Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Att bo i invandrartät förort.

enny signatur skrev 2010-06-23 15:32:56 följande:
    Ja för man åker ju bara in för grova saker..  eller?
    och ingen blir oskyldigt dömd (vilket är relevant i det här fallet då det kan innebära dödsstraff)
    Joppis skrev 2010-06-23 15:06:56 följande:
    Är man islamist är man känslig... Titta bara hur illa man tog vid sig pga liten rondellhund.
    Menar du islamist eller muslim? sv.wikipedia.org/wiki/Islamism eller vilken definition av det?
    Du kan inte se att det handlar om människor som sådana? 

Zvi Mazel lär knappast räknas som islamist oavsett definition och han verkar ju rätt känslig med (förstörde konstverk på historiska museet där bilden på en  palestinsk självmordsbombare flöt omkring i en röd bassäng): www.svd.se/nyheter/inrikes/israelisk-attack-m...

Inte heller ecohomo gick väl helt smärfritt förbi... eller debatten om kvinnliga präster...
    Ska jag fortsätta? Vi  reagerar på det som är annorlunda, ser vi inte resten? Kristna i usa i abortfrågan, vatnikanen i extremt många frågor... är det verkligen så att det är islam som sticker ut eller vi som väljer vad vi ser?

Exakt. Du förstår precis.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    enny signatur skrev 2010-06-23 15:37:51 följande:
    Överfallsvåldtäkter är inte vad som dominerat statistiken någon gång när jag tittat även om det är roligare för media att rapportera om... Inte heller krogbråken är lika kul att skriva om. Blir en bättre story med "nadima träffade pojkar och misshandlades av sin far" än "Sara festade med killkopmisarna och åkte på stryk av sin svartsjuka pojkvän". Det första är något exotiskt, något man kan säga "oj stackars henne" det andra något som man vet om... 

Sist jag kollade statestiken för uppsala så var det gatan vid krogarna...

Värt att tillägga är även i vilekn mån folk har alkohol i kroppen när brott begås

*sticker in med ett kul att se dig* 
    Precis.

Detsamma. :)
  • Dorian Ertymexx
    Mopsan skrev 2010-06-23 15:46:56 följande:
    det vet jag inget om. Däremot så vet jag att ordet rasist är så uttjatat och missbrukat och det förvånar mig att en sådan van debattör som dorian gladeligen använder det ordet så lättvindigt.

Vad beträffar rondellhunden så kan jag inte förstå hur vi i vårat land så stillatigande kan bevittna hur våra grundlagar blir så attackerade och ifrågasatta som de blivit i det här fallet. Jag blir vansinnig! Jag må inte dela lars vilks syn på konst men han ska banne mig få uttrycka den utan att riskera livhanken. Kan man inte respektera detta lands grundläggande fri och rättigheter så förstår jag inte vad man gör här.
    Jag frågade samma sak vid Ecce Homo. Men då var det märkligt tyst om det hela. Kristna kanske är mer synd om, så att de får mordhota i fred?
  • Dorian Ertymexx
    Stinky skrev 2010-06-23 19:06:26 följande:
    Haha! Du är inte sann! Vad är det du sysslar med? Du vägrar se / vill inte se vad som pågår i de invandrartäta förorterna, för att du själv växte upp i en sådan för sisådär 30 år sedan, under en tid då invandringen knappast var lika hög som nu? Hänger du inte med i samhällsutvecklingen alls?!
    Jag har bott i detta område i 32 år. Och jag ser exakt vad som händer. Folk med fördomar och hysteriska hatbehov prackar allt ont på invandringen och allt som har med invandringen att göra, och då är invandrarnas hemvister givna mål. Om man inte utmålar förorterna till krigsdrabbade ghetton så måste man ju erkänna att invandrare är mänskliga, och det går ju inte an, eller hur?

Jag är inte blind, tvärtom ser jag väldigt tydligt hur man gärna överdriver förorternas tillstånd för att skapa billiga poänger, antingen inom media, politik eller för ren och skär rasism.
  • Dorian Ertymexx
    Suck och suck skrev 2010-06-23 20:33:52 följande:
    Kan faktiskt tänkas, att det stämmer det du säger. Jag tror faktiskt också att det blivit rejält värre på senare tid.
    Jag menar, jag har faktiskt bott i Tensta i tre år, från det att jag var 18 år till det att jag var 21 år och då upplevde jag det mer exotiskt. Det jag mådde dåligt av var 20 minuter under jord (t-banan) och betongen.
    Men nu tycker jag nästan det är skräckinjagande att vara där på rena dagen (fast snäppet värre än Tensta är ändå Rinkeby).
    Otroligt tröttsamt med förortsromantikerna som växte upp i Tensta, Rinkeby på 70-talet, och som nu sitter i sin lilla Östermalmslägenhet, och försvarar invandrartätorterna på basis att det var så fantastiskt då DE växte upp där.
    Det är falskt och motbjudande faktiskt! Nämner inga namn.

