• Isan3

OB-tillägg för inkallad akut till jobbet?

Min arbetsgivare på en restaurang akutringde in mig på jobb på lunchen med 20 minuters varsel pga av trafikolycka. Jag ställde upp men undrar nu -  har jag rätt till OB-tillägg eller extra ersättning för detta? Finns någon regel för detta inom restaurang? Tacksam för snabbt svar.

• Svar på tråden OB-tillägg för inkallad akut till jobbet?
  • Jezamine

Hör med din chef el ditt fackförbund.

Avstängd tills vidare
  • Pickeli

Det verkar otroligt om det skulle vara så.. Det är ju frivilligt liksom. Isåfall borde ju all "extra"personal få ersättning för att vara det.

Det är ju om du har jour som du kan få ersättning, men jag betvivlar att du får det i ditt fall.

Ring till facket och kolla.

Google it!
  • jeeri74

OB betyder ju obekväm arbetstid så det torde du inte kunna få. Däremot kan man ju tycka att du borde få något lite extra för att du ställde upp. Prata med din chef.

• Sajom

Kolla med ditt fackförbund. Det beror vilka överenskommelser som finns. På min arbetsplats får vi ett lönetillägg om vi ändrar vårt schema med kortare varsel än 9 dagar. Summan blir högre inom 3 dagar och är högre om man går in på ledig dag än om man bara ändrar tur. Jobbar inom vården.

• JA77

Du blandar ihop begreppen. Du är beordrad, vilket ska ge kvalificerad övertid/motsvarande som finns stadgat i ditt fackförbund/din arbetsplats. Är det dagtid ges ingen OB (som betyder obekväm arbetstid), även om det anses "obekvämt" att komma in med kort varsel.

• Isan3

Tack för era svar!

JA77: Nej förmodligen är det som du skriver och i och med att jag nu jobbat extra istället för deltid så har jag nog ingen rätt till någon extra ersättning, vare sig det är OB-tillägg eller övertid som berörs, i samband med detta akutinkallande.

• jassikan

Jobbar du normalt sett deltid så brukar det vara så att man inte får övertidsersättning förrän man kommer upp över heltid. Timmarna där emellan kallas för mertid.
    Mertid ger inte mer i lön om det inte finns avtalat på något sätt.

• parvati

Är du medlem i restaurang\handels eller annat fackförbund så är det bäst att ringa dit och fråga. Väldigt många chefer är oinsatta i arbetsrätt och avtal. Annars är det Ja77 och Jassikan skriver.

• BillyX

Kvalificierad övertid tänker jag på också.

Svar på tråden OB-tillägg för inkallad akut till jobbet?