• Anonym (trötter)

Så Trött och Så yr

Det började för ca 2-3 veckor sedan med huvudvärk till och från.
    för en vecka sedan tappade jag känseln i halva stor tån (känns som tandläkarbedövning) ringde till VC och de sa att jag skulle avvakta de tror att det kan komma ifrån ryggen.
    Sedan dess har jag till och från värk i ljumskarna och under nacken vid skulderbladen från ena axeln till den andre kan man väll beskriva det.
    Ibland tjongar det till i höger öra (trodde först att det var början på öroninflammtion men det släpper lika fort som det kommer)
    Jag har varit vansinnigt trött under den här perioden och idag så har jag börjat bli så yr.
    Kan det vara något annat än att det kommer ifrån rygg och nacke?
    Fick för mig när tån börja trassla att det berodde på ngt bett eller ev en fästing. Men jag har inte sett någon fästing på kroppen.
    Känner mig helt ur balans men har inte så stor tro på denna vc, känner mig som en hypokondriker (eller vad det heter?) när jag ringer.
    Hjälp ngn som haft liknande syptomer?

• Svar på tråden Så Trött och Så yr
  • Anonym (trötter)
    Zozzo87 skrev 2010-06-14 20:58:20 följande:
    Har du läst om spänningshuvudvärk?? Brukar bli lite som du förklarar av det.....Sköt om dig
    tack detsamma,
    föresten hur har det gått för dig skulle inte du iväg idag du med?
  • Zozzo87
    Anonym (trötter) skrev 2010-06-14 21:11:37 följande:
    tack detsamma,
    föresten hur har det gått för dig skulle inte du iväg idag du med?
    Jag har gallstenar. Nu pga snabb viktnedgång pga sjukdom... Sen var jag och besökte en läkare och han remitterade mig för blodprovstagning imorgon. Så nu sitter jag här och vill äta...Men var tvungen att fasta 12h före... Jag har fortfarande feber idag 38.5. Läkaren tror på reuma men det tror inte jag.........Jag vill veta vad jag felar och det NU

Får antagligen veta svaren på blodprovet på torsdag är sjukskriven veckan ut...

Går huvudvärken om vid vila?? Blir den värre vid ansträgning??
  • Anonym (trötter)
    Zozzo87 skrev 2010-06-14 21:22:47 följande:
    Jag har gallstenar. Nu pga snabb viktnedgång pga sjukdom... Sen var jag och besökte en läkare och han remitterade mig för blodprovstagning imorgon. Så nu sitter jag här och vill äta...Men var tvungen att fasta 12h före... Jag har fortfarande feber idag 38.5. Läkaren tror på reuma men det tror inte jag.........Jag vill veta vad jag felar och det NU

Får antagligen veta svaren på blodprovet på torsdag är sjukskriven veckan ut...

Går huvudvärken om vid vila?? Blir den värre vid ansträgning??
    Rynkar på näsan
    stackars dig, hoppas att det ordnar upp sig för dig snabbt så att du får reda på vad det är.
    Det gör ju vansinnigt ont med gallsten.
    Huvudvärken går över om jag slappnar av och ligger bra, dvs jag tror att den kommer ifrån nacken då jag haft mkt problem även med denna "pust"
    jag sitter hela dagarna framför datorn och har ett monitomt jobb. så kanske är det så enkelt att allt sitter i en sliten monitom kropp?
    Ska nog försöka plugga eller söka ngt annat, inte lätt i dagens tid och behov av heltid och dess inkomst, men jag är inte ens 40 år och vill inte känna mig som 70 år redan, jag vill finnas till för mina barn och min man också för den delen. jag vill finnas till och orka med mig själv. livet är ju så himla underbart och jag vill kunna njuta, inte gå runt och vara så TRÖTT med symptomer här och där.
    När man sen läser om alla andra som verkligen är jätte sjuka så får man dåligt samvete, men det förändrar ju inte situationen för mig. Man ska inte behöva säga till sina barn att mamma orkar inte, det kan man göra ibland såklart av verkliga skäl inte jämt och ständigt.
    Man ska orka sätta sig på cykeln och ta en tur med barnen, man ska orka springa runt och stoja och ha kul, men jag vill helst bara sitta och drömmer om den dagen som man kan sova eller rättare sagt tänk om man kunde få sova i fem dagar utan att vakna.
    Mina barn är inte vakna på nätterna, mina barn är inte överaktiva på något vis men visst tar barn energi, men vanliga människor orkar, det gör inte jag.
    Men som sagt hittar dom ingenting så får jag försöka gå hos sjukgymnast igen, jag får ändra mina matvanor (kanske äter jag fel?) får väll försöka röra mig mkt mer även fast jag inte orkar och även fast det gör ont.
    Kanske släpper allt då?
    Lycka till med allt, vi kan väll hålla oss uppdaterade här, kul att skriva lite då och då.
  • Lille Gris