Däremot är det som jag nämnt tidigare fantastiskt att bo i en integrerad förort med mycket invandrare men med en blandning av alla samhällsklasser.
    (Viktigt att tänka på i samhällsplanerarsynpunkt är alltså att man verkligen blandar bebyggelse i förorter också. Det är smart att blanda bostadsrätter, med hyresrätter, kombinerat med villabebyggelse. Utgångspunkten bör nog vara att man ska försöka blanda SAMHÄLLS-klasser alltså. För i flumområden samlas ju BÅDE svenskar som har problem och invandrare.
    Går området ner sig, så är det nog en ond spiral som är svår att vända på.)
    Ursäkta? Jag hoppas verkligen du inte syftar på mig, jag har bott - och bor, i samma område sedan 1978. Och har pluggat, jobbat och verkat i förorter praktiskt taget hela mitt liv.
  • Dorian Ertymexx
    ko med träd skrev 2010-06-24 01:11:08 följande:
    Ecce Homo har visats i Uppsala domkyrka två gånger, vilket innebär att Svenska kyrkan ändå har en viss tolerans för den sortens konst. Däremot verkar inga muslimer tolerera Lars Vilks konst.
    Ah, generaliseringar...

INGA muslimer? Mig veterligt skiter de flesta muslimer kallt i Lars Vilks. Det är en liten minoritet som skriker. Ditt uttalande är som om jag skulle säga att alla sportfantaster är huliganer.
  • Dorian Ertymexx
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-06-24 08:20:37 följande:
    Bara en rättelse:
    Buddism är egentligen ingen religion, mer ett sätt att leva & tänka.

(Nej Budda var inte en gud, han var en snäll tjock farbror)
    Det är visst en religion. En religion behöver inte en gud för att vara en religion.
  • Dorian Ertymexx
    Joppis skrev 2010-06-24 09:15:56 följande:
    Tur att dom är i minoritet. Annars skulle det flyga plan in i byggnader hela dagarna.
    Återigen korkade fördomar. Jag har aldrig hört någon säga att fler irländare i landet skulle betyda fler bombade tunnelbanor och hotell. Men så är de ju vita kristna förstås.
  • Dorian Ertymexx
    Add3 skrev 2010-06-24 09:50:39 följande:
    Det motsäger dock inte det faktum att det begås mer brott i tex Gottsunda än i Luthagen. Att det begås mest brott utanför krogarna beror ju knappast på att personer som bor i områden det finns krogar i är speciellt våldsbenägna, det är ditresta problem sas.

Sedan kommer din tolkning av mediaflödet. Självklart skriver man inte om varenda smocka ngn får i krogkön, det måste du väl förstå. Man rapporterar inte om varenda invandrartjej som åker på en hurring och som inte får träffa killar heller. Rutinhändelser genererar inte nyheter, i annat fall skulle tidningen varje dag vara tjock som en telefonkatalog och vi skulle iaf inte få ut ngt vettigt om vad som hänt.
    Det är högre mediafrekvens på invandrarbrott och potentiella hedersbrott (som ofta inte ens är hedersbrott) än på samma brott utförda av svenskar. Svenskar som misshandlar sina fruar nämns nästan aldrig, de som dödas eller våldtas i hemmet får en liten notis. Samma brott utförd av en invandrare får stort uppslag och kallas "hedersvåld".
  • Dorian Ertymexx
    bitte67 skrev 2010-06-24 12:29:12 följande:
    Men Dorian, det är skillnad på en "svartskalle" som slår sin fru än en svensson som gör det samma. Det är ALLTID hedersvåld när det gäller "svartskallen", det förstår du väl!  Flört Speciellt om han också råkar vara muslim. Då slår vi på stora trumman. Att hedersbrott i högre grad utförs av kristna än muslimer förstår få och ja, jag känner till många fall.
    Jag vet. Sorgligt men sant.
Svar på tråden Att bo i invandrartät förort.