Inlägg från: Finis |Visa alla inlägg
  • Finis

Att bo i invandrartät förort.

Tottelina skrev 2010-06-11 13:16:02 följande:
    Förlåt? Du menar att du anser att integretion och assimilering går hand i hand? Var gärna lite tydlig när du skriver så vi slipper onödiga missförstånd.

Jag tycker inte dessa tu går hand i hand överhuvudtaget, och ingen människa som är införstådd i vad de innebär skulle säga att de går hand i hand.

Förstår du inte att människor är annorlunda? Olika? Alla lär sig inte lika snabbt, alla har inte samma vilja, intresse. Det finns många faktorer som påverkar.
    Gamla tanter och gubbar lär sig knappast ett språk flytande. Unga arbetsföra människor som inte vill leva på soc väljer nog att hellre arbeta än leva på inga pengar alls när de sitter i en sfi klass på 45 pers.

Man måste nog tänka lite lite liiite längre än typ "ah men min pappa klippte sig och skaffade ett jobb för 40 år sen, varför gör inte alla andra det nu?"
    Jag anser att det finns många invandrare som varken vill integreras ELLER assimileras i Sverige, Som inte vill lära sig om den svenska kulturen. Som hellre vill bo i Rinkeby och liknande ställen för att det påminner mer om "hemma". Vägrar inse att man inte är en hora om man går på klassfest i SVERIGE.

Jag är inte dum, fattar att alla äldre inte KAN lära sig svenska flytande. Att farmor som kommer hit som 60-åring inte kan knega. Men hennes son kan. Jag drar verkligen inte alla över en kam, gör inte det du heller. Men på samma sätt som jag ska tänka lite längre så kan du göra det samma. Finns inget svart eller vitt. Finns inga enkla utvägar. Men för den sakens skulle betyder det inte att vi ska blunda för vad som pågår eller förringa problemen. Samhället kan INTE ta på sig allt ansvar för den enskilda individen då det finns bevis för att många kan anpassa sig alldeless utmärkt. Man KAN inte skylla allt på integrering som felar. Alla måste ta eget ansvar för sitt liv.
    Vecka 22
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-11 13:23:00 följande:
    Nu var det inte så att han inte gick på de gatorna mig veterligt, min poäng var snarare att folk varnar men att det är de som skrämmer upp.

Nej så klart jag inte tycker det verkar trevligt, men grejen är att vi inte vet vad so hänt om de kommit fram, så det handlar mer om vad din kompis trodde.
    Jag har blivit förföljd av en bil en gång, den körde efter oavsett hur jag gick typ. Tillslut stack jag hem (bodde alldeles i närheten), obehagligt som tusan. När jag kollade upp bilen sen var det en civilpolis.

Att man råkar ut för olika saker beroende hur man beter sig är inte så konstigt väl? Om jag är trevlig och hjälper någon så är det mindre risk att jag får trubbel med den än om jag armbågar mig förbi i kön.

Min poäng är inte att man ska bränna skolor, men däremot att man inte ska skylla problemen på de som gör det utan faktiskt försöka ta hand om det hela poch åtgärda det redan innan. Det finns en orsak att det sker och det vi vill är väl att det upphör?

Ja det kostar pengar när skolor brinner ner, polisen och brankåren kommer osv, men de pengarna läggs ju inte annars där heller...
    Lägg ner med daltandet. Vadå inte skylla på dom som gör det. Vem fan ska man annars skylla på? Alla dom resterna invånarna som INTE gör liknande saker? Varför lyckas dom undvika att "råka" tända eld på en skolbyggnad med dessa 50-talet killar inte lyckas? Ramlade dom med tennstickan eller? På alla ställen. Var det någon som höll en pistol mot deras huvuden och sa tänd på annars skjuter jag.

Ja, ok, så du menar att det ungdomsgänget som jagade henne kanske ville fråga vad klockan var, eller var dom civilpoliser kanske. Du tror inte sånt kan hända eller? Du tror inte ett gäng ungdomar kan jaga en ensam mamma för att råna henne? Även om det inte alltid är fallet så skulle du nog också bli jävligt rädd i en sån situation.

Jag går gärna runt och är trevlig mot folk. Finns ingen anledning att vara otrevlig, som du skriver blir bemötandet annorlunda då. Däremot vill jag inte känna mig tvungen att skicka iväg ett leende för att inte riskera att råka illa ut. Har jag en dålig dag vill jag gärna kunna ha det.