Jag har också problem med nacken och bröstryggen och ibland även ner i bäckenet pga stillasittande jobb framför datorn. Har man ont länge vänjer man sig till slut vid smärtan så att man inte längre lägger märke till den medvetet. Men undermedvetet bryter den ner en, kroppen blir trött av att ständigt ha ont, tröttheten ger huvudvärk, som gör att man spänner sig ännu mera och får ännu mera ont, som gör att man blir ännu tröttare....ja du förstår kanske... När nerverna kommer i kläm i nacken och ryggen kan det ge alla möjliga konstiga symptom i övriga kroppen. För mig är det väldigt vanligt att det strålar från skulderbladet ut i armen, ibland ända ner i fingrarna. Huvudvärken sitter ofta som du beskriver det som ett band antingen runt pannan eller över hjässan. Yrsel och illamående är också vanligt när det är som värst.

Jag känner alltså igen dina symptom, men självklart är det jättebra om du får ta alla prover som finns för att utesluta att det är något annat! Men medan du väntar på provsvar och allt sånt så skulle jag vilja tipsa dig om att gå till en naprapat eller kiropraktor för att se om det kanske behövs lossa lite på dina kotor. Jag har den turen att ha en vän från tonårstiden som är naprapat och henne har jag gått hos ca var tredje månad de senaste 7-8 åren, ibland oftare vid behov. Det är helt underbart skönt när man har varit där, huvudvärken släpper direkt och man riktigt känner hur energin strömmar upp genom kroppen! Sjukgymnast kan säkert funka om man hittar en bra sådan, men jag är skeptisk. Jag var hos en när jag var nygravid eftersom naprapaten inte ville ta emot mig före v15 men det var verkligen bortkastad tid, det gav mig absolut ingenting.
    Så prova en naprapatbehandling om du inte har gjort det!

• Anonym
    Zozzo87 skrev 2010-06-15 11:26:45 följande:
    idag var jag på blodprovstagning..Efter kl 15 får jag svar...

Japp vi håller varandra uppdaterade...
    hur gick det?
  • Zozzo87
    Anonym skrev 2010-06-15 20:47:49 följande:
    hur gick det?
    Tack för den som undrar...Förhöjda leukocyter dvs höga värden av vita blodkroppar nothing else... Suckh...Börjar verkligen ta på nerverna blir så matt och trött av febern...

Hur går det för er andra då??
  • vallakra

Jag har aldrig själv upplevt det du beskriver. Men en av mina söner visade exakt de symptom du beskriver för ett par år sedan. Trötthet, yrsel, huvudvärk, värk i kroppen särskilt fötterna och vaderna.

Det togs en mängd prover och även en skiktröntgen av hjärnan för att utesluta tumörer. Till sist visade det sig att han hade neuroborelios, alltså borelia i centrala nervsystemet. Det syns tydligen inte på ett vanligt blodprov utan man måste ta ett prov på vätskan i ryggraden.

Det kan heller inte behandlas med antibiotika i tablettform utan man får antibiotika intravenöst.

Kanske du skulle be att man kollar upp möjligheten att du drabbats av detsamma som min pojke. Och förresten, vi hade inte sett att han haft en fästing. Och hans symptom kom runt jul, alltså flera månader sen han rimligtvis kunnat få ett fästingbett.

Lycka till!

• Anonym (trötter)
    vallakra skrev 2010-06-15 21:24:22 följande:
    Jag har aldrig själv upplevt det du beskriver. Men en av mina söner visade exakt de symptom du beskriver för ett par år sedan. Trötthet, yrsel, huvudvärk, värk i kroppen särskilt fötterna och vaderna.

Det togs en mängd prover och även en skiktröntgen av hjärnan för att utesluta tumörer. Till sist visade det sig att han hade neuroborelios, alltså borelia i centrala nervsystemet. Det syns tydligen inte på ett vanligt blodprov utan man måste ta ett prov på vätskan i ryggraden.

