• Anonym

Han skyller sina lögner på mig!

Jag ska försöka att skriva detta kortfattat.

I början av vårat förhållande så pratade vi om hur viktigt det är att vara ärlig mot varandra och vi kom fram till att det var lika viktigt för oss båda.

Han hade före mig haft ett engångsligg som jobbar på samma ställe som han själv. Vilket jag tyckte kändes lite olustigt men ok, accepterade att det var så. Sen frågade jag om hon jobbade kvar (av ren nyfikenhet) och kan skulle kolla upp detta för att han inte kunde svara när han inte visste.
    Dagen efter säger han att hon inte jobbar kvar och jag tyckte naturligtvis att detta kändes lite bra. (inte för att jag tror att han skulle vara med henne igen och vet att han aldrig skulle vara otrogen) Men efter några dagar så fick jag en olustig känsla i kroppen just angående detta och magkänslan brukar inte ha fel. Letade då på internet efter hennes namn och hittade hennes blogg där det stod att hon jobbade kvar. Besviken som jag blev så ifrågasatte jag detta och han blev rosenrasande för att jag anklagade honom för att ljuga. Han sa att jag kunde ringa till hans chef och höra att han inte ljög. Ok sa jag, ge mig numret till honom då så ringer jag. Han fick som panik och ifrågasatte gång på gång varför jag inte trodde på honom och jag fick skit för att jag var så misstänksam och svartsjuk. Efter ett tag så kom det naturligtvis fram att han aldrig kollat upp detta utan chansade på att hon inte var kvar. (vilket hon faktiskt var) Jag blev så klart arg och besviken eftersom han svek mig. Varför gör man så? Och sen anklagar han mig för att vara dittan och dattan fastän det var han som gjorde fel?

Efteråt har jag haft lite svårt att tro på honom ibland. Men det är inte så konstigt tycker jag.
    Allt eftersom tiden har gått så har han fortsatt att ljuga och undvika att berätta saker för mig. Han säger att anledningen till att han ljuger och undviker är för att jag blir så arg, tydligen. Men då har han nästan aldrig ens försökt att berätta sanningen.
    Är det så konstigt att man får svårt att tro på något han säger när man inte vet vad som är sant och inte? Han förstår inte att lögnerna sitter i längre och sårar mer än vad sanningen gör och att det blir svårt att lita på honom, fastän jag efter varje lögn säger detta till honom. Lögnerna börjar sakta men säkert att rasera min tillit till honom. Jag har naturligtvis börja tänka, vad mer döljer han för mig? Är det rätt att han skyller på mig för att han ljuger? Är det inte bara fega och svaga människor som gör så?

Vad ska man göra i en sån här situation? Är det mitt fel att han ljuger?

Förlåt, det blev inte så kortfattat som jag hade tänkt.

• Svar på tråden Han skyller sina lögner på mig!
  • Anonym (samma)

Hoppas du får svar, för själv är jag i liknande situation.
    Min kille undanhåller saker, ljuger om saker och när jag väl kommer på honom så blir han arg för att jag "rotar" och inte litar på honom. Och förklarar hans beteende med att antingen är det för att jag blir arg om jag får höra sanningen, eller så har han "glömt" att berätta.
    Konstigt nog så blir jag fly förbannad när jag kommer på hans lögner, det om något borde väl göra att han berättar saker för mig sitället? men det fungerar tydligen inte åt det hållet.

Jag vet tyvärr inte vad man ska göra.

• Anonym (En till...)

Jag är i samma situation när jag inte längre har någon som helst tillit till min man och det känns fruktansvärt. Den man valt leva med ska ju vara den man ska lita till 100 procent på och när det inte blir så av olika anledningar känns mycket förstört, nästan ohållbart i längden. Här är det dessutom ett ex inblandat som han ljugit mkt om och kring, så jag vet inte längre hur jag ska göra. Känner mig helt slutkörd och har fått en depression.

Så jag kan bara säga att jag lider med dig.......

• Anonym

Svar till Anonym (samma) och Anonym (En till...)

"Oavsett om det är en stor lögn eller en liten vit lögn eller om det är så enkelt att man bara undanhåller viss information av en anledning (ex att man inte vill såra någon annan, man vill undvika konflikt etc.). Lögner är ALDRIG okej. Aldrig någonsin, under några omständigheter alls. En människa som inte kan stå för vad de gör/gjort, säger/sagt, är inte värd att kallas människa alls. Ibland kan sanningen göra jävligt ont men jag tar hellre en hård, sårande sanning som fortare går över än att ta förödmjukelsen att svälja någons mjuka lögn som kan såra ännu värre och som skapar djupa sår länge. Den värsta sorten av lögn är den man matar sin älskade."