Hur vet man var dom pengarna skulle kunna läggas på annars. Om inte dom där jävla idioterna till fotbollshuliganer krävde miljontals kronor vid varje derby så skulle dom pengarna också kunna användas till annat. Men vad ska man prioritera då? Sjukvård? Cancerforskning? Barnomsorg? Eller en fritidsgård? Finns många fickor att stoppa pengarna i. Dessa ungdomar tar nog del av dessa pengar också. Klart folktandvården blir sämre när deras och våra pengar slösas på jävla dumheter.

Om jag uppfattade dig rätt så varnades din man för att han skulle skrämmas upp? Varför skulle han skrämmas upp om där inte fanns någon fara?
    Vecka 22
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 13:33:08 följande:
    Lika bra att jag förtydligar mig innan jag drar.

Det är givetvis aldrig ok att kalla någon skällsord, men att det skulle vara mer förekommande, att bli kallad svennehora än något annat, köper jag inte.
    Det är alltid på FL någons kompis, moster granne eller syssling som råkat ut för en helt oprovocerad attack när man är ute med barnen.

I alla tider har folk kallat varandra skällsord, neger, blatte, svartskalle, hora, efterbliven, svennehora, fitta ja listan kan göras lång, det är aldrig ok, men att detta fenomen skulle försvinna tror jag inte.

Att svennehora är ett vanligare skällsord än neger eller svartskalle tror jag inte alls på.
    Jag tror heller inte att invandrartjejer aldrig blir kallade horor.

Så vad är poängen?
    För det snackas väldigt mycket om jus detta.
    Ska vi bekämpa ordet svennehora, ska vi också bekämpa ordet neger (t ex) men det har visat sig inte så populärt på FL.
    Varför är det så?
    Jag har väl för fan knappast påstått att det skulle vara vanligare. Och kom inte här och påstå att jag hittar på vad hon råkat ut för. Du skriver att du är medveten om att problemen finns men när man ger ett exempel så skulle det vara påhittat då? Lägg ner.

Ingenting som händer dagligen, men det händer, har hänt och kommer hända igen. Inte vet jag om ungdomarna är odrägligare i Sthlm än i andra städer i landet...
    Vecka 22
  • Finis
    Nice Girl Wrong Place skrev 2010-06-11 13:19:30 följande:
    Jag ser inte varför man skulle tvinga någon att assimileras.
    Men va fan, man måste väl lära sig språket om man flyttar till ett nytt land. Om man ska bosätta sig där och skapa sig ett liv där, få ett jobb.

Tvinga och tvinga. Är det för mycket begärt att man måste lära sig att det inte är ok att skrika hora efter kvinnor som inte har sjal?
    Vecka 22
  • Finis
    Tottelina skrev 2010-06-11 13:18:48 följande:
    Försöker en gång till.

Begriper du skillnaden?
    Ja, det anser jag att jag gör. Men om du tycker att det inte verkar så får du gärna informera mig.
    Vecka 22
  • Finis
    Lilysmamma skrev 2010-06-11 13:40:57 följande:
    Men va fan, man måste väl lära sig språket om man flyttar till ett nytt land. Om man ska bosätta sig där och skapa sig ett liv där, få ett jobb.

Tvinga och tvinga. Är det för mycket begärt att man måste lära sig att det inte är ok att skrika hora efter kvinnor som inte har sjal?
    Kan tillägga att jag knappast menar att man kan tvinga någon till att ge upp sin religion tex. Men man ska anpassa sig till att vi har en annan kultur i Sverige. I Sverige ÄR det ok att gå utan sjal även om det inte är det för personen i fråga eller var det i hans hemland. På så sätt, så ja, då ska man tvinga.
    Vecka 22
  • Finis

Återigen. Min bästa vän är arab och muslim. Min man är invandrare. Jag är själv andra generationens invandrare. Jag har sett hur bra det kan gå och jag har sett hur dåligt det kan gå. Det är inte svart eller vitt åt nått håll.

Jag är bara så trött på naiviteten och daltandet. Blunda inte för att skiten finns. Lägg inte över allt ansvar på en sida. Bortförklara inte idiotiska handlingar. Oavsett vad det gäller. Hur ska  man någonsin lära sig nått om man bara hittar på ursäkter och bortförklaringar till varför man har rätt att göra vissa saker.

