• Saccharina

tvättande svärmor

Hej...
    Mina svärföräldrar hämtar vår son på dagis en gång i veckan och när vi "får tillbaks" honom på kvällen är nästan alltid hans kläder inkl ytterkläder tvättade. Jag förstår att hon (svärmor som tvättar) vill vara snäll, men när man investerat i dyra skalkläder vill man att de tvättas på rätt sätt. Senast var både överdragsbyxorna och skaljackan från POP tvättade o jag känner att hon använt sköljmedel... Inte så kul!!! Är ytskiktet förstört nu? Kommer de släppa in väta/fukt?

Jag har försökt prata med henne... men hon verkar tycka att ytterkläder ska tvättas efter varje dag på dagis....det tycker jag är lite onödigt.

• Svar på tråden tvättande svärmor
  • Barnklädesexperten

Hej!

Det är svårt att svara på om ytskicktet har tagit skada eller inte.Det du kan göra är att tvätta om jackan och byxan  i tvättmaskin (40 grader) utan tvättmedel.

Försök att förklara för din svärmor igen att du har valt att köpa dessa ytterkläder för deras egenskaper så som vattentätheten och hög andningsfunktion och att dessa funktioner kan bli  förstörd av sköjmedel.
    Sedan tycker jag som du att man inte ska tvätta ytterkläder för ofta,det sliter på plagget och dess funktioner och är inte heller bra för miljön.Förklara för henne att hon kan ta en Wettex trasa istället och torka av jackan och byxan.

Lycka till mvh Therese

Svar på tråden tvättande svärmor