“Lögner förstör äktenskap. Om någon kommer på dig med att ljuga, kommer han eller hon inte lätt att tro på dig igen. Att förlora förtroende och respekt är en mycket värre konsekvens än att tala sanning från första början.”

"Såra mig hellre med en sanning, än en lögn.
    Sanning sårar en kort stund,
    En lögn hela livet..."

Hur ska vi då få dom att förstå att det är väl bättre att man är ärligt fastän ärligheten kan göra ont en stund och kanske ta en tvärarg flickvän/fru där ilskan oftast går över i ett naffs, istället för att göra illa oss med lögner som sitter i länge och gör sår i oss, i förhållandet?

• JennyPenny0102

jag har varit i exakt samma situation. kunde tyvärr inte göra något åt det. min  pojkvän ljög om obetydliga saker hela tiden. jag tänkte väl ibland att om han ljuger om helt onödiga saker kan han nog ljuga om allvarliga saker också. men jag fick helt enkelt släppa tanken. efter några år ljög han inte så mycket längre, i alla fall inte som jag kom på. anledningen til att han ljög var också att jag "blir så arg", han tyckte det var bättre att ljuga om saker som han visste att jag inte skulle gilla så vi slapp ett bråk. män är ganska dumma ibland.

• Anonym (ellie)

Ni skriver alla att era killar ljuger för er för att ni "blir så arg" vad fan gör dom egentligen som gör att ni skulle bli arga. Om det är obetydliga saker de ljuger om ser jag inte vad meningen med det är.

Kan ni ge exempel på vad dom ljuger om? För jag fattar inte. Antar att om dom bara sgat sanningen från början såhade ni inte blivit arga för anleningen till att ni blir arga antar jag är för att dom ljugit eller?

• Rödaskor

Jag tycker det känns lite väl att det blir bråk över sånt här. Han kanske helt enkelt ljög för att han visste att du störde dig lite på det.

• Kjell2

Utan koppling till TS historia. Några råd för att undvika lögner, vita och stora.

Ställ inte frågor där ni vare sig vill eller kan hantera sanningen. Exemple:
    "Ser jag tjock ut i denna här kjolen?"
    "Tycker du hon på TV är snygg och sexig?"
    "Hur många har du haft sex med innan mig?"

Om saningen kommer fram gå inte i taket med skäll, bråk och bestraffning i onödan.

Avkräv inte löften med hjälp av subtil utpressning som är svårt att hålla.

/Kjell

• o0Misan0o
    Rödaskor skrev 2010-06-11 09:58:29 följande:

Jag tycker det känns lite väl att det blir bråk över sånt här. Han kanske helt enkelt ljög för att han visste att du störde dig lite på det.

Jo men att han ljuger stör nog mer.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2010-06-10 12:45:51 följande:

"Oavsett om det är en stor lögn eller en liten vit lögn eller om det är så enkelt att man bara undanhåller viss information av en anledning (ex att man inte vill såra någon annan, man vill undvika konflikt etc.). Lögner är ALDRIG okej. Aldrig någonsin, under några omständigheter alls. En människa som inte kan stå för vad de gör/gjort, säger/sagt, är inte värd att kallas människa alls. Ibland kan sanningen göra jävligt ont men jag tar hellre en hård, sårande sanning som fortare går över än att ta förödmjukelsen att svälja någons mjuka lögn som kan såra ännu värre och som skapar djupa sår länge. Den värsta sorten av lögn är den man matar sin älskade."

“Lögner förstör äktenskap. Om någon kommer på dig med att ljuga, kommer han eller hon inte lätt att tro på dig igen. Att förlora förtroende och respekt är en mycket värre konsekvens än att tala sanning från första början.”

En lögn hela livet..."

Hur ska vi då få dom att förstå att det är väl bättre att man är ärligt fastän ärligheten kan göra ont en stund och kanske ta en tvärarg flickvän/fru där ilskan oftast går över i ett naffs, istället för att göra illa oss med lögner som sitter i länge och gör sår i oss, i förhållandet?

Jag är av den åsikten, den största lögnaren är den som säger att man aldrig ljuger. Man ljuger alltid lite till vardags, det kan vara för att skydda sig själv, en god vän, sin integritet. Jag har faktiskt mer svårt för de som kräver en absolut sanning.

En väninna till mig lever i ett äktenskap där han kräver exakt sanning, stämmer inte det hon säger blir det ett fruktansvärt liv på hennes make. Hennes privatliv, hennes integritet är helt borta.

