 följande:
    Ja, SD har defintivt fallit för retoriken om att flest svenskar begår brott medan invandrare är överrepresenterade. Det var sant, som jag påpekat, men är inte det längre. Idag är invandrare sedan länge både överrepresenterade i absoluta såväl som relativa tal.
    Läser du inte statistik som serveras dig? Eller tror du inte på BRÅ?
  • Gung Ho
    donator skrev 2010-08-18 19:23:52 följande:
    Jag har redan påpekat för dig att du hänvisar till gamla siffror från 1993. Då stod svenskar för 63% av brotten, övriga 37% begicks av indvandrare, invandrares barn och människor som ej var bosatta i Sverige.

Vad gäller Brå har de blåst upp sina siffror med trafikförseelser och brott som normalt inte ger avtryck i belastningsregistret. I normala fall tar man inte med sådant vid jämförande statistik. Skapar man en politisk publikation däremot i syfte att framställa svenskar som mer kriminella än de är, då kan man givetvis ta med dem.

Om jag redan påpekat det en gång har jag ingen förhoppning om att du ska lyssna en andra gång, därför har jag heller inte svarat när du har kommenterat.
    Och jag har redan postat en länk till den sista undersökningen från 2005 Obestämd
  • Gung Ho
    donator skrev 2010-08-18 19:43:09 följande:
    Ja, men i rapporten används siffror från 1997-2001, man använde inte ens färsk data. Dessutom togs trafikförseelser med eftersom fler någon gång åkt fast i en fartkontroll, bötfällts för någon detalj på bilen eller liknande än det är som har slått ihjäl eller misshandlat någon.

Läs hela undersökningen så ser du hur den är genomförd, det är en högst tveksam metod.
    Jaha, du skall bestämma vilka brott som är brott nu oxå, för att få siffror som passar din förutfattade åsikt antar jag...Obestämd  Ja, är man desperat efter att 'ha rätt' så är det ju bekvämt att automatiskt underkänna all information som motsäger den egna åsikten.
  • Gung Ho
    lennartsdotter skrev 2010-08-19 13:45:05 följande:
    Och det säger ju inte ett skit för en mycket stor del av landets invånare har ingen anknytning till de "invandrartäta förorterna" media sett till att vi instinktivt tänker på när vi hör det uttrycket. En mycket stor del av svenska folket lever med mediabilden av invandrarförorten. Precis som vi i stort lever med mediebilden att fler och fler människor mördas (vilket inte stämmer) osv.

Min styvfar har aldrig varit och hälsar på mig. Han har antagligen sett en handfull invandrare under hela sitt liv. Han skulle definivt svara att han inte kan tänka sig flytta till en invandrartät förort och det baserat enbart på fördomar. Han har själv aldrig varit i närheten av en invandrartät förort. Jag tror inte att han är unik.

De föreställningar man har om vissa områden stämmer inte alltid överens med verkligheten. Områden kan även dras med oförtjänt dåligt rykte under många år pga. gammal historia. Det finns exempel på områden dit folk inte vill flytta pga. dåliga rykten som uppstod för 50 år sedan när det låg behandlingshem för missbrukare och psykiskt sjuka människor där. Behandlingshemmen är borta för länge sedan, så även patienterna men ryktet lever kvar.
    Hrm, jag har varit en del i 'invandrartäta områden' genom tidigare jobb. Nu har vi väl inget Rosengård här i Uppsala direkt, det närmaste skulle väl vara 'Brottsunda', men även andra områden dras med 'tendenser' om man skall kalla det så. Vad det beror på kan jag ju inte uttala mig om, men att det finns ett samband mellan antalet brott och område är ju ett faktum. Och nu innan den prisbelönta talaren kommer yrandes så bortser jag från områden där stora koncentrationer fulla människor befinner sig då dessa knappast kan kallas jämförbara med andra bostadsområden.
  • Gung Ho
    donator skrev 2010-08-19 17:33:19 följande:
    Går vägen för er? För oss? Vilka?
    Vissa hänvisar alltid till de ospecificerade 'ni' som man sen inte vill förklara...verkligen vekt.
  • Gung Ho
    Joppis skrev 2010-08-19 21:01:02 följande:
    Dorian trodde inte ens att man kunde samla ihop 10 artiklar på olika bränder i nån förort.

Det han missat var att det enbart i Rosengård brann över 90 ggr på 3 månader.
    Ja, fast det brinner ju även på andra ställen ju!

Jag bor i Luthagen i Uppsala och det har faktiskt brunnit en bil här med senaste året. Det var iof en bil som började brinna medans den körde men ändå...det brinner på andra ställen också..Skrattande
  • Gung Ho
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-08-20 08:22:00 följande:
    Er, as in, ni som besitter de åsikter personen presenterade.
    Hmmm vad var de nu igen...JO! Han önskade att kvinnor på forumet på våldtagna och lemlästade så att de skulle lära sig en läxa!
    Och så var det det där med att det pågår en etnisk rensning av svenskar.
    Hmm, men varför då skriva 'ni' när du de faktom menade 'du'. Finns det någon annan här som framfört de åsikter du nämner (det är lite oklart vad du menar iom ditt språk men jag gissar lite)?

Vad gäller etnisk rensning av svenskar så gällde väl frågan att om man uppmanade svenskar att flytta från 'invandrarområden' så var det en sorts etnisk rensning, dvs det skulle vara ngt dåligt. På vilket sätt är det något dåligt att se negativt på att uppmana svenskar att flytta?
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.