Att bo i invandrartät förort.
Tottelina skrev 2010-06-11 13:16:02 följande:
Förlåt? Du menar att du anser att integretion och assimilering går hand i hand? Var gärna lite tydlig när du skriver så vi slipper onödiga missförstånd. Jag tycker inte dessa tu går hand i hand överhuvudtaget, och ingen människa som är införstådd i vad de innebär skulle säga att de går hand i hand.
Förstår du inte att människor är annorlunda? Olika? Alla lär sig inte lika snabbt, alla har inte samma vilja, intresse. Det finns många faktorer som påverkar.
Gamla tanter och gubbar lär sig knappast ett språk flytande. Unga arbetsföra människor som inte vill leva på soc väljer nog att hellre arbeta än leva på inga pengar alls när de sitter i en sfi klass på 45 pers.
Man måste nog tänka lite lite liiite längre än typ "ah men min pappa klippte sig och skaffade ett jobb för 40 år sen, varför gör inte alla andra det nu?"
Jag är inte dum, fattar att alla äldre inte KAN lära sig svenska flytande. Att farmor som kommer hit som 60-åring inte kan knega. Men hennes son kan. Jag drar verkligen inte alla över en kam, gör inte det du heller. Men på samma sätt som jag ska tänka lite längre så kan du göra det samma. Finns inget svart eller vitt. Finns inga enkla utvägar. Men för den sakens skulle betyder det inte att vi ska blunda för vad som pågår eller förringa problemen. Samhället kan INTE ta på sig allt ansvar för den enskilda individen då det finns bevis för att många kan anpassa sig alldeless utmärkt. Man KAN inte skylla allt på integrering som felar. Alla måste ta eget ansvar för sitt liv.