Jag är säker på att min sambo inte säger allt till mig och jag säger inte allt till honom. Den dagen detta är ett krav, på absolut ärlighet, den dagen tar jag steget ur förhållandet.

Jag ifrågasätter inte om jag skulle komma på honom med en halvsanning, sålänge den inte har några större konsekvenser för vårt gemensamma liv.

Jag tror kravet på absolut ärlighet är upphov till mer konflikter, mer problem, än att man låter sin partner ha ett privatliv och rätten till ens privata sfär.

Man kan däremot skapa en grund i förhållandet där man inte behöver dra till lögner i onödan för att slippa idiotkonflikter.

Gentemot vårt barn har vi samma princip. Barnet skall kunna komma hem och visa ett dåligt prov utan att vara rädd. När det gäller allvarligare saker så är vi väldigt noga med att inte skälla, utan istället ta reda på varför det blev så olyckligt. (Man kan nog säga att ju allvarligare sak som inträffat, desto mindre skäll, däremot kan jag nog skälla som en bandhund när tallriken för femtielfte dagen irad är kvar i vardagsrummet ;) )

Så mitt tips att slippa konflikter om lögner, skapa inte en konflikt för något som inte är allvarligt.
    Tycker nog att Kjells inlägg var också bra:
    Kjell2 skrev 2010-06-11 10:08:29 följande:

Utan koppling till TS historia. Några råd för att undvika lögner, vita och stora.

Om saningen kommer fram gå inte i taket med skäll, bråk och bestraffning i onödan.

/Kjell

• Cat71
    sextiotalist skrev 2010-06-11 10:42:40 följande:
    Jag är säker på att min sambo inte säger allt till mig och jag säger inte allt till honom. Den dagen detta är ett krav, på absolut ärlighet, den dagen tar jag steget ur förhållandet.

Jag ifrågasätter inte om jag skulle komma på honom med en halvsanning, sålänge den inte har några större konsekvenser för vårt gemensamma liv.

Jag tror kravet på absolut ärlighet är upphov till mer konflikter, mer problem, än att man låter sin partner ha ett privatliv och rätten till ens privata sfär.

Man kan däremot skapa en grund i förhållandet där man inte behöver dra till lögner i onödan för att slippa idiotkonflikter.

Gentemot vårt barn har vi samma princip. Barnet skall kunna komma hem och visa ett dåligt prov utan att vara rädd. När det gäller allvarligare saker så är vi väldigt noga med att inte skälla, utan istället ta reda på varför det blev så olyckligt. (Man kan nog säga att ju allvarligare sak som inträffat, desto mindre skäll, däremot kan jag nog skälla som en bandhund när tallriken för femtielfte dagen irad är kvar i vardagsrummet ;) )

Så mitt tips att slippa konflikter om lögner, skapa inte en konflikt för något som inte är allvarligt.
    Kjell2 skrev 2010-06-11 10:08:29 följande:

/Kjell

Mycket kloka ord. Du formulerar min egna känslor och jag tog mig friheten att citera dig i ett brev jag just mailat till min man eftersom han kan ha svårt att hålla sig till sanningen ibland pga att han tycker jag blir arg och skäller. Vi kan bättra oss båda två i vårt förhållande samtidigt som ingen av oss helelr tycker att man måste berätta precis allt!
    Tack!!! 
  • sextiotalist
    Cat71 skrev 2010-06-11 11:29:59 följande:
    Mycket kloka ord. Du formulerar min egna känslor och jag tog mig friheten att citera dig i ett brev jag just mailat till min man eftersom han kan ha svårt att hålla sig till sanningen ibland pga att han tycker jag blir arg och skäller. Vi kan bättra oss båda två i vårt förhållande samtidigt som ingen av oss helelr tycker att man måste berätta precis allt!
    Tack!!! 
    Varsågod hoppas att det blir bättre ;). Vi bråkar också ibland, men aldrig om lögner
  • MissMerry

/Kjell

bra!   Himla onödiga frågor om man egentligen är ute och söker bekräftelse för egen räkning och absolut inte vill höra annat.

En lögn hela livet..."

Jag är av den åsikten, den största lögnaren är den som säger att man aldrig ljuger. Man ljuger alltid lite till vardags, det kan vara för att skydda sig själv, en god vän, sin integritet. Jag har faktiskt mer svårt för de som kräver en absolut sanning.

En väninna till mig lever i ett äktenskap där han kräver exakt sanning, stämmer inte det hon säger blir det ett fruktansvärt liv på hennes make. Hennes privatliv, hennes integritet är helt borta.