Det kan heller inte behandlas med antibiotika i tablettform utan man får antibiotika intravenöst.

Kanske du skulle be att man kollar upp möjligheten att du drabbats av detsamma som min pojke. Och förresten, vi hade inte sett att han haft en fästing. Och hans symptom kom runt jul, alltså flera månader sen han rimligtvis kunnat få ett fästingbett.

Lycka till!
    tack för ditt svar och det undrade sköterskan när jag ringde också om det inte kunde vara borrelia,
    jag sa det till läkaren som inte ens har tittat på tån ännu och han tittar konstigt på mig och säger,
    har du haft en fästing på din stor tå?
    jag bara gapade....... men för i fasiken fästingen behöver väll inte sitta just på tån den kan ju sitta i håret eller någon annanstans som man inte märkt, kanske kliat bort i sömnen för ett bra tag sedan...
    vilken jävla knäpp läkare han är.
    fick utan provsvar ett utlåtande av honom jo vet du vad jag led av:
    Virus i magen...

virus i magen då jag sökt för bortdomnad halv tå och huvudvärk trötthet och ledvärk.
    var får han virus i magen ifrån?
  • Anonym (trötter)
    Zozzo87 skrev 2010-06-15 21:09:22 följande:
    Tack för den som undrar...Förhöjda leukocyter dvs höga värden av vita blodkroppar nothing else... Suckh...Börjar verkligen ta på nerverna blir så matt och trött av febern...

Hur går det för er andra då??
    Men snälla du,,
    hur ska ni nu gå vidare? ska de göra ryggmärgsprov?
    det skulle de göra på min dotter då hon låg otroligt högt i sänka och blev mycket sjuk från 6 månaders ålder till 2 år.
    Hon hade baktriellt hela tiden, virusinfektioner som utspelade sig som blåmärken över hela kroppen, hon hade sky hög feber och alltid hög sänka.
    hon föddes med förlitet järndepå, när de sedan kom på att hon skulle inta järnmedicin en längre period och att jag fick vabba en månad ifrån dagis så blev hon snabbt bättre.
    hon har haft lugninflammtion utan feber (ska man inte ha enligt läkare men jag stod på mig jag känner mitt barn)
    De hittade defekter på lungan, hon har haft påtagligt med öroninflammtioner fick springa hos barn pga att detta,
    hon hade eksem av alla de slag fick utredas för det. osv nu kommer trollet hem skriver mer sen.....
  • Anonym (trötter)

Hej hur är det med dig zorro 87?

när jag vaknade i morse så hade jag ont i vänster sida, i tänderna där (överkäken) sen ont under vänster ögat (ögonbenet) sticker lite grann som en tandläkarbedövning som gått ur i vänster kind.
    Funderar om det kan vara bihålerna?

Annars är läget oförändrat och ingen läkare har ringt ännu, skillnaden som är positiv är att jag är en aning piggare i alla fall så det var nog inga fel att bara vila vila vila, men anstränger jag mig det minsta så blir jag jätte trött igen.

• Zozzo87

Iaf känner jag mig inte som en Zorro Zozzo var det

Jaa vet du...Fortfarande feber...Ska till min egen läkare på tisdag...Konstigt att de inte tar en på allvar...Herregud feber 1månad är ju inte direkt normalt... :-O Haft halsont nu ett par dagar...Men ändå............

Har du ingen feber då??

Jag har också blivit så himla trött... Men det går och det är ju ändå av febern..

Fick veta idag att min kusin haft samma problem feber och högt värde av leukocyter...Men hon har haft feber i två månader nu...Huua...............HOPPAS mitt går över...Jag ska iallafall åka o prova jobba jag kan ju inte vara hemma för ingenting....

Sköt om dig... O tack för att du bryr dig

• Anonym (...)

Jag vill inte skrämmas men MS kan ge såna symtom i början.

• Anonym

TS, gammal tråd, men hur har det gått? Jag tycker oxå att Borrelia låter rimligt - äter själv just nu penicillin för det. Har dock bara haft ett typiskt märke och har fått lära mig en del på vägen. Såsom att hälften av alla som tar blodprov ej får korrekt svar på sitt prov, att det inte syns, eller så syns en gammal infektion. Och att typ hälften av alla Borrelia-fall har inte varit medvetna om att de haft en fästing (såsom jag). Vissa fästingar är så små att det knappt är synliga, eller så har man kliat bort de i sömnen osv.
    Hur mår du?

Svar på tråden Så Trött och Så yr