• Karamellan

Olämpligt att sälja vissa böcker?

Såg precis att Adlibris och Bokus säljer denna bok: awfullibrarybooks.wordpress.com/2010/06/06/train-up-your-child/ som bland annat förespråkar att slå barn med spön (de har en 4-månaders som exempel, utdrag här: www.gospeltruth.net/children/pearl_tuac.htm ) och disciplinera dem som hundar till underkastelse.

Tycker ni att bokhandlar har något ansvar för vilka böcker de förmedlar, eller anser ni att de har en viktigare roll att tillgängliggöra så många olika böcker som möjligt, oavsett innehåll?

Smart may have all the answers but stupid have all the interesting questions.
  • Svar på tråden Olämpligt att sälja vissa böcker?
  • Karamellan

Men kom igen nu, något har ni väl att säga?

• Trillian

Jag tycker att bokhandlare ska få sälja de böcker de vill. Ingen censur, tack.

(Jag tycker boken verkar rent förfärlig, naturligtvis).

It?s not the fall that kills you, it?s the sudden stop at the end
  • Karamellan
    Trillian skrev 2010-06-10 14:53:33 följande:
    Jag tycker att bokhandlare ska få sälja de böcker de vill. Ingen censur, tack.

(Jag tycker boken verkar rent förfärlig, naturligtvis).
    Jag menar inte att det skall stiftas lagar mot vilka böcker som får säljas (då är vi ute på farligt vatten!) utan snarare hurdant moraliskt ansvar bokhandlar bör ta för vad de förmedlar
  • Stårschan

OK. MIn första tanke var på den kamp för tryckfrihet som kostat blod, svett och tårar genom seklerna. Den friheten är faktiskt värd att det slinker igenom lite röta.

Min andra tanke var det personliga ansvaret. Knäppa människor kan begå hemska övergrepp på andra med vilka skumma motiveringar och inspirationskällor som helst. Bibeln till exempel, för att dra ett riktigt tydligt exempel. Kloka människor kan läsa och utsättas för vilka nedskrivna uppmaningar som helst utan att för den sakens skull börja bete sig konstigt, eftersom de känner igen en dum idé när de ser den.

På ett sätt kan jag tycka att det är bra att sådana konstiga böcker (utifrån din TS - jag har inte kollat länkarna) finns tillgängliga i vanliga bokhandlar, så att vanliga sunda människor kan läsa dem, och vara kritiska mot det samfund som har producerat dem. Det är skummare om böckerna bara skulle gå att få tag på på "svarta marknaden" eller i slutna sällskap. Nu ligger de ju åtminstone framme för granskning.

(En penny, tack)

Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
  • Kjell2

Det finns ett gammal ordspråk som är något i stil med:
    "Där man bränner böcker, bränner man snart människor"

Vad tycker du själv TS?

• Kjell2

Sen finns det en poäng att sälja böcker med konstigt innehåll öppet. Alla får en möjlighet att läsa och se vilka åsikter en del andra har.

• Karamellan
    Kjell2 skrev 2010-06-10 14:56:56 följande:
    Det finns ett gammal ordspråk som är något i stil med:
    "Där man bränner böcker, bränner man snart människor"

Vad tycker du själv TS?
    Jag är helt för tryckfrihet, och tycker inte att man på något sätt skall inskränka den rätten.

I övrigt är jag kluven.

Å ena sidan är det bra att det fula lyfts fram i ljuset för att man därmed skall kunna bemöta det.

Å andra sidan tycker jag att det är hemskt att man hjälper till att sprida böcker som förespråkar barnaga (och naturligtvis annat, men det är ju barnaga det handlar om i exemplet i TS).

Jag anser att bokhandlar ska ha rätten att sälja den typen av böcker, men samtidigt hoppas jag att de aktivt tar ställning mot olämpligt/olagligt beteende genom att inte sälja dem.
  • FH Mamma

Jag tycker oxå man ska få skriva vilka böcker man vill.

Däremot förstår jag inte om något förlag låtit trycka boken om de inte gjort det själva.

• Stårschan
    Karamellan skrev 2010-06-10 15:02:32 följande:
    Jag är helt för tryckfrihet, och tycker inte att man på något sätt skall inskränka den rätten.

I övrigt är jag kluven.

Å ena sidan är det bra att det fula lyfts fram i ljuset för att man därmed skall kunna bemöta det.

Å andra sidan tycker jag att det är hemskt att man hjälper till att sprida böcker som förespråkar barnaga (och naturligtvis annat, men det är ju barnaga det handlar om i exemplet i TS).

Jag anser att bokhandlar ska ha rätten att sälja den typen av böcker, men samtidigt hoppas jag att de aktivt tar ställning mot olämpligt/olagligt beteende genom att inte sälja dem.
    Men de är ju samtidigt en spegling av sin tid. Är du lika emot att man säljer "Mein Kampf" eller Machiavellis "Fursten", som ju också uppmanar till rätt otäcka ting?
    Utan tvivel är man inte klok - Tage Danielsson
Svar på tråden Olämpligt att sälja vissa böcker?