• Frivolten

Dessa billiga ergonomiska bärselar på Tradera..

www.tradera.com/NY2010-Baby-Barsele-Bla-Ergonomisk-Saker-Nackstod-Luva-auktion_302593_114111409

Är det nån som provat dessa? Funkar dom?
    Ni som är vana selanvändare, ser dom bra ut?
    Jag är total nybörjare på det här med selar, men tycker remmarna bak i ryggen ser lite sådär ut. Att det inte ser helt optimalt ut.. men vad vet jag?!
    De finns ju i överflöd på Tradera och är dom bra, är det ju ett HELT SANSLÖST pris..
    Men man blir ju lite misstänksam!

(¯`°?.¸♥ Älskade Älskade Liten ♥¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Dessa billiga ergonomiska bärselar på Tradera..
  • MammaTillFelicia

ja jag har en, den är helt OK, har testat fler oliga ergonomiska selar.
    det som stör mig är att om man är lite rudnd *L* så kan den vadderade delen på midjebältet kännas lite kort, så de skaver. emn på mig räckte det att jag flyttade upp den mer mot midjan så vart det bekvämare. Sen är den förmodligen inte tillverkad i de bästa förhållandena..
    men helt klart en mycket prisvärd sele! (bör tvättas innan användning för den släpper mängder med färg!)

• Gaytjej

Priset tar de troligen igen på tveksamma arbetsförhållanden och sämre (i alla fall inte eko och fair trade..) materialval. De på sjalbarn.se som jämfört den med sina Ergo-selar säger att den är snarlik i utförandet.

Jag kunde inte stå emot utan köpte en för 269 kr inkl frakt, en mörkblå. jag tycker att den fungerar bra och att den är bekväm, bortsett från det faktum att axelremsspännena hamnar precis under armarna - men när lillkillen blir större (och om jag blir mer muskulös..) så tror jag att det rättar till sig.

• Frivolten

Tack för svar!
    Lite småproblem med remmar å annat alltså... men det tycker jag det verkar vara med dom 'riktiga' selarna med... Hmm... Lutar nog åt att det blir en sån. Trots att det, som Ni säger, nog är nån annan som får betala för det billiga priset...

• Gaytjej

Ja, jag dövar det dåliga samvetet genom att lova vara en god världsmedborgare i andra sammanhang :)

Jag tror att det är det att jag är lite kort  (160) i kombination med att sonen är liten (5 kg) - selen kommer högt upp och därmed går en lite väl stor del av axelremmen runt mina axlar. Men som jag fattat det så är originalet likadan.

• Frivolten

Nu har vi använt selen i några veckor och är faktiskt riktigt nöjda.
    Pappan här i huset, som inte trivts i att bära i sjal, kan nu bära sin lilla son ( snart 5 månader som på dagarna inte sover nån annanstans än i sjal eller sele).
    Även jag använder selen en hel del, den kommer ju inte upp i samma klass av bärbekvämlighet som min långsjal, men är LillPrinsen lite tröttkinkig är ju selen ett snabbare alternativ. Och jag kan själv få upp honom på ryggen vilket jag ännu inte bemästrar med sjalen.

Så kan absolut rekommendera selen om man kan leva med de, troligtvis tveksamma produktionsvillkoren, på sitt samvete...

• Kramgod

Halloj,
    Har precis köpt denna sele och tycker den är mycket bekväm i jämförelse med vår babybjörn. Lillkillen börjar ju bli lite tung, väger över 8 kg ( 6mån).
    I informationen står det att man ska kunna bära barnet framåtvänt... Har ni fått till det?  

• Gaytjej

Framåtvänd? Är du säker?!

När tråden puffats upp vill jag passa på att utfärda en varning gällande dessa selar: Axelremmarnas infästning i sittdelen är minst sagt klen! Vår gick sönder litegrann och då gick det att se hur den är fastsydd.  Axelremmen är insydd en knapp cm och sitter bara med två raksömmar varav den ena *precis* i tygets kant + två små förstärkningssömmar mellan dessa. 

Vi har lämnat in vår sele på lagning och förstärkning hos en sadelmakare... Nästa gång köper jag nog en originalsele ändå..!

I övrigt trivs vi fortfarande bra med selen. Lillkillen är ännu lite för liten för den men sitter på en biltvättsvamp inlindad i en liten handduk för att komma upp litegrann, fungerar finbt. 

• Kramgod

Så här står det i informationen:

"I början har du barnet vänt mot dig. Inkluderat nackstöd ger en stabilitet. Senare vänder du barnet och låter istället det lilla nyfikna ansiktet titta framåt. När barnet ska i och ur öppnar du enkelt upp den ena eller båda sidorna på bärselen. "

Nu när jag tänker efter, menar de att man bär barnet på ryggen & då ser barnet framåt?
    Hmmm, jag som missförstod i  så fall...

Känns lite läskigt att den redan gått sönder för er. Köpte selen för att ha när han blir lite tyngre. Men som sagt för det priset så var det ju en chansning.

• MammaTillFelicia

Det GÅR att bära frammåt, men det är nog itne spec bekvämt för varken barn eller bärare... när de börjar bli nyfikna kan man slänga upp dem högt på ryggen i sjal så ser de över axeln =)

Svar på tråden Dessa billiga ergonomiska bärselar på Tradera..