Vecka 22
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-11 14:40:00 följande:
    Vaddå lägg ner med daltandet? Ok, vi börjar i en annan ändr. Tror du dessa ungdomar har samma chans som genomsnittsvensken? 
    Jag pratade inte om genomsnittssvensken utan om andra i samma område som lever under samma omständigheter och INTE beter sig på samma sätt. Visst, alla är olika. Men klarar vissa av att bete sig så ska man inte tycka synd om dom som inte beter sig som har samma förutsättningar.
    Vecka 22
  • Finis
    enny signatur skrev 2010-06-11 14:55:38 följande:
    Varför måste man det? Kan du förklara varför alla måste prata samma språk för mig?
    Jag skulle vilja lära mig språket om jag flyttade till ett nytt land ja, för att jag vill kunna kommunicera med de flesta. Men jag vill också här i Sverige göra samma sak, jag vill lära mig arabiska för att faktiskt kunna prata med fler än jag nu kan (och många andra språk med). Jag ser språk som en tillgång. Men vill jag att vi ska kräva att alla ska kunna minst 4 språk i Sverige? Nej. Som skrivet innan, det är inte alla som kan lära sig ett nytt språk tex väldigt gamla människor, folk med funktionshinder av vissa slag osv. 
    pixietails skrev 2010-06-11 14:11:09 följande:
    VARFÖR har du så svårt att tro att det händer? Att invandrare kallar svenska tjejer för horor. Jag har varit med om det, mina kompisar har varit med om det, och jävligt många andra har varit med om det. Tydligen har du haft jävligt tur och blivit bra behandlad av invandrare, men det är många som inte har blivit det. Och ja, det händer "bara så där",

Jag har aldrig gjort någon invandrare något ont,men ändå blivit kallad både det ena och det andra, bara för att jag har gått förbi. Skulle aldrig i mitt liv kalla någon för jävla svartskalle eller liknande.

Du har haft jävligt tur du.
    Men det är väl för fan en självklarhet att man ska lära sig språket i landet man bor. Om dom lärde sig svenska hade inte du behövt lära dig arabiska. Om du inte ska åka till arabländer såklart. Jag undrar om det finns något annat land i världen där man låter folk bli medborgare utan att kunna landets språk? Här räcker det med att du inte döms för nått brott och bott här i 5 år. Jag tycker det är bristfällande. Mest för dom som inte KAN integreras i samhället och därmed leder det till andra problem.
    Jag snackar inte om gamla människor och folk med funktionshinder. Jag pratar om arbetsdugliga/skolmogna människor som väljer att inte lära sig språket.
    Vecka 22
  • Finis
    gimatah skrev 2010-06-11 14:06:50 följande:
    Avium
    Jag tror inte du förstår skillnaden mellan assimilation och integration.

Assimilering är att minoriteten ska omvandlas til majoritetens likheter helt och hållet.
    Alltså att invandrare helt och hållet ska bli svenskar med allt vad det nu innebär.

Integration är när minoriteten och majoriteten anpassar sig till varandra ömsesidigt. Där båda grupperna arbetar gemensamt för ett bättre samhälle.
    Alltså invandrare anpassar sig till det svenskar och svenskar anpassar sig till invandrare.

Förstår du skillnaden i det första så handlar det om att förändra människor helt och hållet och i det andra handlar det om att man bemöter varandra i mitten.
    Det jag har pratat om är anpassning till samhället i olika former. Har aldrig skrivit att invandrare måste ge upp sin identitet, religion eller annat. Jag anser att alla invånare i ett land skall kunna språket för att kunna få jobb bla. Även respektera olika religioner och personer. Inte vandalisera och kasta sten på dom som är där för att hjälpa.

"Ansvaret" för integration läggs på oss svenskar och på politikerna, men allt för många vill inte själva hjälpa till att integreras.

Finns rötägg överallt. Svenskar dom invandrare. Men jag frågar dig: Hur ska man kunna mötas i mitten när dåligt beteende ursäktas och bortförklaras.

Jag förstår skillnaden som du har förklarat den. Men ingenstans i denna tråd har jag skrivit att man ska "omvandla" alla till svenskar och allt vad det innebär. Vad är en svensk förresten? En sak anser jag och det är att som svensk ska man kunna prata det svenska språket så bra att man kan göra sig förstådd och förstå.
    Vecka 22
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.