/Kjell

Håller med dej i en hel del verkligen - väl skrivet!
    Men.. inte i riktigt allt... jag har nog inte bestämt mej för att ALLA ljuger lite till mans och "den störste lögnaren är den som säger att man aldrig ljuger". 
    Vissa människor brukar nog inte ljuga helt enkelt. Det finns ingen anledning..man har inte såna relationer... ingen anhörig att försvara.. ingen integritet att bevara Drömmer.. osv... 

Allting beror väl på vad man lägger in i ordet LÖGN också förståss... att ljuga känns inte riktigt som "alltid uppriktig och ärlig" för mej.  
    JAG är inte alltid uppriktig och ärlig till 100% men jag kan inte riktigt minnas när jag känner att jag uttalat en ren LÖGN sist..
    ("Varför ljuga när det finns så många olika sätt att framföra sanningen på. " Cool)

Som i Kjells exempel...skulle en vän till mej fråga om hon ser attans tjock ut i klänningen hon har på sig när vi är ute (och det inte finns möjlighet att springa hem och byta) så finns det ingen anledning för mej att poängtera att den kanske inte är helt smickrande för figuren. Det innebär ju bara att hon går runt med en sämre självkänsla den kvällen och hon skulle känna sig sårad. Frågan i sig tyder ju på bekräftelsebehov.  
    Så jag skulle inte vara uppriktig och ärlig och svara på det hon faktiskt frågade om, men jag skulle heller inte kunna förmå mej till att uttala en ren LÖGN och säga NEJ! Att jag INTE anser att hon ser tjockare ut i den.
    Jag skulle helt enkelt lyfta fram någonting annat positivt som var SANT för mej och svara exempelvis att
    "den där FÄRGEN är såååå otroligt vacker, den lyfter fram dina egna färger verkligen".
    Cool 
    Jag känner inte att det är lögn. Inte på sånt vis som jag definierar ordet.
    Men för andra kanske det känns som halvsanningar?!
    Och väninnan ifråga skulle förmodligen förstå och känna att det var "sådär svarat" men jag tror inte att hon skulle känna mej som en "lögnare".. och förhoppningsvis skulle hon känna sig lite bekräftad istället angående det här med färgsmickret jag drog till med och känna sig väl till mods.   
    (Skulle hon propsa ändå och KRÄVA ett ja eller nej på frågan om jag tycker att hon ser tjock ut i klänningen så skulle jag säga ett inlindat JA ändå - inte motsatsen och ljuga.
    Jag tror fortfarande inte att hon skulle ansett att jag LJÖG i början när jag pratade om färger istället. Flört Men jag har faktiskt aldrig varit med om sån utpressning av någon tror jag. Folk brukar i regel bli nöjda om dom får just "bekräftelse" på någonting annat istället.. )

På en rak fråga i en relation där det för den ene partnern känns VIKTIGT med ett ja eller nej. Då tycker jag att det verkligen förtjänas raka och ärliga svar.
    Håller HELT och hållet med om att man inte ska göra vardagen outhärdlig med kontroll till höger och vänster, krav på redogörelser för varje steg som tagits och tänkts och därigenom BÄDDA för konflikter och .. ja, lögner om det vill sig illa.  
    Men OM man går in i en relation med någon som lider av sämre självkänsla och denne någon därför BEHÖVER tydlighet och "ärlighet" så måste man ju försöka hjälpa dem och ge dem detta?! 

Därför:
    TS - jag tycker verkligen inte att DU ska ta på dej skulden för HANS agerande! 
    Den första frågan som drog igång allting, angående hans engångsligg på jobbet, och om hon jobbade kvar. Kanske en onödig fråga och du säger att den bottnade i nyfikenhet, men... när man läser hela historian så känns det kanske mera som att den ställdes pga "osäkerhet"?!
    Men att han LJÖG när han sedan svarade? Obestämd Det skulle väl ha varit vettigt om han bara kunde ha sagt att han inte visste och sedan lämnat det därhän... varför behöva ta reda på det?.... Han skulle förmodligen hjälpt både dej och relationen bättre om han ifrågasatt varför du frågade och sagt att det kändes oväsentligt... eller, om det var SÅ han kände, att  han kunde vara tydlig och sagt att han kände att din fråga bottnade i svartsjuka och att det inte kändes bra... men att du inte behövde vara orolig.  

Men jag förstår mycket väl att du blivit ännu mer otrygg i er relation och själv skulle jag ha svårt att bygga tillit och känna mej säker på den här mannen igen. 
    Det skulle nog helt enkelt inte fungera alls för mej.

( Fö... att svara: jag vill inte svara eller prata om det här är också ett bra sätt att undvika lögner på. Cool )
Svar på tråden Han skyller sina lögner på mig!